چه اتفاقی برای ماینر‌های ضبط شده می‌افتد؟ / ابهام در مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا

جزئیات فروش و واگذاری ماینر‌های توقیف شده در حالی ازسوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در قالب مصوبه‌ای اعلام شد که محمدرضا شرفی، فعال حوزه رمزارز معتقد است به دلیل مسدود بودن سامانه بهین یاب و عدم اخذ مجوز‌های مربوطه، این مصوبه خلاف قانون و عرف بوده و شامل همه دستگاه‌های مجاز داخل کشور است.

به گزارش ‌پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا در قالب مصوبه‌ای به دستگاه‌های مرتبط، پیرامون مصوبات جلسه تعیین تکلیف دستگاه‌های استخراج رمز ارز (ماینرها) جزئیات فروش این دستگاه‌ها را اعلام کرد. طبق این مصوبه، دستگاه‌های ماینر محکومیت یافته قطعی قاچاق موجود در انبار‌های سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با دو شرط به فروش برسند. در شرط اول، دستگاه‌های استخراج رمزارز در صورتی که دارای استاندارد و سایر مجوز‌های قانونی لازم باشند، با توجه به مقررات به فروش خواهند رسید.

از سوی دیگر در شرط دوم بر این نکته تاکید شده که دستگاه‌های فاقد استاندارد نیز در بدو امر نسبت به فروش به شرط صادرات اقدام و در صورتی که در مزایده فروش به شرط صادرات به فروش نرفت، سازمان نسبت به امحای فنی آن اقدام کند.

اما در صورتی که ماینر‌ها داری استاندارد و سایر مجوزات قانونی لازم باشند؛ براساس این مصوبه به مالکین آن بازگردانده می‌شود و اگر فاقد مجوز‌های لازم باشند، سازمان تا ۳ ماه نسبت به نگهداری ماینر‌ها اقدام و در صورتی که مجوز‌های لازم از سوی صاحبان کالا ارائه نشود نسبت به ضبط ماینر‌ها به نفع دولت اقدام می‌شود.

ابهام در مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

یک فعال حوزه رمزارز به اقتصاد ۲۴ گفت: موضوع جالبی که در این مصوبه به چشم می‌خورد بحث بند دو است؛ یعنی در صورتی که ماینر قانونی وارد کشور شده باشد، باید استاندارد و سایر مجوز‌ها را اخذ کند.

محمدرضا شرفی با بیان اینکه در بحث سایر مجوز‌ها در این مصوبه، ابهام وجود دارد، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید مشخص کند منظور از مجوز‌ها چیست، نکته دوم این است که ۸ ماه است که سامانه بهین یاب بسته شده و مجوزی ارائه نمی‌شود؛ بنابراین تمام دستگاه‌های کشور را می‌توانند به دلیل نداشتن جواز تاسیس یا بهره برداری و بدون جبران خسارت مصادره کنند.

ضبط دستگاه‌های استخراج رمزارز به نفع دولت

این فعال حوزه استخراج رمزارز با تاکید بر اینکه منظور از «مجوزات قانونی» در این بند بسیار گنگ است، به اقتصاد ۲۴ گفت: به دلیل ابهام در این بند، دستگاه مجری می‌تواند هر مجوزی را منظور کند و به عبارت دیگر به هر نوعی می‌تواند در این بند سنگ اندازی کند.

شرفی ادامه داد: اگر دستگاهی قانونی وارد شده باشد، اما فاقد مجوزات لازم باشد، سازمان تا سه ماه نسبت به نگهداری اقدام می‌کند و اگر مجوز‌ها ارائه نشد، ماینر‌ها به نفع دولت ضبط می‌شود، این در حالی است که به دلیل مسدود بودن سایت بهین یاب، هیچ شخصی نمی‌تواند نسبت به اخذ مجوز (چه جواز تاسیس و چه پروانه بهره برداری) اقدام کند؛ بنابراین خواه ناخواه دستگاه به نفع دولت ضبط خواهد شد.

مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا غیرقانونی است

این فعال حوزه رمزارز گفت: کسانی هم که جواز تاسیس گرفته اند و اقدام به تجهیز فارم خود کرده اند در حال حاضر جواز تاسیس آن‌ها هم از اعتبار ساقط شده و دستگاه هایشان شامل این قانون می‌شود و عملا اکثر دستگاه‌های موجود در کشور مشمول این مصوبه هستند.

شرفی با طرح این سوال که در حال حاضر اگر کسی دستگاه دارد و درصدد اخذ مجوز است، الان باید از کجا مجوز بگیرد؟ گفت: مصادره اموال قانونی افراد بدین صورت کاملا هم با شرع ما در تضاد است و هم با قانون و منطق و عرف. وقتی دستگاه قانونی وارد شده، هر کسی که دارنده دستگاه است مالک دستگاه محسوب می‌شود و دستگاه قانونی است. در چنین شرایطی در صورتی می‌توانید متعرض اشخاص شوید که از این دستگاه بهره برداری غیرقانونی انجام شود و صرف اینکه کسی دستگاهی دارد شما نمی‌توانید حق مالکیت او را با یک مصوبه ستاد از او بگیرید. نقض حقوق مالکانه در صورتی امکان دارد که از این ابزار برای بهره‌برداری مغایر با قوانین مربوطه استفاده شود در آن صورت می‌توانید متعرض شوید، ولی در موارد عدم بهره‌برداری از دستگاه‌هایی که قانونی وارد کشور شده این مصوبه کاملا ایراد دارد.

 

صرف مالک دستگاه ماینر بودن دال بر مجرم بودن نیست

به گفته این فعال حوزه رمزارز، مسئولانی که در این مصوبه نقش داشتند نسبت به این موضوعات اشراف دارند و نمی‌دانم به چه دلیل این متن را به عنوان مصوبه تایید و ابلاغ کرده اند.

شرفی ادامه داد: در صورتی دولت می‌تواند متعرض شخصی شود که فرد از ماینر خود برای بهره برداری غیرمجاز استفاده کرده باشد نه اینکه مالکش است. صرف مالک بودن دال بر مجرم بودن و مصادره اموال آن هم بدون جبران خسارت وارد شده به مالک نیست. آیا اینجا شروط مصادره اموال جاری و ساری است؟ مصادره اموال فرد مسلمان به این صورت؟ جبران خسارت اشخاص به چه صورت انجام می شود؟

استاندارد دستگاه ماینر باید در روند تولید اعمال شود

این فعال حوزه رمزارز با بیان اینکه از دستگاه‌های ماینر تولیدشده در کشور هم استاندارد خواسته اند، گفت: اگر دستگاه‌های استخراج رمزارز فاقد استاندارد هستند، چرا تولید می‌شوند؟ اگر تولید می‌شوند یعنی مراحل استاندارد را گذرانده اند و از منطق بدور است که کسی متعرض به دارندگان این دستگاه‌ها شود. استاندارد باید برای تولید کننده و بر تولید اعمال شود نه مصرف کننده.

شرفی گفت: نهاد‌های مجری نباید دستگاه‌های قانونی بدون استفاده را ضبط کنند در حالی که الان این اتفاق می‌افتد و تمام دستگاه‌ها حتی ماینر‌های قانونی بدون استفاده هم ضبط می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: اقتصاد ۲۴

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.