علت گرانی سیمان در چیست؟

مدیرعامل سیمان سامان غرب محدودیت برق صنایع سیمان و به تبع آن کاهش تولید را تنها عامل افزایش قیمت سیمان طی چند وقت اخیر دانست.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ شهریار گراوندی در گفت و گویی، با بیان اینکه طی چند وقت اخیر قیمت سیمان در سراسر کشور افزایش قابل توجهی داشته، اظهار کرد: این افزایش بسته به منطقه و تمرکز صنایع سیمان در آن منطقه متفاوت است، اما بیشترین افزایش را در تهران و مازندران به میزان حدود دو برابر داشتیم و در منطقه غرب این افزایش قیمت کمتر و در کرمانشاه نزدیک به ۴۰ درصد بود.

وی دلیل اصلی این افزایش قیمت را محدودیت برق صنایع سیمان در فصل تابستان اعلام کرد و گفت: کارخانه های سیمان مکلف به محدودیت مصرف برق شدند و از همین رو میزان تولیدات نیز به همین نسبت پایین آمده است.

این فعال صنعت سیمان، میزان کاهش تولید سیمان رخ داده را در کارخانجات متعدد متخلف و بین حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد عنوان کرد.

گراوندی با بیان اینکه سال گذشته هم در چنین ایامی دوباره محدودیت مصرف برق و گران شدن سیمان را داشتیم، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد این گرانی سیمان تا زمانی که محدودیت برق وجود داشته باشد برقرار باشد و پس از آن قیمت ها کاهشی شود، مگر آنکه دولت در این مدت فکری به حال محدودیت برق صنایع سیمان بکند.

وی معتقد است، دلیل اینکه با کاهش تولید سیمان افزایش قیمت آن در فصل تابستان بیشتر است، به دلیل بالا بودن تقاضا در این فصل و رونق ساخت و ساز می باشد.

مدیرعامل سیمان سامان غرب با اشاره به اینکه در فصل زمستان نیز صنایع سیمان با محدودیت سوخت مواجهند، اضافه کرد: چون در زمستان ساخت و ساز و تقاضا پایین است، افزایش قیمت چندان محسوس نیست.

گراوندی تاکید کرد: متاسفانه سیمان هم محصولی نیست که بتوان آن را برای تامین نیاز بازار در فصل خاصی تولید و ذخیره کرد، بلکه تولید آن باید مستمر باشد.

وی اشاره ای هم به نیاز سالانه سیمان کشور داشت که کمتر از ۶۰ میلیون تن در سال می باشد و افزود: صنایع سیمان کشور ظرفیت تولید ۹۳ میلیون تن سیمان در سال را دارند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.