ارائه دستاوردهای شرکت ملی صنایع مس در نمایشگاه بین‌المللی معدن کرمان

شرکت ملی صنایع مس ایران در نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی که از 28 تا 31 اردیبهشت در کرمان برگزار شد، آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه دکتر حمیدرضا شاه‌وردی دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در حوزه فناوری و نوآوری معدن، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، حسین احمدی عضو هیئت مدیره شرکت مس و مدیر مجتمع مس سرچشمه، سعد عبدی مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس، آرمان حسنی مدیرعامل موسسه صندوق بازنشستگی شرکت مس، حسین مهرابی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان و جمعی از مدیران مجتمع مس سرچشمه و مسئولان و دست‌اندرکاران صنایع معدنی و فرآوری معدن استان کرمان حضور داشتند.

مس، ابرپیشران تولید دانش‌بنیان

دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در حوزه فناوری و نوآوری معدن در این مراسم گفت: امسال به‌عنوان سال تولید دانش‌بنیان امیدواریم که زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور به شرکت‌های بزرگ پیوند داده شود چرا که تا هنگامی که اتفاقات دانش‌بنیان به شرکت‌های بزرگ اتصال نیابد، شاهد اثرات آن روی سفره‌های مردم نخواهیم بود. عمده شرکت‌های بزرگ نیز در حوزه معدن و فرآوری معدن هستند.
شاه‌وردی افزود: این اتفاق نمی‌افتد مگر آن‌که ما بهره‌وری سرمایه را ارتقا دهیم و حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان نیز همین کار را انجام می‌دهد.
وی تأکید کرد: بازدیدی از مجتمع مس سرچشمه داشتیم و معتقدیم اگر مس با همه توان وارد این عرصه شود به‌عنوان یک ابرپیشران می‌تواند در تولید دانش‌بنیان در کشور نقش ایفا کند.

مس جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز معادن را از نعمت‌های عظیم الهی دانست که در استان کرمان به وفور وجود دارد و وظیفه همگان است که ضمن پاسداشت این نعمت الهی از هدررفت این منابع جلوگیری کنند.
حجت‌الاسلام جلالی برپایی نمایشگاه‌ها را یکی از بهترین فرصت‌ها برای معرفی ظرفیت‌ها و برنامه‌هایی که انجام شده و قرار است انجام شود دانست و تصریح کرد: تعامل سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها با یکدیگر باید از ثمرات این نمایشگاه‌ها باشد.
وی خاطرنشان کرد: این اختراعات و ابتکارات مایه غرور ملی است و دلیل اهمیت آن علاوه بر وجود صنایع معدنی، وجود صنعت مس است که جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد و در آینده بعد از نفت رتبه دوم در معادلات جهانی از آن مس خواهد بود.

صنعت مس افق روشن‌تری در آینده دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان هم در این مراسم با قدردانی از برگزارکنندگان این نمایشگاه، گفت: نمایشگاه‌ها موجب می‌شود ارتباطی بین واحدهای تولیدی و شرکت‌های فناور برقرار شود و به‌ویژه در حوزه معدن می‌تواند به اجرای شعار سال کمک کند چرا که استفاده از حوزه دانش‌بنیان در بلندمدت به اقتصاد کمک می‌کند.
مهرابی با بیان این‌که استان کرمان در حوزه معدن در ذخایر، اکتشاف، استخراج و فرآوری سرآمد است، افزود: شاید 30 تا 40 درصد ارزش افزوده واقعی محصولات در استان داشته باشیم که نقش شرکت‌های دانش‌بنیان باید در حوزه ارزش افزوده پررنگ باشد.
وی افزود: شرکت‌های بزرگ پیشانی نوآوری هستند و کسانی که می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند نفوذ دانش را زیاد می‌کنند. ما در زمینه تولید، توزیع و نفوذ دانش در حوزه معدن باید در نفوذ دانش راهکارهایی اندیشیده شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان افزود: صنعت مس افق روشن‌تری در آینده دارد زیرا به دلیل رواج خودروهای برقی جای پیشرفت وجود دارد و چشم‌انداز روشنی در حوزه مس در زمینه فرآوری و افزایش ارزش افزوده‌ها ایجاد شده است.

تولید قطعات مورد نیاز صنعت مس با استفاده از فناوری نوین

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در این مراسم با اشاره به اهمیت نام‌گذاری سال اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان بر مبنای دانش شکل گرفته‌اند و توسعه‌ای که بر مبنای خلاقیت شکل گرفته باشد منجر به نوآوری و تولید مستمر است که در آن جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند رشد کند و به‌صورت پایدار اقتصاد منطقه را متحول کند.
احمدی افزود: در حوزه دانش‌بنیان خوب عمل نشده و تولید بر مبنای سنتی است که هم هزینه تولید را بالا می‌برد هم بهره‌وری را کم می‌کند.
وی عنوان کرد: در کشور بالغ بر 6000 شرکت دانش‌بنیان احصا شده که در استان کرمان آمار قابل توجهی نداریم. همه هم شعار بهشت معادن و صنایع را سر می‌دهیم اما از حوزه دانش‌بنیان غافل بوده‌ایم.
عضو هیئت‌مدیره شرکت مس ادامه داد: دانش متخصصان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان مبنای ایجاد مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری در سال 1398 شد و اقدامات خوبی هم تاکنون در این مرکز انجام شده است.
وی بیان کرد: محورهای هفتگانه برای صنعت مس در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان تعریف کرده‌ایم؛ محور استفاده از هوش مصنوعی در تمامی فرآیند تولید از معدن تا انتهای خط تولید، محور آب، انرژی و محوریت بومی‌سازی و قطعات مورد نیاز صنعت مس با استفاده از نوآوری از جمله مهم‌ترین موضوعات و محورهای مورد نظر ماست.
احمدی خاطرنشان کرد: چند ده هزار میلیارد تومان در استان کرمان در حوزه توسعه معادن مس هزینه شده ولی تنها چند صد میلیارد تومان در حوزه دانش‌بنیان‌ها صرف کردیم. این عدد با توجه به افزایش 50 شرکت دانش‌بنیان به 6000 شرکت، باید افزایش یابد. بنابراین باید بیشتر کار کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه پیدا کنند که قشر فرهیخته و شرکت‌هایی که نیازمند توسعه هستند به جای عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی در داخل کشور قرارداد منعقد کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.