خام فروشی و واگذاری معادن از چالش های اصلی کشور

معاون حقوق عامه دادستان کل کشوربا اشاره به لزوم ورود شرکت‌های دانش بنیان در تمامی حوزه‌ها گفت: خام‌فروشی، واگذاری معادن، پسماند و… از جمله چالش های اصلی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ غلام عباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در حاشیه بازدید از پارک فناوری پردیس ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد تمامی شهدا، گفت: باید تمامی نهادها از شرکت‌های دانش بنیان حمایت و موانع آن‌ها را برطرف کنند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان می توانند دو کار مهم “تبدیل ایده های نو” و “ارتباط دانشگاه و صنعت که منجر به تولید محصولات نو می‌شود” را انجام دهد.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور با اشاره به توسعه شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: اما هنوز در حوزه‌های دانش بنیان خلاهایی وجود دارد، یکی از چالش‌های کشور خام فروشی و واگذاری معادن است. در این واگذاری ها ما نمی دانیم دقیقا چه چیزی را واگذار می‌کنیم.

وی با اشاره به حوزه های محیط زیست، کشاورزی، آب، پسماند گفت: در این حوزه پسماند تنها دو زباله سوز شهری به صورت فرسوده و غیرمدرن داریم و مابقی پسماندها به صورت سنتی دفع می شود، که این موضوع خطر جدی ای برای محیط زیست ایجاد کرده است.

ترکی با اشاره به حوزه بانک‌های اطلاعاتی، گمرک، بنادر، بیمه خاطرنشان کرد: این حوزه ها نیازمند هوشمند سازی هستند، باید بانک‌های اطلاعاتی کشور با هم تعامل خوبی برقرار کنند. اما متاسفانه این هم افزایی صورت نگرفته و اکنون نهادها به صورت جزیره ای عمل می کنند‌ .

معاون دادستان کل کشور اظهار کرد: آلودگی هوا یک چالش اصلی کلانشهرها به ویژه تهران است‌ که می توان با کمک شرکت های دانش بنیان از بین بست موجود خارج شویم‌. شرکت های دانش بنیان اکثر در حوزه های فنی و مهندسی پیشروی داشتند؛ اما در بهبود نظام اداری کشور و حوزه های علوم انسانی در حوزه دانش بنیان چه کارهایی می توان انجام دهیم؟ همچنین شرکت های دانش بنیان در خصوص مبارزه با فساد چه کارهایی انجام داده اند؟

وی با تاکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان در حوزه نظام مالیاتی کشور می توانند کارهای زیادی انجام دهند، اظهار کرد: در حوزه توزیع کالا در کشور با مشکلاتی دچار است، بخشی از گرانی های وضع موجود گران فروشی است، امکان این که در هر مغازه و فروشگاه یک بازرس مستقر شود، وجود ندارد، سازوکار موجود اشکالاتی دارد که باید هوشمند سازی شود‌. از همین رو باید شرکت های دانش بنیان ورود و مشکلات این چرخه را احصا کنند.

ترکی گفت: دستگاه های نظارتی نیازمند هوشمند سازی است، اکنون جرم اتفاق می افتد و پس از آن دستگاه‌ ها وارد می شوند، زمانی که در اراضی زراعی ساخت و ساز صورت می‌گیرد، آن زمین دیگر قابلیت کشاورزی ندارند.

معاون دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: مدیریت شهری برای بهینه سازی مدیریت خود در حوزه ایمنی ساخت و ساز، حمل و نقل و… باید از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان استفاده کنند. موارد مطرح شده بخشی از حوزه هایی است که شرکت‌های دانش بنیان باید ورود کنند

وی با اشاره به اینکه علت قانونمداری بیشتر مردم در برخی از کشورها، نظارت های بیشتر و دقیق تری است که صورت می‌گیرد، گفت: هم‌افزایی شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها بسیار مهم است، این هم افزایی ها منجر به تجمیع فناوری ها و جلوگیری از موازی کاری ها می شود‌. متاسفانه در برخی عرصه ها هنوز هم افزایی های لازم صورت نگرفته است‌.

وی گفت: در دادستانی کل کشور اعلام آمادگی این را داریم که موانع قضائی شرکت های دانش بنیان را برطرف کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.