به کوشش کمیسیون ملی یونسکو- ایران برگزار می‌شود؛

نخستین جایزه بین‌المللی حکیم نظامی

نخستین جایزه بین‌المللی حکیم نظامی با تمرکز بر اهمیت و تاثیر این حکیمبزرگ بر زبان، فرهنگ ، هنر و ادبیات فارسی به همت کمیسیون ملییونسکو- ایران ، اسفند ماه 1400 برگزارمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ایران، اولین جلسه شورایسیاست‌گذاری نخستین جایزه بین المللی حکیم نظامی، دوشنبه 25 بهمن ماهبا حضوراکثریت اعضای این شورا از جمله حجت‌الله ایوبی (دبیرکلکمیسیون ملی یونسکوایران)، علی نصیریان (بازیگر، نمایشنامه نویس وکارگردان)، محمدرضا اصلانی ( شاعر، سینماگر و هنرپژوه)، بهروز غریب‌پور(نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما، استاد نمایش عروسکی)، محمدباقرآقامیری (نگارگر و رئیس انجمن نگارگری ایران)، ژاله آموزگار (پژوهشگرفرهنگ و زبا‌ن‌های باستانی و استاد دانشگاه)، محمد حیدری ( خوشنویس ودبیر شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران)، عبدالمهدی مستکین(مدیر گروه فرهنگی کمیسیون ملی یونسکوایران و دبیر نخستین جایزه بینالمللی حکیم نظامی)، علیرضا قزوه (رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرودسازمان صدا و سیما) احمد محیط طباطبایی (مدیر ایکوم کمیسیون ملییونسکوایران)، یونس شکرخواه (مشاور عالی دبیرکل کمیسیونملی یونسکوایران) برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوایران،با اشاره به فعالیت این نهاد در حوزه فرهنگ و هنر عنوان کرد: یکی از وظایفاین کمیسیون درکنار ثبت جهانی مشاهیر بزرگ ایرانی در یونسکو ،پاسداری از مرزهای فرهنگی ایران است و ما سربازان مرزهای فرهنگیکشورمان هستیم. تا کنون 41 شخصیت ممتازآموزشی ، علمی و فرهنگیکشور را در یونسکو به ثبت رسانده‌ایم. کشورهای دیگر دنبال ۵۰ سالگی و۱۰۰ سالگی هستند، اما این سرزمین دانشمند خیز و فرهنگ گستر ایرانزمین به قدری چهرهای شاخص جهانی دارد که ما هنوز از مضرب  هزارهعبور نکرده‌ایم. یکی از شخصیت‌های بزرگ این آب و خاک وجود نازنین حکیمنظامی بزرگ است.

وی افزود: حکیم نظامی  به واسطه غفلتی که از سوی همه ما متولیان فرهنگصورت گرفته؛ جلوه‌های عظمت او کمتر در میان نسل جوان ما شناخته شدهاست و این مسئله باعث بروز برخی تحرکات شده است. امسال کتاب‌هاییمختلفی از آثار نظامی درعرصه بین المللی  ترجمه شده است  که در هیچ یکاشاره ای به خاستگاه هویتی و زبانی و فرهنگی حکیم نظامی نشده است .  

ایوبی با اشاره به آثار حکیم نظامی، بیان کرد که کمیسیون ملی یونسکوایران قصد دارد که در برنامه‌های پیش رو، به این چهره شاخص فرهنگی دربرنامه‌های یونسکو بیشتر توجه کند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوایران گفت: ۲۱ اسفندماه، روز حکیم نظامیدر ایران است و بر اساس اسناد فراوان، خاستگاه نیاکانی حکیم نظامی درشهر تفرش و روستای طاد است. روز ۱۹ اسفندماه برنامه‌ای در موزه ملی درتهران و پس از آن برنامه‌ای در تفرش برگزار می‌شود. کمیسیون ملی یونسکوایران در نظر دارد از امسال جایزه‌ای به نام حکیم نظامی به چهره‌هایبرگزیده فرهنگ و هنر در حوزه‌های مختلف اعطا کند. این جایزه در بخشبین‌الملل نیز اهدا خواهد شد.

در ادامه این جلسه عبدالمهدی مستکین، دبیر اولین جایزه بزرگ حکیم نظامی،با اشاره به جایگاه ممتاز و برجسته حکیم نظامی که از ارکان اصلی زبان وادب پارسی است ، تصریح کرد با هدف ارج نهادن به خدمات گسترده اینشخصیت بزرگ ایرانی که از 800 سال پیش الهام بخش بسیاری از آثارادبی، نمایشی و هنری در سطح ملی و منطقه ای و بین المللی بوده است ، برنامههای مفصل و مدونی را به طور مستمر و  سالیانه در دستور کار کمیسیونملی یونسکو ایران قرار داده ایم  .

مستکین  با اشاره به اینکه ویژگی های شعری و  ادبی ، اخلاقی ، حکمی ،توحیدی ، خلاقیت ها و نوآوری های  بی نظیر در عرصه زبان و ادبیاتفارسی و تصویر گری های جاودان حکیم نظامی در آثارش ؛ سبب شده تاکشورهای مختلف منطقه به هر شکل ممکن  هویت خویش را به این حکیم والامقام ایرانی پیوند بخشند، ادامه داد: از این رو ظرفیت درخشان فرهنگی وعظیم حکیم نظامی با محوریت ایران زمین که  خاستگاه نیاکانی و فکری وهویتی اوست ؛ به نیکی می تواند ملت های همجوار را با سرچشمه هایماندگار فرهنگ ایرانی اسلامی پیوند بخشد و قدرت نرم جمهوری اسلامیایران را در حوزه فرهنگ و تمدن جهانی ژرفا بخشد .

علی نصیریان پیشکسوت عرصه تئاتر و سینما  نیز با تاکید بر اهمیتبرگزاری این برنامه، گفت: این جایزه اقدامی بسیار شایسته است. بزرگاناین مملکت، هویت ما هستند و ما باید با تمام وجود از این گنجینه هایدرخشان پاسداری و در ترویج اندیشه هایشان بیش از پیش کوشا باشیم .

در ادامه نیز بهروز غریب‌پورکارگردان مطرح سینما با انتقاد از عملکرد کشوردر عرصه پاسداری از ظرفیت عظیم مشاهیر ایرانی در عرصه منطقه ای وجهانی افزود ،  10 سال پیش پیشنهاد اپرای با شکوه حکیم نظامی را ارائه دادم که با بی مهری و بی توجهی روبه رو شد ، امروز که شاهد رفتار سرقتگونه ادبی  برخی کشورها هستیم ، طبیعی است که این اتفاقات رقم بخورد .

وی با استقبال از اقدام کمیسیون ملی یونسکو ایران ، راه اندازی جایزهبزرگ حکیم نظامی تاثیر به سزایی در بازگشت به سرچشمه های اصیلفرهنگ و هویت ایرانی خواهد داشت . نظامی یک اسطوره ملی است. نباید دراین حوزه انفعالی عمل کرد.

سید احمد محیط طباطبایی نیز یاداور شد: باید در نظر داشت که مرزهایایران ذاتی است و نه قراردادی. مانند مرزهای اروپا، آفریقا و دیگر نقاط، خطکش نگذاشته‌اند. زاگرس، قفقاز، دریای مازندران، هندوکش، عمان، خلیجفارس ونشان‌دهنده یک ظرف هستند که گروه‌های فرهنگی‌ مختلف طیهزاران سال با هم زیسته اند  و در نهایت یک فرهنگ مشترک و تاریخی به نامایران را پدید آورده اند . هیچ کشور دیگری دارای این ویژگی نیست و شایدچین تاحدودی شبیه باشد.

وی افزود: تمام زبان‌های دنیا بر اساس حاکمیت سیاسی گسترس پیدامی‌کنند اما زبان فارسی دری به شکل اختیاری زبان مشترک شد. قبایل وگروه‌ها اختیار می‌کنند که با فارسی دری با هم صحبت کنند. یونسکو نهادیفرا قومی و نماد میراث بشری است.

در ادامه جلسه، محمدرضا اصلانی نیز بیان کرد: نظامی بزرگ‌ترینرمان‌نویس بزرگ ایران و از یک منظر جهان است و ما او را به این عنواننمی‌شناسیم. او بنیان‌گذار رمان تمثیلی، نمادین و سمبلیک است. ما او رافقط به عنوان یک شاعر معرفی کرده‌ایم. اگر ما این چهره‌ها را درستشناسایی نکنیم، نمی‌توانیم به درستی آن‌ها را به جهان معرفی کنیم.

همچنین علیرضا قزوه، در این جلسه گفت: استاد شفیعی کدکنی کاری دربارهعطار می‌کرد که بعد شنیدم او ۷۰ عطار دروغین را پیدا کرده است. مطمئنباشید که نظامی‌های زیادی هم هستند. آن‌ها می‌خواستند عطار ثانی ونظامی ثانی باشند. این‌ها دلیل بر قوت این شاعر است. عرس‌هایی می‌گرفتندکه الان فقط عرس مولانا هست. چرا عرس نظامی را نمی‌گیریم؟ بیاییم ازبزرگان زبان فارسی کشورهایی مثل پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، هندونیز دعوت کنیم.

در ادامه استاد آقامیری چهره ماندگار هنر نگارگری  که حدود ۲۰ اثر دربارهنظامی دارد، عنوان کرد: نظامی در عین اینکه شاعری بزرگ و تاثیر‌گذار درادبیات و رمان‌نویسی است، حکیم است. زبان ما، زبان موسیقی و بی‌نظیراست. شعر شاعران ما با شاعران دیگر دنیا فرق داد، چون آهنگین است. نظامی عظمتی دارد که سعدی و حافظ هم از او الهام می‌گیرد.

ژاله آموزگار چهره ماندگارو اسطوره شناس برجسته با حمایت کامل واستقبال از این حرکت ارزشمند  گفت: حکیم نظامی  بهترین داستان‌سرایادبیات ماست و ما باید با تمام وجود از مرزهای هویتی و زبانی ادبیاتفارسی که حکیم نظامی از ارکان مسلم آن است حفاظت و پاسداری کنیم .

محمد حیدری نیز درین باره اظهار کرد: خوشنویسی و نگارگری از جمله‌هنرهایی هستند که با نگارش و تصویرگری خدمات شایانی به شعر و ادبیاتکرده‌اند. درباره حکیم نظامی نیز اثری معروف به خط شاه‌ محمود نیشابوریداریم که صفحاتش به لحاظ فرم و فضا هم متفاوت است ، وی افزود چهرههای بزرگی خوشنویسی در طول تاریخ چند صد ساله اخیر ، بارها آثار حکیمنظامی را کتابت کرده اند که این بیانگراهیمت و جایگاه بی نظیر او درساختار زبان وادبیات فارسی است .

شایان ذکر است از اعضای دیگر این شورا استادان  محمد روشن ،میرجلال الدین کزازی ، علی اصغر دادبه ، مهدی محبتی ، کتایونمزداپور، مهدی ماحوزی  و از کمیسیون ملی یونسکو دکتر یونس شکرخواه، دکتر رسول صادقی و دکتر امیر روشن  حضور دارند  که دربررسی داوری جایزه های ملی و بین المللی همکاری و مشارکت دارند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.