در نشست مشترک دبیران‌‌کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران مطرح شد:

همه ارکان بازار سرمایه باید در کنار هم در کل اقتصاد کشور نقش بازی کنند

اولین نشست خبری مشترک دبیران‌‌کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و کانون کارگزاران بورس‌ و اوراق بهادار امروز با حضور خبرنگاران حوزه بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ دکتر سعید اسلامی‌ بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و دکتر محمدرضا دهقانی احمدآباد دبیرکل کانون کارگزاران بورس‌واوراق‌بهادار در این نشست در کنار یکدیگر پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بودند تا بگویند که این دو کانون از هم جدا نیستند و همه ارکان بازار سرمایه باید در کنار هم و در کل اقتصاد کشور نقش بازی کنند تا بازار سرمایه رشد و ارتقاء یابد.
دکتر اسلامی‌بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با تاکید بر اینکه هر دو کانون در راستای منافع کلی بازار سرمایه و بهبود این بازار تلاش می‌کنند، گفت: هر کانون در اقدامات خود از آراء و نظرات کانون دیگر نیز بهره می‌برد؛ بنابراین برگزاری چنین نشست‌هایی بیانگر این است که لازم است تمامی نهادها در بازار سرمایه در راستای هم‌افزایی و هم‌اندیشی این بازار گا‌م‌های خوبی بردارند.
وی در ادامه افزود: از سال 95 به بعد نقش بازار سرمایه در اقتصاد مهم تلقی شد؛ به گونه‌ای که حتی طی سال‌های 98 و 99 دیدگاه حاکمیت نیز به بازار سرمایه تغییر کرد. آنچه که حائزاهمیت است اینکه امروزه بورس بیش از گذشته اهمیت دارد و حرف اول را در اقتصاد کشور می‌زند؛ بنابراین متولیان و سیاستگذاران نمی‌توانند این بازار را نادیده بگیرند.
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری همچنین تصریح کرد: در بازار سرمایه منافع هیچ گروهی بر گروه دیگر ارحج نیست و منفعت بلندمدت بورس با رعایت قواعد بازار؛ هدف اصلی هر نهادی است و با رشد و رونق یک بخش، سایر بخش‌ها و حوزه‌ها نیز متاثر خواهد شد.
به گفته وی باز شدن گره‌های اقتصادی کشور پیچیده و طولانی‌مدت شده است، اما از آنجایی که بازیگران بسیاری از این گره‌ها سود می‌برند؛ لذا ضروری است که تمامی گروه‌ها و نهادهای بازار با کمک و همراهی یکدیگر برای باز شدن این گره‌ها تلاش کنند.
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با تاکید بر اینکه تنها دلیل قیمت‌گذاری دستوری فساد است، به موضوع قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: در همین خصوص حتی از ظرفیت‌های قانونی هم استفاده نشده است؛ چراکه طبق قانون اگر دولت در امور شرکت‌ها دخالت کند، باید زیانی که ایجاد می‌شود را جبران کند؛ در حالی که این اتفاق اکنون رخ نمی‌دهد.
به گفته وی اجماع حقوقی می‌تواند کمک کند تا اگر تصمیمی به زیان سهامداران گرفته می‌شود؛ آن زیان را جبران کنند. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها با قیمت‌گذاری دستوری با زیان انباشته مواجه شدند که این مساله حاکی از توسعه نیافتگی بازار سرمایه است.
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری همچنین گفت: در پیش‌نویس اصلاح قانون بازار اوراق بهادار ارسال دو نامه به کمیسیون اقتصادی مجلس منتهی شد. جلساتی هم در مجلس با حضور کانون‌ها تشکیل شد و جمع‌بندی این بود که از فرصت اصلاح قانون به درستی استفاده نشده و ضروری است تا در تدوین آن بازنگری شود.
دکتر اسلامی در ادامه با انتقاد از اینکه نقش ارکان تخصصی در تصمیمات اقتصادی هنوز کمرنگ است، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ساز‌وکار الزام قانونی برای مصوبات شورایعالی بورس نیز تعریف نشده است و در برخی موارد اجرای مصوبات این شورا توسط نهادهای دیگر نادیده گرفته می‌شود.
وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: نمایندگانی از قوه قضائیه، قوه مقننه، بانک‌مرکزی و دولت، کانون‌های سرمایه‌گذاری، کانون‌های کارگزاران، اتاق‌های تعاون و بازرگانی در شورایعالی بورس حضور دارند، اما مثلا وقتی در این شورا مصوب می‌شود که کالاهای عرضه شده در بورس کالا مشمول حذف قیمت‌گذاری شوند؛ به علت عدم‌حکمرانی مطلوب خیلی سریع وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح قیمت‌گذاری کالاها را ابلاغ می‌کند. بنابراین این نقطه ضعفی است که نشان می‌دهد هنوز بازار سرمایه توسعه لازم را کسب نکرده است.
وی با تاکید بر اینکه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تلاش کرده است نقش بیشتری در ارکان بازار سرمایه ایفا کند، تصریح کرد: این تلاش باعث شده است که این کانون و کانون کارگزاران بورس در بخش‌های مختلف بازار سرمایه از جمله بورس‌ها نماینده قانونی داشته باشند.
دکتر اسلامی با تاکید بر اینکه تورم در اقتصاد به 45 درصد رسیده است؛ افزود: بخش عمده سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه با دید کوتاه‌مدت حضور دارند و نمی‌توان آنها را مجبور کرد که 6 ماه صبر کنند تا سرمایه‌گذاری آنها اقتصادی شود.
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران همچنین درباره برنامه‌های این کانون برای سالجاری خاطرنشان کرد: این کانون با دانشگاه‌های مختلف قراردادهای پژوهشی امضاء کرده است و سعی می‌کند تا بدنه کارشناسی خود را تقویت کند. باید به جایی برسیم که سازمان برنامه‌وبودجه، دولت و سایر نهادها در تدوین و اجرای قوانین نظر کانون را جویا شده و اعمال کنند.
دکتر اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه باید منافع بر زمین‌مانده سهامداران حقیقی را پیگیری کرد، خاطرنشان کرد: البته با ورود به مصادیق آن ممکن است تضادمنافع بین سهامداران و سایر گروه‌ها ایجاد شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود کانون سهامداران در حوزه‌های مختلف تشکیل شود.
به گفته وی رتبه بورس ایران از نظر رعایت حقوق سهامداران خرد در دنیا پایین است؛ بنابراین کانون نهادهای سرمایه‌گذاری آمادگی لازم دارد تا در راستای احقاق حقوق سهامداران همکاری‌ها را گسترش داده که در این زمینه تشکیل کانون سهامداران حقیقی می‌تواند راهگشا باشد.
وی در ادامه در خصوص برنامه‌های کانون نهادهای سرمایه‌گذاری برای نمایشگاه کیش‌اینوکس که مهر ماه برگزار می‌شود، گفت: حضور کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در رویدادهایی همچون نمایشگاه‌های بورس در قالب همکاری با سازمان بورس و حضور فعال در مباحث فرهنگ‌سازی بوده است. این در حالی است  که کانون‌‍‌ها به صورت مستقیم با مردم در ارتباط نیستند و به‌ طور خاص نمایشگاه کیش برای این کانون طی سال‌های گذشته محلی برای گفت‌وگو بوده است.
وی همچنین گفت: در اینگونه نمایشگاه‌ها تعداد زیادی از مدیران نهادهای مالی حضور دارند. نکته مهمتر اینکه در این نمایشگاه بیش از اینکه با مردم مواجه باشیم؛ فرصت مغتنمی برای گفت‌وگوی غیررسمی با مدیران نهادهای مالی و مدیران ارکان است.
به گفته وی در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه سالجاری در جزیره کیش تلاش می‌کنیم تا کیفیت نشست‌هایی که بر عهده کانون یا نهادهای مالی عضو این کانون است را ارتقاء دهیم و همچنان گفت‌وگوهای غیررسمی ادامه پیدا کند؛ زیرا چنین فضاهایی در کشور کمتر فراهم می‌شود. رویداد کیش‌اینوکس؛ رویدادی است که اگر مستندسازی درستی از آن صورت نگیرد؛ به همان ارتباطات میان مدیران محدود می‌شود. بنابراین برای اینکه محتوای مناسبی تهیه و در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منعکس شود تا دسترسی عموم فعالان بازار سرمایه به آنها امکانپذیر شود؛ نیاز به کمک خبرنگاران داریم.

در بازار سرمایه قطب‌نمایی برای توسعه وجود ندارد

دکتر محمدرضا دهقانی‌‌احمدآباد دبیرکل کانون کارگزاران بورس‌واوراق‌بهادار نیز در این نشست مشترک با تبریک روز خبرنگار این حرفه را حرفه‌ای خطیر برشمرد و گفت: اخبار در حوزه بازار سرمایه به سرعت نمود بیرونی پیدا می‌کنند و بر قیمت‌ها تاثیر بسزایی می‌گذارند. از سوی دیگر برخی از اخبار می‌توانند مبنای مجرمانه داشته باشند. وی با بیان اینکه حرفه خبرنگاری به عدالت در بازار کمک زیادی می‌کند، تاکید کرد: خبرنگاران همچنین به دسترسی به اطلاعات و در نتیجه به دسترسی منصفانه‌تر به بازارهای مالی کمک می‌کنند.
وی با انتقاد از اینکه در بازار سرمایه قطب‌نمایی برای توسعه وجود ندارد، گفت: این قطب‌نما می‌تواند بازارهای توسعه‌یافته در دنیا باشد.
دکتر دهقانی با اشاره به هماهنگی موجود میان دو کانون گفت: هدف اصلی از این هماهنگی کمک به توسعه بازار سرمایه‌ است تا با گسترده‌تر شدن این بازار؛ تمامی اهالی بازار سرمایه از آن منتفع شوند. در حالی که اگر نسبت به موارد پیرامون بازار سرمایه به ویژه حوزه زیرساخت‌ها و قوانین‌ومقررات بی‌تفاوت بود؛ کلیت بازار از این موضوع متضرر می‌شود.
دکتر دهقانی‌احمدآباد همچنین در خصوص قیمت‌گذاری دستوری بحث روز این روزهای بازار سرمایه نیز تاکید کرد: همه اهالی بازار سرمایه با قیمت‌گذاری دستوری مخالف هستند، اما هنوز برخی از مقامات دولتی به سازوکار بازار اعتقادی ندارند. این در حالی است که بسیاری  از کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شود؛ باید با سازوکار عرضه‌وتقاضا تعیین قیمت شود که از جمله می‌توان به قیمت برق، گاز، خودرو و سایر کالاها اشاره کرد.
وی در پایان در خصوص برنامه‌های کانون کارگزاران بورس‌واوراق بهادار برای سالجاری گفت: این کانون مطالعات تطبیقی بورس‌های کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته را در دستور کار خود قرار داده است. با تشکیل کمیته هایی برای اصلاح قانون بازار، 50 نفر در قالب 20 جلسه به تبادل نظر پرداختند و نامه کارشناسی از سوی کانون کارگزاران به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شد. در زمان تدوین لایحه بودجه 8 مورد از نظرات تخصصی و کارشناسی کانون به تدوین‌کنندگان بودجه گوشزد شد از جمله در مورد درباره مالیات بر سپرده‌ شرکت‌های حقوقی که باعث تغییر نرخ سود بین‌بانکی شد و اکنون دولت قصد دارد از این نظر برگردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.