مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران:

آب تهران سالم است/ تا پایان سال همه قبوض کاغذی آب حذف خواهد شد

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود در زمان وقوع زلزله در شبکه آب تهران به دلیل فرسودگی از مدار خارج شود به همین دلیل مخازنی تعبیه شده که وارد مدارها خواهند شد که ظرفیت هر مخزن بین 50 هزار تا 100هزار لیتر است و نیاز مردم را بین 3 تا 10 روز برطرف خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی محمدرضا بختیاری در نشست حاشیه‌ای پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب با اشاره به رشد مصرف آب در استان تهران در تابستان سال جاری گفت: افزایش میزان مصرف به دلیل افزایش دما و تداوم روزهای گرم و این انگاره غلط بین مردم که امسال بحران آب نخواهیم داشت، بوده است.

وی درباره آخرین وضعیت بارندگی و ذخیره سدهای تهران تصریح کرد: میزان بارندگی تهران در سال آبی گذشته 387 میلی‌متر بوده در حالی که این رقم در مدت مشابه قبل از آن 241 میلی‌متر بوده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران افزود: در حال حاضر ذخیره سدهای پنج‌گانه تهران 920 میلیون متر مکعب است در حالی که سال آبی قبل این رقم 650 میلیون متر مکعب بوده است.

بختیاری با اشاره به میزان مصرف آب در تهران در تابستان سال جاری گفت: امسال رکورد مصرف آب با روزانه 3.7 میلیون متر مکعب در تهران زده شد که در تاریخ مصرف آب شرب این شهر بی‌سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف آب امسال در تهران 4.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته، گفت: این در حالی است که میزان افزایش مصرف هر سال بین 2 تا 2.5 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: 20 درصد از مصرف آب شرب کشور در تهران است به طوری که میزان مصرف آب شرب در تهران 1.5 میلیارد متر مکعب و این رقم در کل کشور 6.7 میلیارد متر مکعب است.

وی با اشاره به برنامه‌های آبفای تهران توضیح داد: در شش ماه دوم سال 4700 میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زنی خواهد شد. 85 کیلومتر رینگ جنوب تهران از سد ماملو تا نزدیک پرند تکمیل می‌شود و با بهره‌برداری از آن، مناطق جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب تهران به آب سد ماملو متصل می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر از 1.5 میلیارد متر مکعب آب شرب تهران 750 میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی تامین می‌شود. این در حالی است که همه دشتهای تهران ممنوعه یا ممنوعه بحرانی هستند.

وی درباره پروژه رینگ تهران نیز گفت: اجرای این طرح به دلیل هماهنگی‌هایی که نیاز دارد زمانبر است اما در حال تکمیل است. این رینگ قبلا فقط نقاط بحرانی را در بر می‌گرفت اما اکنون همه نقاط را در بر می‌گیرد. 70 درصد بودجه آن توسط شرکت و 30 درصد توسط دولت تامین می‌شود.

وی بودجه مورد نیاز تکمیل رینگ تهران را 1500 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه طرح جامع آب تهران در آستانه نهایی شدن است، افزود: استان تهران حدود یک میلیارد و 22 میلیون متر مکعب آب سطحی دارد و برنامه‌ریزیها به سمتی می‌رود که تمام مناطق تهران از آب سطحی استفاده کنند.

وی با اشاره به پیشرفت 75 درصدی طرح فاضلاب شهر تهران گفت: تصفیه‌خانه 45 درصد پیشرفت داشته و بین توسعه شبکه و تصفیه‌خانه تناسب وجود ندارد که تا پایان سال این تناسب برقرار می‌شود.

بختیاری با بیان اینکه طرح فاضلاب استان تهران با عقب‌ماندگی مواجه است، افزود: ظرف چند ماه اخیر سعی شده این عقب‌ماندگی جبران شود و شش تصفیه‌خانه به بهره‌برداری خواهد رسید. به طور کلی طی پنج سال آینده 100درصد شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه استان تهران اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه 370 نقطه تهران مخازن اضطراری آب مستقر کرده‌ایم، افزود: پیش‌بینی می‌شود در زمان وقوع زلزله در شبکه آب تهران به دلیل فرسودگی از مدار خارج شود به همین دلیل مخازنی تعبیه شده که وارد مدارها خواهند شد که ظرفیت هر مخزن بین 50 هزار تا 100هزار لیتر است و نیاز مردم را بین 3 تا 10 روز برطرف خواهد کرد.

وی افزود: ظرف یک تا دو ماه آینده کار اجرای 30 مخزن آغاز شده و تا پنج سال آینده اقدامات مربوط به 375 مخزن به پایان می‌رسد.

بختیاری در ادامه این نشست با بیان اینکه آب شرب تهران کاملا سالم است، افزود: ممکن است میزان نیترات در برخی نقاط بالا باشد اما آسیبی نمی‌رساند. ضمن اینکه باید گفت هیچ دستگاه تصفیه‌ای نمی‌تواند میزان نیترات را کاهش دهد.

وی درباره حذف قبوض کاغذی آب گفت: حذف این قبوض از حذف قبوض برق سخت‌تر است زیرا آب انشعاب‌های مشترک دارد به طوری که یک میلیون و 800 هزار انشعاب داریم در حالی که رقم آحاد 5 میلیون و 300 هزار است اما با توجه به تکلیف وزارت نیرو، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال یک میلیون و تا پایان دولت همه قبوض کاغذی آب حذف شوند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایلنا

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.