مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات : الزام تغییر ساختار در بخش معدن

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات اولین دغدغه ما در کشور بحث اکتشاف هست، هم ساختاری، علمی و هم اجرایی.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ سعدمحمدی عنوان کرد: در هیچ جای دنیا سازمان زمین شناسی متولی اکتشاف نیست. ما برای ارتقای اکتشاف کشور به نرم‌افزارهای جدید در بخش معدن نیاز داریم چراکه هریک از کانسار‌ها از توابع ریاضی بهره می‌برند. اگر شکل سه بعدی اکتشاف صحیح نباشد چگونه می‌توانیم معدن مناسبی را طراحی کنیم. نرم‌افزارهای به روز دنیا باید وارد کشور شود و سیاستگذاران راهکاری برای این امر بیابند.

معادن کشور از نظر تکنولوژی دچار عقب‌افتادگی هستند
وی افزود: اگر تکنولوژی جدید وارد نشود، قیمت تمام شده و هرینه های ما در بلندمدت افزایش چشمگیری خواهد داشت ‌و امکان سهم‌خواهی از بازار بین‌الملل را از ما میگیرد. اگر در کشور از وضعیت دنیا خبر نداشته باشیم نمیتوانیم مدیریت و تصمیم‌سازی درستی داشته باشیم. باید از دانش روز دنیا آگاه باشیم. معادن کشور از نظر تکنولوژی دچار عقب‌افتادگی شده‌اند و نیاز به ورود نوآوران و طرح‌های فناورانه بیش از گذشته احساس می‌شود.
مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات اشاره کرد: اگر فرصت موجود برای گرفتن سهم از بازار جهانی را از دست دهیم، براحتی رقبا جایمان را می‌گیرند بنابراین ناچاریم از تکنولوژی روز دنیا در این رابطه استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: حداقل ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیاز داریم که ذخایر کنونی ما تا ۱۸ سال آینده فقط پاسخگوست. اگر بناست جایگاه معدن ارتقا یابد نیاز به برنامه‌‌ریزی و اکتشاف داریم.
مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات بیان کرد: با حفاری‌های چند صد هزار متری در سال نمی‌توانیم در بازار مواد معدنی با رقبایی که سالانه میلیون‌ها متر حفاری انجام می‌دهند، رقابت کنیم و نیازمند توسعه اکتشافات معدنی در اعماق هستیم. کشور استرالیا در ۲۰۲۰ به میزان ۱۱ میلیون متر کار حفاری کرده است. استرالیا ۱.۵ میلیارد دلار در بخش اکتشاف سرمایه‌گذاری کرده است.
سعدمحمدی اذعان داشت: ۳ میلیارد تن ذخیره در سریدون کشف کردیم و این درحالی بود که SRK اعلام کرده بود ذخیره ای ندارد این نشان از تاثیر ارتقاء علم است.

تاثیر نیروی کار متخصص در حوزه معدن و صنایع معدنی
وی تاکید کرد: علمی و با داده‌های آماری صحبت کنیم. وقتی می‌گویند در این حوزه شغل نیست، حرف کاملا اشتباهی است. اگر به لحاظ دانش خوب عمل کنید به هیچ عنوان بیکار نمی مانید. اگر نیروی انسانی شایسته را به معنای واقعی نشناسیم هیچ کدام از این ابزارها منجر به رشد در بخش معادن نخواهد شد.
سعدمحمدی خاطرنشان کرد: سیستم و ساختار آموزش عالی کشور در بخش صنعت باید موردبازنگری جدی قرار گیرد و همچنین باید نشانه‌گذاری شود که در چه بخش‌هایی از آموزش‌هایمان نقاط ضعف وجود دارد. در این شرایط ارزیابی و تدوین برنامه برای توسعه علوم و ارتقای سطح دانش به‌منظور بهره‌وری بیشتر و کاهش فاصله بین دانشگاه و صنعت بایستی در نظر گرفته شود. عامل موفقیت، نظم و برنامه‌ریزی است و نیروی کار شایسته و ماهر لازمه آن است.
مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات اظهار کرد: آینده مس با اقتصاد جهان سبز شکل مناسب‌تری به خود خواهد گرفت. سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت شبکه برق، تسریع حرکت به سمت انرژی تجدیدپذیر و ترویج سریع خوردهای الکتریکی از جمله مواردی است که منجر به افزایش تقاضا مس در جهان می‌شود. تداوم رشد تقاضای مس در بلندمدت با افزایش تقاضای مس در بخش خودروهای الکتریکی خواهد بود. در دنیا ۸۷۰ میلیون تن مس خالص داریم که سهم ایران ۴۰ میلیون تن است. مصرف مس تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲.۴ میلیون تن خواهد رسید و تا سال ۲۰۳۵ به حدود ۳.۸ میلیون تن می‌رسد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.