در مراسمی در تالار وحدت؛

نشان یونسکو به برگزیدگان جایزه حکیم نظامی اهدا شد

نشان عالی یونسکو در مراسم جایزه حکیم نظامی با حضورجمعی از چهره های فرهنگی و هنری به برگزیدگان این رویداداهدا شد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ایران، آیینبزرگداشت حکیم نظامی عصر پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه با حضورچهره‌های فرهنگی و هنری در تالار وحدت برگزار شد.

حجت الله ایوبی در این مراسم که اجرای آنرا عبدالمهدی مستکینمدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکوایران برعهده داشتاظهار کرد: درباره حکیم نظامی چه می توان گفت و سخن گفتندرباره این شاعر سخت است. خوشحالیم امروز شنیده می شودکه همه عالم تن است و ایران دل. حکیم نظامی در قرن ششم بربام ایران ایستاد و این دوگانه زیبا را گفت که جهان بر دو بخشاست ایران دل جهان است و جهان تن.

وی ادامه داد: چقدر باید اساتید درباره این مهم حرف زد. دلکانون عشق و عاطفه است و مهر و دل پنجره ای به نور و روشناییاست و تن کانون تاریکی و ظلمت است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوایران توضیح داد: این دوگانه خیلیاهمیت دارد. نظامی در پنج گنج که گنجینه است و اساتید بزرگیاین گنج را رونمایی کرده و به نسل آینده معرفی می کنند نشانداد که جهان دل، جهانی است که اهالی هنر در آن برتر هستند ودیگر کسی بر کسی برتری جز بر هنر ندارد.

ایوبی ادامه داد: حکیم نظامی در اعماق قرون وسطی که قهرمانانغرب شوالیه ها بودند می گوید نجوید کسی بر کسی برتری. مگرکز طریق هنر پروری. این سخن برایجهان تنقابل فهم نبود وهمین امروز نیز قابل فهم برای جهان تن نیست. این سخن قرنششم است و حکیمان ما می گویند باید قدر هنر و فرهنگ رادانست.

وی توضیح داد: امروز پس از 75 سال در یونسکو به این نتیجهرسیدند که نباید از آموختن دست کشید و این شعار امروز یونسکواست اما حکیم نظامی در قرن ششم می گوید هرکه ز آموختنندارد ننگ. در برآرد ز آب و لعل از سنگ

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوایران تصریح کرد: جهان تن دراعماق تاریکی بود و در ایران، حکیمان ایرانی درباره فرهنگ هنرسخن می گفتند.

ایوبی گفت: قصه های خسرو و شیرین را اساتید گفتند؛ خسرووقتی به یک باغبان ستم می کند پدرش هرمز او را ترک می کند وتخت و تاج را به باغبان می بخشد و حاکمان جهان دل اینگونه بایدباشند.

وی یادآور شد: هانری ماسه ایران شناس، در سال 1970 میلادی،رمان خسرو و شیرین را به فرانسه بر می گرداند و می گوید ایننخستین رمان جهان است. ببینید که زنان در آثار نظامی چهجایگاهی دارند و نظامی تصویری مقتدر و وفادار و قدرتمند اززنان در آثارش به تصویر می کشد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: ما شما را به رونماییاز خط نیاکان دعوت کرده ایم. از حضور اساتید ارجمندسپاسگزارم و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر می کنم. ازمسوولان اراک برای بزرگداشت نظامی تقدیر می کنم از مدیریتتالار وحدت سپاسگزارم. در این جلسه از بزرگان هنر که این گنجرا به زبان های هنری به ما معرفی کردند سپاسگزاریم و برنامههای باشکو تر بیشتری پیش رو داریم.

نظامی، فردوسی دوم است

در بخش دیگری از این مراسم اصغر دادبه، استاد دانشگاه گفت: ما صبر می‌کنیم تا وقتی می‌بینیم ممکن است کار از کار بگذردمی‌دویم. باید موضوع را جدی بگیریم و کتاب‌های درسی ورسانه‌ها پاسخ دروغ‌ها را با راستی بدهند.

وی ادامه داد: نظامی، فردوسی دوم است. فردوسی از طریقحماسه هویت ملی را تثبیت کرد و او از طریق داستان‌های غنایی. در همه آثارش همه دنیا تن است و ایران دل. هنر نظامی حتیفروترین مضمون را اعتلا می‌دهد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ما دو تلقی در تاریخ از اسکندرداریم. تلقی واقعی اسکندر ملعون است که بنای هخامنشیان رانابود کرد و می‌دانیم آموزش‌های ارسطو حرامش باد. تلقی دوم وخطا همان تلقی اسکندرنامه است. نظامی، متشرع و همان اندازهایران دوست و میهن پرست است.

نظامی متشرع و میهن‌پرست است

سپس در بخش دیگری از این برنامه جلال‌الدین کزازی،شاهنامه‌پژوه و استاد دانشگاه عنوان کرد: بزم درباره یکی ازفرزندان برومند ایران است. ما بر نظامی ستم روا داشتیم. او کهاز سالاران سخن پارسی است، در ایران ارج نهاده نشده است. همسنگ و هم‌تراز دیگر بزرگان سخن مانند فردوسی و سعدی وحافظ و مولانا نیست. هرچند او بر قلمروی خود یعنی بزم‌نامهسزای برترین است و بر سه تیغ ایستاده است.

وی ادامه داد: عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. کسی درگوشه‌ای سخنی ناساز و بی‌پایه در میان نهاده و ما هم بر آن سرآمده‌ایم که پاسخی به این سخن بی سر و بن بدهیم. اما انگیزه هرچه باشد، این رخدادها بسیار خجسته و مایه همدلی است و شایدنظامی از سایه بیرون آید.

کزازی اظهار کرد: خسرو و شیرین گذشته از اینکه شاهکاریشگفت در ادب پارسی است، برترین برنامه ایرانی و جهانی است.  در خسرو و شیرین، ما با دو چهره دلداده روبرو هستیم؛ یکیچهره بنیادین یعنی خسرو و یکی چهره کنارین یعنی فرهاد. امااگر سرگذشت بزم‌نامه‌سرایی را پی بگیریم، بر دگرگونی‌ها درنگکنیم، در فرجام، فرهاد را به ناچار برتر از خسرو خواهیم دانست. فرهاد چهره‌ای کلیدی‌تر است. زیرا بر روی بزم‌نامه‌سرایی ایرانی وپارسی در تازه‌ای بر می‌گشاید.

این استاد دانشگاه درباره بزم‌نامه و رزم‌نامه گفت: رزم‌نامه بسیارکهن است. کهن‌ترین گونه ادبی است. اما رزم‌نامه‌ای رانمی‌شناسیم که با بزم‌نامه بیگانه باشد. چه شد رزم‌نامه به بزم‌نامهگرایید؟ این‌ گمان است که آواز خوانان پرسه زن در ایران اشکانیو ساز نی و اروپای سده میانی، داستان‌های کهن را به آوازمی‌سرودند و بخش بزم‌نامه‌ای از دل آن‌ها بیرون آمد.

نظامی مردمی‌ترین شاعر ماست

همچنین در بخش دیگری از این مراسم ژاله آموزگار، استاددانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی عنوان کرد: منهم مانند همه عاشق ایرانم و همه عاشق ایرانیم و نظامی نمایندهاین عشق است. دورانی که در آذربایجان و جای دیگر دانشجوبودیم، کسی جرات نمی‌کرد بگوید شاعر پارسی گوی ما ترکیشعر گفته است. من آذری هستم اما ایران یک زبان دارد که زبانپارسی است و این امر ما را به هم وصل می کند.

وی اضافه کرد: نظامی نماینده ادبیات بزمی است، بازماندهخنیاگران که فرهنگ مردمی را نگه داشتند. باید پشت ادبیات یکقدرت باشد؛ قدرت سیاسی و یا اعتقادی و برای همین کتاب‌هایدینی ما ماندند. داستان‌های نظامی، بازمانده ادبیات ایرانباستان است. نظامی فرهنگ ادبیات مردمی را به ما داده ومردمی‌ترین شاعر ما است.

نظامی شاعر زندگی‌ست

در ادامه این مراسم مهدی محبتی، استاد زبان و ادبیات فارسیبیان کرد: نظامی شاعر زندگی‌ست و به زندگی بیش از دیگرشاعران توجه کرده است. از ابتدا نحوه سلوک شخصی اومنحصر به فرد بود. او برای اصحاب فرهنگ و هنر و اندیشه الگویمتناسب است و با ارباب غربت فاصله خود را حفظ می‌کند.

محبتی ادامه داد: نظامی حرفش را می‌زند، جایی که لازم استرهنمود می‌دهد و جایی کنار می‌کشد. او تاکید دارد می‌توان بهقدرت رهنمود داد. بزرگترین سرمایه هر کسی شکفتگی درونی اواست؛ مانند غنچه‌ای که باز می‌شود.

وی اظهار کرد: تنها شاعری که در فرهنگ ما، کلام را به بالاترینسطح دیدار می‌رساند، نظامی است. ما از نظامی سال‌هاستغافلیم و او انسانی اخلاقی بوده است. همه کسانی که زندگی رادوست دارند، الگوهایی هستند که در آثار نظامی دیده می‌شود. اوبحث عدالت را در آثارش دارد.

در ادامه مراسم نخستین جایزه حکیم نظامی، نشان عالی یونسکوبه پاس فعالیت‌های هنری و پژوهشی به کیخسرو خروش(خوشنویس)، محمدباقر آقامیری (نگارگر)، بهروز غریب‌پور(کارگردان تئاتر)، خانواده زنده‌یاد حسین دهلوی (آهنگساز)،محمد روشن‌دشتی (ادبیات)، مهدی محبتی (استاد دانشگاه،نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی)، سعید شفیعیون (خواننده واستاد دانشگاه)، کوروش اسدپور (خواننده)، عبدالمجید ارفعی(پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی) و حاتم عسگریفراهانی (ردیف‌دان و موسیقی‌دان) اهدا شد.

بهروز غریب پور پس از دریافت این نشان گفت: وقتی گفتیم نظامیو ناصر خسرو ودلیل نیست همه باور کنند آیت بزرگان برای ماهستند تا اپراها و فیلم‌ها ساخته نشود و کتاب‌ها خوانده نشود. این بزرگان در اختیار ما نیستند. ما همیشه در خطر هستیم. بایددر تمام روزهای سال ارکستر سمفونیک ما از اشعار بزرگان اپرابنوازد. من برای اپرای لیلی و مجنون هزینه زیادی کردم.

سعید شفیعیون نیز اظهار کرد: ارزش و اهمیت نظامی بسیاربرجسته است. او بی‌نظیرترین شاعر در ادبیات جهان است کهعرصه زمان و مکان را درنوردیده است‌.

حاتم عسگری فراهانی نیز با گرامی‌داشتن یاد و نام نکیسا بیانکرد: سال‌ها بود دم از نظامی می‌زدم. چرا می‌گویند نظامیگنجوی و نه نظامی تفرشی؟ اولین استاد روح و روان حکیم نظامیاست. عمرم را برای موسیقی گذاشتم و موسیقی ما را زنده نگهمی‌دارد.

سپس با حضور منوچهرشاهسواری و علی نصیریان نشان عالییونسکو به شهرام ناظری اهدا شد.

در ادامه علینصیریان بیان کرد: یونسکو کار ارزشمندی کردهاست و بسیار مفتخرم که این لوح را به شهرام ناظری که ازیگانه‌ها و سرمایه‌ها است، تقدیم می‌کنم. تجلیل خوب است اما دراین دنیای مغشوش تضادها را چگونه برای خودم حل کنم؟

وی با اشاره به حواشی پیش‌آمده برای فیلم‌سینمایی لامینور گفت: از یک طرف تجلیل می‌کنیم و از یک طرف مهرجویی را می‌رنجانیم. مهرجویی که ۵۰ سال است بهترین فیلم‌های ایران را ساخته ومنحصر به فرد و از کارگردانان باسواد مملکت است. به خاطرفریادهای ۸۰ ساله مهرجویی در آن ویدیو، گریه کردم. از دکترایوبی بابت اهدای نشان تقدیر می‌کنم. با ما نامهربانی نکنید.

در پایان این مراسم نیز شهرام ناظری به خنیاگری پرداخت.

سید احمد محیط طباطبایی، محمدرضا اصلانی، علیرضارئیسیان، یونس شکرخواه، الهه خاتمی، یدالله کابلی، محمدحیدری، شکرخدا گودرزی، مجید امامی، ایرج حسابی، سید احمدمجرد و جمع دیگری از اهالی فرهنگ و هنر از دیگر حاضران اینمراسم بودند

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.