دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با رخداد اقتصادی:

افزایش قیمت نان و آرد در سال جاری منتفی است/ دولت با قیمت ناچیزی از کشاورز گندم می‏ خرد

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باتوجه به اظهارات مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و میزان گندم خریداری شده بعید به نظر می‏رسد در سال جاری شاهد افزایش قیمت نان و آرد باشیم.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی شمس‎الله شریعت‎نژاد دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی درباره مشکلاتی که این روزها در حوزه خرید گندم از سوی دلالان و تبعات این موضوع بر حوزه آرد، اظهار کرد: در طی روزهای گذشته باتوجه به آغاز برداشت گندم در برخی از نقاط کشور شاهد هستیم که برخی از تخلفات در این حیطه رخ داده است که با بررسی‏ های صورت گرفته مشخص شده تنها یک مورد از این اشتباهات جدی بوده است.

وی افزود: کشف محموله گندم که با فضولات مخلوط بوده است تنها تخلف و موردی محسوب می‎شود که درباره روند خرید گندم از مردم گزارش شده و برخورد قانونی نیز با آن صورت گرفته است. مردم مطمئن باشند که باتوجه به اهمیت گندم و تاثیری که این ماده غذایی به عنوان قوت غالب مردم دارد نظارت جدی بر روند تولید، تهیه و خرید آن وجود دارد از این لحاظ هیچ جای نگرانی برای آنها وجود ندارد.

شریعت ‎نژاد با بیان اینکه میزان خرید گندم از سوی دولت در سال جاری با توجه به قیمت تعیین شده نسبت به سال گذشته کمتر بوده است خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را برای بالابردن خرید تضمینی گندم از کشاورزان انجام دادند اما دولت با این تصمیم موافقت نکرد از این رو بدون شک اگر ایراد و اشکالی در نحوه خرید گندم و تبدیل آن به آرد و در نهایت تولید نان که یکی از خوراک‌های اصلی مردم ایران است ایجاد شود دولت و به خصوص وزارت جهاد کشاورزی باید در این راستا پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بخشی از گندم کاران گندم مزارع خود را به دلالان که معمولا به قنادان و نانوایی‎ها وابسته هستند با قیمت‎هایی بالای 2000 تومان می‎فروشند، چرا که بدون شک تعیین نرخ 1700 تومان برای خرید تضمینی گندم از نظر گندمگاران به دور از انصاف است.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: علی‎رغم فروش بخشی از گندم کشور به دلالان، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و شخص وزیر صراحتا اعلام کرده است که ایران امسال نیز هیچگونه واردات گندمی انجام نخواهد داد از این رو با توجه به این گونه اظهارنظرها و صحبت‎ها بعید به نظر می‏ رسد در تامین آرد، نان و سایر مشتقاتی که از گندم تهیه می‏ شود با مشکلی روبه‎رو شویم.

شریعت ‏نژاد در ادامه درباره امکان افزایش قیمت نان با توجه به کاهش خرید گندم از سوی دولت اظهار کرد: بدون شک نهاد تصمیم‎گیرنده در حوزه افزایش قیمت نان و ملزوماتی چون آرد، دولت است اما با توجه به اظهارت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بعید به نظر می‎ رسد ما با افزایش قیمت نان در سال جاری روبه‎رو شویم.

وی تصریح کرد: مسئولین و نهادهای اجرایی کشور باید بدانند که گندم از جمله مواد غذایی است که با زندگی مردم گره خورده و قوت غالب آنهاست؛ از این رو وجود هرگونه نقص و مشکل در تهیه، توزیع و خرید آن بدون شک تبعات منفی برای سفره مردم خواهد داشت.

شریعت ‎نژاد تاکید کرد: امیدوارم مسئولان امر به خصوص در وزارت جهاد کشاورزی در جهت مدیریت نحوه خرید گندم و توزیع آن به بهترین شکل وارد عمل شوند و استراتژی مشخصی را در این راستا ترسیم کنند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.