بهره برداری از خط سوم تولید کنسانتره شرکت سنگ آهن گهر زمین

خط ۳ تولید کنسانتره شرکت سنگ آهن گهر زمین سیرجان به ارزش ۶۰ میلیون یورو با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن در سال امروز با حضور وزیر صمت افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ فلاح، مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهر زمین در آیین افتتاح خط ۳ تولید کنسانتره شرکت سنگ آهن گهر زمین سیرجان گفت: این شرکت برای رسیدن به اهداف برنامه توسعه فولاد کشور، با وجود ۲ کارخانه تولید کنسانتره هر کدام با ظرفیت ۲ میلیون تن، امروز خط ۳ تولید کنسانتره این شرکت را با حضور وزیر صمت به بهره برداری می‌رساند.

او می‌گوید: برای اجرای این طرح، سرمایه‌گذاری ارزی به میزان ۶۰ میلیون یورو (ارزش ریالی معادل میلیارد ۱۰۰ تومان) هزینه شده است.

به گفته مدیر عامل شرکت سنگ آهن گهر زمین بیشتر تجهیزات این کارخانه از تولیدات داخلی تامین شده و در مقایسه با کارخانه‌های مشابه به میزان ۷۵ درصد از توان و ظرفیت داخلی بهره برده است.

او گفت: با بهره برداری از این طرح که خوراک کارخانه تولید گندله است از خام فروشی جلوگیری می‌شود و این کارخانه در توسعه و خودکفایی در تکمیل زنجیره تولید فولاد کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

فلاح می‌گوید: با بهره برداری از این طرح، زمینه اشتغال برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر غیرمستقیم فراهم می‌شود.

خام فروشی، مشکل استان کرمان

حسن پور، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این مراسم گفت: برخی از اعضای هیئت مدیره شرکت‌های معدنی با وزیر صمت به سیرجان آمدند و برخی‌ها هم با رئیس جمهورمی آیند.

او می‌گوید: کارخانه‌های گندله ۵ میلیون تنی، ذوب آهن، ۲ کارخانه کنسانتره و ۲ آهن اسفنجی بیش از ۵ سال مجوز گرفتند؛ ولی هنوز شروع به کار نکردند.

به گفته حسن پور معدن نوچون ۲۰ سال پیش خریداری شده؛ اما هنوز بازگشایی نشده و یا ۱۰ معدن مس دیگر هنوز در استان کرمان بازنشده است.

حسن پور نماینده مجلس

او می‌گوید: خام فروشی یکی دیگر از معضلات استان است و کرمان این ظرفیت را برای تولید و صادرات فراوان مواد معدنی دارد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود معادن زیاد در شهرستان؛ اما در چند کیلومتری معادن مردم روستا‌ها آب خوردن ندارند.

به گفته او در استان کرمان ۵ هزار توده معدنی وجود دارد؛ اما ۲۵ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

حسن پور از وضعیت خودروسازی داخلی انتقاد کرد و گفت: در سیرجان خدمات پس از فروش خودرو به  صورت واقعی وجود ندارد.

خواسته استاندار کرمان از وزیر صمت، اکتشاف کل پهنه معدنی استان

محمد مهدی فداکار، استاندار کرمان نیز در این مراسم از تاسیس شرکتی برای توسعه اکتشافات معدنی استان کرمان خبر داد و گفت: در صورت مجوز وزیر صمت، کل پهنه استان کرمان اکتشاف خواهد شد و امیدواریم وزارت صمت این اجازه را بدهد.

او می‌گوید: با کمک شرکت‌های معدنی و وزارت صمت، شرکتی در استان کرمان تشکیل شده که پروژه‌ها را برای سرمایه گذاری تامین مالی می‌کند و یکی از کار‌های بزرگ این شرکت، بحث اکتشاف است که مس و گل گهر در این حوزه سرمایه گذاری می‌کنند.

استاندار کرمان گفت: مالیات استان کرمان از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و حقوق دولتی معادن از ۲۰ هزار میلیارد تومان طی پارسال به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که این امر توان استان را می‌گیرد.

استاندار کرمان می‌گوید: در حالی که بودجه عمرانی استان کرمان، ۳ هزار میلیارد تومان است، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد حقوق دولتی معادن است.

محمد مهدی فداکار، استاندار کرمان

به گفته او اختیارات شورای معادن کاهش یافته است و شاهد توازن توسعه در استان نیستیم؛ ۱۱ درصداز جمعیت استان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را شامل می‌شود.

فداکار می‌گوید: نرخ رشد اقتصادی استان به برکت معادن همیشه مثبت بوده است و گل گهر ۱۸ هزار کارگر را سهامدار این شرکت کرده که امیدوارم این فرایند ادامه یابد.

به گفته او از محل تبصره ۶ قانون معادن، میزان ۳ میلیارد تومان به استان کرمان پرداخت شده در حالی که قانون بصراحت می‌گوید دولت به اجرای این قانون مکلف است و از چند هزار میلیارد تومانی که از استان خارج می‌شود، مبلغی ناچیز برمی گردد.

استاندار کرمان گفت: جاده‌های ما با تردد خودرو‌های سنگین معادن از بین رفته است؛ اما پول خط کشی آن‌ها را هم نداریم.

او می‌گوید: بهره برداری از معدن شماره ۳ جنوبی، حق گل گهر است و شرکت‌های معدنی طی اقدامی بزرگ آب خود را از خلیج فارس تامین کردند که اجرای خطوط بعدی آن نیز پیگیری می‌شود و این شرکت‌ها بار برق را با تولید انرژی خورشیدی از دوش دولت بر می‌دارند.

حجت الاسلام سیدمحمود حسینی، امام جمعه سیرجان نیز در در این آیین گفت: توجه به ظرفیت های معدنی و صنعتی منطقه گل گهر لازم است. 

او می گوید: باید به جوانان این مرزوبوم افتخار کنیم که با دانش فنی خود در اوج تحریم ها ما را به قله افتخار رساندند.

به گفته حجت الاسلام حسینی با تکیه بر توان بومی بیشتر تجهیزات کارخانه گهر زمین از تولیدات داخلی تامین شده و در مقایسه با کارخانه‌های مشابه به میزان ۷۵ درصد از توان و ظرفیت داخلی بهره برده است.

در ادامه این مراسم وزیر صمت تراک ۶۰ تنی که ۴۵ درصد از آن بومی سازی شده را رونمایی کرد.

علی یعقوبی پور، سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان سیرجان در حاشیه بازدید از دامپتراک ۶۶ تنی گل گهر که با حضور وزیر صمت انجام شد، گفت: صبح امروز عملیات اجرایی پروژه سوفورزدایی از گازهای خروجی کارخانه گندله سازی با اشتغال زایی ۲۰۰ نفر و سرمایه گذاری  هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به همت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر آغاز شد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.