امضای الکترونیک راهی به صرفه در انجام کارهای مالی

رهبری گفت: اسناد مالی و الکترونیک باید توسط امضای الکترونیک انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی علی رهبری رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: از یک ساختار شماتیک و منظم برای ارایه گزارش عملکرد در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای به حداقل رساندن نقص در ارایه مطالب، استفاده می کنیم. در مرکز توسعه الکترونیکی از روش مشارکتی جهت انجام کارها استفاده می شود.

او بیان کرد: مرکز در ۳ حوزه فعالیت دارد، تجارت الکترونیک یکی از محورهاست که توسعه زیرساخت‌ها و توسعه کاربردها را در این حوزه دنبال می کنیم، توسعه دولت الکترونیک یکی دیگر از محورهای مرکز است.

رهبری افزود: سامانه جامع تجارت، سامانه ثبت سفارش، سامانه جامع انبارها و .. را در این‌مرکز دنبال و پیگیری می کنیم.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان کرد: صدور گواهی اعتماد الکترونیک را در مرکز دنبال می کنیم و بالای ۹۰ درصد گواهی های الکترونیک کشور توسط این مرکز صادر می شود که  تمام گواهی ها ذیل مرکز ریشه صادر می شود.

او گفت: آیین نامه تبلیغات، آیین نامه پلتفرم ها، طرح تسهیل شروع به کار کسب و کارهای الکترونیک، برون سپاری عملیات اجرایی ای نماد، سامانه احراز هویت و صلاحیت و سامانه پنجره واحد الکترونیکی را در حوزه ( e_commerce) در دستور کار داریم.

رهبری افزود: در حوزه ( e_goverment) سامانه های جامع تجارت، انبارها، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، سامانه های شکایت، بازرسی،گارانتی، مجوز پیش فروش و… را در دستور کار و پیگیری داریم.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان کرد: در حوزه (e _certificate) ارتقای امنیت و بهبود نسل امضا، تسهیل فرآیندهای امضا، امصای همراه و توسعه بکارگیری امضا را پیگیری کردیم. مرکز پیشگام شده است تا اسناد مالی و اداری سیستم خود را تبدیل به اسناد الکترونیک کند و اسناد کاغذی را حذف کند.

او تشریح کرد: رایزنی ها با خزانه، دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه برای الکترونیکی کردن اسناد آنها انجام شده است. در حوزه سیاستگذاری و تنظیم‌گری در حوزه تجارت الکترونیکی آیین نامه تبلیغات توسط این مرکز تدوین شده است و مرکز توسعه تجارت الکترونیک موظف به تدوین آیین نامه تبلیغات شده بود.

رهبری افزود: روزانه ۱۱۰ بارنامه صادر می شود که بسیار زمان بر است اما با امضای الکترونیکی می توان آن را حذف کرد و در سامانه جامع تجارت کارهای مفیدی انجام شده است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تشریح کرد: در دولت بسیاری از کارها کاغذی انجام می شود و کاری زمان بر است، به طور مثال در یک برگه گاهی نیاز به امضای ۶ نفر است، اما هم اکنون به این جمع بندی رسیده ایم که اسناد مالی و الکترونیک به صورت الکترونیکی انجام شود.

رهبری با اشاره به آخرین آمار تجارت الکترونیک گفت: ۲۰۸ میلیار تومان در سال ۹۷ تجارت الکترونیکی انجام شده است که متوسط مبلغ تراکنش الکترونیکی ۱۰۸ هزارتاست و کل تراکنش های انجام شده حدود ۱۳ هزار میلیارد است. همچنین ۲۷۰ هزار وب سایت تجارت الکترونیکی داریم.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به عدم کسب نماد الکترونیکی سکه ثامن، افزود: کسب نماد اعتماد چند بعد دارد، برای اینکه به سکه ثامن نماد اعتماد دهیم نیاز به بررسی های زیادی بود اما با توجه به اینکه این کسب و کار رتبه بندی مناسب را نگرفت از لیست خارج شد.

او افزود: تاکنون رونمایی از پایش سیستمی و نظارت بر آن انسان محور بوده است. امضای الکترونیک راهکار بلا تردید تجارت در جهان است و افراد به هیچ عنوان نباید نگران این موضوع باشند که دخل و تصرفی در امضا صورت می گیرد.

رهبری گفت: نظارت کردن به معنای عدم وقوع تخلف نیست و به دنبال سیستمی کردن و توسعه نظارت هستیم که کیفیت نظارت را ارتقا می دهد اما ای موضوع بدین معنا نیست که تخلفی رخ نمی دهد، مبنای کار ما کاهش وقوع تخلف است و نمی توان گفت تخلف به صفر می رسد.

او تشریح کرد: با رتبه بندی همه مشکلات حل نمی شود اما به کاهش تخلفات کمک می کند. ما باید شناخت مصرف کننده را ارتقا دهیم. ما چک لیست نماد که ۱۶ آیتم دارد را بررسی می کنیم و سپس در صورت صلاحدید نماد اعتماد می دهیم.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی باید یکپارچه و با پایشگر سیستمی هوشمند انجام شود. باید کارها را به کمک سیگنال های طراحی شده هدفمند پیش ببریم.

در ادامه مراسم بهنام امیری معاون تسهیل تجاری توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: در تجارت الکترونیکی، بحث سیاست گذاری در تجارت الکترونیک مطرح است که آیین نامه تبلیغات در آن نقش مهمی دارد. کسب و کار واسطه گری بحث دیگری است که نیاز به بررسی دارد.

او افزود: موضوع مهم دیگر طرح تسهیل راه اندازی کسب و کار اینترنتی است. ۷۰ تا ۹۰ درصد کسی و کارهای اینترنتی در سال های اول کسب و کار شکست می خورند که نشان از ضریب بالای شکست این گونه کسب و کارهاست، کسب و کارهای نوپا را باید در ابتدا وارد مراحل ایزوله قرار داد و زمانی که به رشد رسید باید از این مرحله خارج کرد.

در ادامه مراسم حاتمی مدیر اجرایی پروژه نماد اعتماد الکترونیکی درباره سیستمی شدن فرآیند ارزیابی و اعطای نماد گفت: در این طرح کد کالا و خدمات را با توجه به نیازمندی ها و استاندار سازی تغییر دادیم و سازمان هایی که خدمات دهنده هستند در این طرح شرکت می کنند.

او بیان کرد: برون سپاری و استانی کردن فعالیت های مرتبط کسب و کارهای الکترونیکی موضوع دیگر است که با استفاده از دستگاه خصوصی صورت می گیرد.

حاتمی با اشاره به فرآیند ثبت شکایات، بررسی و پاسخگویی گفت: از سال ۸۹، ۱۵ هزار ثبت شکایت در این این سامانه ثبت شده است که با استفاده از آن می‌توان نظارت کار راه تسهیل کرد.

انتهای پیام/

منبعک باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.