وزارت جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم را 2500 تومان پیشنهاد کرد

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت:وزارت جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم را 2500 تومان به شورای اقتصاد پیشنهاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی عطاء الله هاشمی در پاسخ به اینکه نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی به شورای اقتصاد چقدر است؟ گفت: ما و وزارت جهاد کشاورزی در قیمت پیشنهادی گندم هم نظر هستیم بنیاد ملی گندمکاران با استفاده از نظرات کارشناسان و استعلام قیمت از استان ها به این جمع بندی رسید که امسال قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از کیلویی ۲۵۰۰ تومان باشد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در پاسخ به اینکه نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به شورای اقتصاد چقدر است؟ گفت آنها هم در این قیمت هم نظر هستند نظرات کارشناسی ما به هم نزدیک است و قیمت پیشنهادی آنها هم همین رقم است.

وی هشدار داد که اگر نرخ خرید تضمینی گندم کمتر از ۲۵۰۰ تومان باشد میزان خرید دولتی گندم سال آینده کمتر از ۵ میلیون تومان خواهد شد.

هاشمی در ادامه گفت: دولت و شورای اقتصاد چند سال است که در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم تخلف می‌کنند پارسال نرخ خرید گندم را اواخر بهمن اعلام کردند در حالی که بر اساس قانون نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید تا آخر شهریور ماه هر سال یعنی آغاز سال جدید زراعی اعلام شود،  کشاورز قبل از آغاز کشت باید بداند سال آینده چه محصولی بکارد و دانستن قیمت جدید برای آنها در تصمیم گیری کشت محصول کمک میکند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پاسخ به اینکه قیمت ۲۵۰۰ تومان چه میزان سود برای کشاورز خواهد داشت، گفت: دولت اگر با نرخ ۲۵۰۰ تومان گندم را از کشاورزان خریداری کند پس از کسر هزینه ها سود ۲۰ درصدی برای گندم‌کاران خواهد داشت.

هاشمی در پاسخ به اینکه امسال خرید دولتی گندم ۳ میلیون تن کاهش داشته است آیا اگر نرخ خرید تضمینی دو هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو اعلام شود، میزان خرید تضمینی در سال آینده افزایش خواهد یافت؟ گفت: امسال اگرچه خرید تضمینی گندم از سوی دولت کاهش یافته اما در مجموع تولید گندم کمتر از سال گذشته نبوده است.

*4 دلیل کاهش خرید تضمینی گندم در سال جاری/گندم را به جای سبوی به دام می‌دهند

  وی اضافه کرد خرید تضمینی گندم به ۴ دلیل کاهش یافته است نخست اینکه قیمت نهادهایی مانند سبوس بالاست و بخش زیادی از گندم و آرد به خوراک دام و طیور می رود دوم بخش زیادی از گندم توسط صنایع و کارخانه ها خریداری شده است دلیل سوم اینکه کشاورزان بخشی از گندم را به امید افزایش قیمت پیش خودشان نگه داشتند چهارم کارخانه ها برای فرار از مالیات خودشان به طور مستقیم گندم خریداری کرده اند.

وی در پاسخ به اینکه تیمی قرار است واردات گندم را بررسی کند درحالی که شما ادعا میکنید تولید گندم نسبت به سال گذشته کم نشده است گفت: برخی هوچی‌گری تلاش می کنند تا واردات انجام بگیرد چراکه منافع آنها در این کار است است در حالی که کشور به هیچ عنوان نیاز به واردات ندارد دامن زدن به واردات به ویژه پس از انتقال وظایف بازرگانی به کشاورزی به وزارت صمت بیشتر شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.