آیا زن با بخشش مهریه می‌تواند طلاق بگیرد؟

در خصوص طلاق در صورت بخشیدن مهریه باید به بحث بذل مهریه توسط زن برای طلاق گرفتن از همسرش اشاره کنیم. به همین منظور به بررسی دو نوع از طلاق می‌پردازیم. در این‌گونه از طلاق‌ها بذل مهریه توسط زن صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ در موارد بسیاری مشاهده شده که زوجین با بخشش مهریه در ازای حق طلاق تصمیم به جدایی می‌گیرند. این روش از جهاتی مطمئن‌ترین روش برای طلاق توافقی است تا طرفین نسبت به حقوق مالی خود اطمینان داشته باشند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق گرفتن با بخشیدن مهریه می‌پردازیم.

حق طلاق و مهریه

برای بررسی اینکه آیا رابطه‌ای میان مهریه و حق طلاق وجود دارد یا خیر ابتدا باید این دو مفهوم را به‌طور جداگانه تعریف کنیم. تعریف مهریه به این شکل بیان شده است: آن مالی است که پس از وقوع عقد ازدواج در مالکیت زن قرار می‌گیرد. (به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.)، اما طلاق به معنای جدایی زوجین است که زن طی پروسه طلاق می‌تواند تقاضای پرداخت مهریه نماید.

همچنین به حق طلاق در قانون مدنی به این شکل اشاره شده است که: مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. این حق طلاق در مواردی برای زنان در قانون در نظر گرفته شده است. در مواردی مثل اینکه زن در شرایط عسر و حرج زندگی کند. (شرایط عسر و حرج شرایطی است که زندگی برای زن با سختی و مشقت همراه باشد.) هم‌چنین در مواردی که مرد چهار سال غیبت کند یا از پرداخت نفقه به همسرش خودداری نماید. همان‌طور که مشاهده شد هیچ ارتباطی میان مهریه و حق طلاق وجود ندارد

طلاق در صورت بخشیدن مهریه

در خصوص طلاق در صورت بخشیدن مهریه باید به بحث بذل مهریه توسط زن برای طلاق گرفتن از همسرش اشاره کنیم. به همین منظور به بررسی دو نوع از طلاق می‌پردازیم. در این‌گونه از طلاق‌ها بذل مهریه توسط زن صورت می‌گیرد. نوع اول به این شکل در ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی بیان شده است:

(طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی (تنفر) که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق می‌گیرد اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.)

و نوع دوم در ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی بیان شده است:

(طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ((یعنی زن و مرد هر دو از هم تنفر داشته باشند.))، ولی در این صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد.) عبارت (باید زائد بر میزان مهر نباشد) به این معنا است که مبلغی که زن به مرد می‌دهد نباید بیشتر از میزان مهریه باشد. حال اگر زن در دوران عده طلاق (مدت زمانی است که زن بعد از طلاق خود همسر خود نمی‌تواند ازدواج مجدد انجام دهد.) از بذل مهریه خود رجوع کند، طلاق بی‌اثر می‌شود و انگار اصلا وجود نداشته است.

عموما در طلاق توافقی نمی‌توان از بخشش مهریه برگشت و دوباره درخواست مهریه کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.