تاکید بر لزوم توسعه معدن‌کاری دیجیتال در ایران

در نشست تخصصی کمیته راهبردی همایش و نمایشگاه معدن کاری دیجیتال از معدن‌کاری دیجیتال به‌عنوان حلقه مفقوده توسعه معدنی ایران یاد شد. حوزه‌ای که سیاستگذار و بازیگران توجه چندانی به آن ندارند. این غفلت بزرگ اما می‌تواند تبعات بسیاری برای کشور در پی داشته باشد؛ به‌طوری‌که در سال‌های آتی، کل زنجیره تامین صنایع در جهان تحت تاثیر این تحول قرار خواهند گرفت.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی ؛ اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در این نشست  با اشاره به روندهای جهانی و تجربیات داخلی در زمینه معدن‌‌‌کاری هوشمند گفت: چنانکه می‌‌‌دانید، بخش معدن تقریبا در جهت منفی حرکت می‌کند و در آخرین آمارها هم رشد سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹ به جای افزایش، نزول ۴درصدی را تجربه کرده است.

این عدد بیانگر رفتار و سیستم مدیریتی است. تقاضایی که از آقایان بختیاری و فولادچی دارم، این است که در کنار طرح همه مباحث و موضوعات، فیلمی از نحوه کار معادن بزرگ (جهان) برای حاضران در همایش به‌منظور فهم مدل رفتار عملیاتی آن به نمایش بگذاریم؛ چرا که دیدن نسبت به شنیدن حس دیگری به حاضران می‌دهد و به‌خوبی سرفصل را برای مخاطبان باز می‌کند. دیدن فرآیندهای به‌‌‌روز معدن‌‌‌کاری در شرکت‌های برجسته به‌خوبی تفاوت‌‌‌های ما با جهان را به نمایش می‌‌‌گذارد. به‌جز این کار، از منظر تقسیم‌‌‌بندی همایش نیز لازم است به دو نکته توجه شود. اولا سیستم هوشمند در بخش اکتشاف قادر است چه اقداماتی انجام دهد. انتقال این توانایی‌‌‌ها به معدن‌‌‌کاران ایران از درجه اهمیت ویژه‌‌‌ای برخوردار است. بسیاری از معدن‌‌‌کاران و شرکت‌های معدنی هنوز هم با این قبیل توانایی‌‌‌ها که در نتیجه هوشمندسازی معدن از طراحی تا عملیات، سیستم‌های محاسباتی و ذخایر که به کل متحول شده‌‌‌اند و قابل دسترسی است، آشنایی ندارند.

امروز کل سیستم‌هایی که در ایران برای اکتشاف استفاده می‌شوند، سنتی هستند که این موضوع در زمینه محاسباتی اختلاف جدی با دنیا ایجاد کرده که باید مورد تاکید قرار گیرد. البته در بخش تکنولوژی بخش‌‌‌هایی از فناوری‌‌‌های نسل چهارم نظیر تکنولوژی VAR و پایش هوشمند سه‌‌‌بعدی در مجموعه‌‌‌هایی نظیر مس سرچشمه عملیاتی شده که فواید بسیاری در پی داشته است. امروز بسیاری از این فناوری‌‌‌ها در دسترس هستند؛ اما استفاده از آنها در کشور شایع نشده است. امروز طراحی فازبندی‌‌‌‌‌‌ها در جهان به شکل آنلاین انجام می‌شود؛ اما در کشور به این رویه دسترسی نداریم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: امروزه دو تا سه نسل از فناوری معدنی عقب افتاده‌‌‌ایم و اگر تدبیری اندیشیده نشود که این فاصله کم شود، عقب‌‌‌ماندگی شدت می‌گیرد. استفاده از دامپ‌‌‌تراک‌‌‌های ۱۳۰تنی به‌ندرت در کشور شایع است که امروزه تراک‌‌‌های مورد استفاده در دنیا با ظرفیت بیش از ۴۰۰تن کار کرده و حتی برخی سازندگان به سمت ساخت دامپ‌‌‌تراک‌‌‌های ۵۵۰تنی رفته‌‌‌اند. از این بدتر وضعیت زیرساخت‌‌‌های حمل‌ونقل در کشور است که از منظر نحوه کف‌‌‌سازی و زیرسازی به‌کل باید متحول شود تا با نیازهای جدید همسو شود. همه این عوامل موجب می‌شود تا هزینه تمام‌شده معدن‌‌‌کاران ایران ۱۰۰درصد از رقبای جهانی بیشتر باشد. سعدمحمدی با تاکید بر این موضوع که نباید به تعریف صرف از وضعیت بخش معدن کشور پرداخت، گفت: همایش پیش‌رو باید به سوالات مختلف در حوزه معدن‌‌‌کاری دیجیتال پاسخ دهد، ضمن اینکه نقاط ضعف را باید مشخص کند تا شاید بتوان از این مسیر تغییراتی در بخش معدن ایجاد کرد

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.