مدیر استانی بوشهر بانك صنعت و معدن:

این بانک آمادگی دارد تأمین مالی زنجیره های تأمین صنایع نفت و گاز و پتروشیمی را در استان بوشهر به عهده بگیرد

استان بوشهر با توجه به برخورداری از صنایع بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی به‌عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته می‌شود؛ پارس جنوبی نقش بسیار مهمی در تولید گاز کشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ استان بوشهر با توجه به برخورداری از صنایع بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی به‌عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته می‌شود؛ پارس جنوبی نقش بسیار مهمی در تولید گاز کشور دارد؛ علاوه بر گاز محصولات متنوع دیگری در این منطقه تولید می‌شود که این محصولات خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع میانی و پائین‌دستی است. این استان علاوه بر ذخایر نفت و گاز دارای ذخایر معدنی نسبتاً غنی می باشد؛ لذا نظر به وجود ظرفیت های بسیاری که این استان جنوبی کشور برای سرمایه گذاری و احداث واحدهای صنعتی به خصوص صنایع میانی و پایین دستی نفت و گاز دارد روابط عمومی بانک صنعت و معدن با غلامرضا رضایی مدیر بانک صنعت و معدن استان بوشهر و رییس شعبه بوشهر به گفتگو نشسته است که در ادامه می آید؛

۱-در راستای تحقق شعار سال”تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” چه برنامه هایی دارید؟

بانک صنعت ومعدن استان بوشهر قدم های مؤثری را در راستای تحقق شعار سال برداشته که مهمترین آنها تامین مالی طرح های اولویت دار با تمرکز بیشتر بر طرح هایی نیمه تمام، راکد، توسعه ای و تامین سرمایه درگردش طرح های فعال استان مانند صنایع شیمیایی و پتروشیمی، شیلات و آبزیان، صنایع روشنایی است و تعیین تکلیف مطالبات واحد های تولیدی با استفاده از ظرفیت های قانونی در دست پیگیری و انجام می باشد. همچنین این مدیریت همکاری لازم و کافی با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در جهت از میان برداشتن موانع پیش روی صاحبان صنایع و پشتیبانی از آنها داشته است.

۲-مهمترین سیاست ها و استراتژیهای شعبه در سال ۱۴۰۰ چیست؟

اعتقاد و اهتمام تمامی همکاران بانک در استان بوشهر بر این است که در ابتدای سال با نگاهی به اهداف محقق شده سال قبل و با توجه به برنامه ها، سیاست ها و دستورالعمل های ابلاغی هیأت مدیره محترم بانک تمام تلاش خود را در راستای جذب منابع، ارایه خدمات به مشتریان فعال و خوشنام شعبه و همچنین تخصیص منابع به طرح هایی که دارای توجیه فنی، مالی و اقتصادی لازم هستند به کار می بندد. همچنین برای کاهش مطالبات غیرجاری و وصول مطالبات با تعامل مناسب و ارائه راهکار های مؤثر می کوشد تا عملکرد مطلوبی در این زمینه داشته باشد.

۳-مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۹ چه بوده است و چه میزان درتحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید، دلایل موفقیتتان چه بوده است؟

در سال ۹۹ برنامه ابلاغی به استان ها دارای شاخص هایی مانند مانده سپرده چهارگانه ،کارمزدهای دریافتی، مانده مطالبات غیرجاری بوده که این استان در دوره ۱۲ ماهه منتهی به پایان سال ۹۹ موفق به تحقق برنامه عملیاتی بالاتر از ۸۰ درصد گردیده است. دلایل عمده تحقق برنامه عملیاتی بانک تمرکز بر اعتبار سنجی دقیق مشتریان موجود، جذب مشتریان جدید دارای اهلیت و صلاحیت در بخش صنعت و معدن و ارایه خدمات اعتباری به هنگام به آنان بوده است.

۴-با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقدامات و راهکارهایی برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟

در این دو سال اخیر متاسفانه خیلی از صنایع با شیوع این بیماری با مشکلات عدیده ای از جمله تعطیلی مکرر خطوط تولید،کاهش تولید و در نتیجه فروش کمتر روبرو بوده اند که در نهایت مشتریان را در بازپرداخت اقساط تسهیلات خود دچار مشکلاتی نموده است. در پی بروز این مسأله اقداماتی به شرح ذیل در دستور کار قرار گرفت؛

تامین مالی صنایع فعال و نیمه فعال در قالب اعطای تسهیلات سرمایه درگردش، تعامل لازم با مشتریان برای بازپرداخت بدهی های غیر جاری، ارائه راهکار لازم در انجام حواله های ارزی و انجام امور مرتبط با انتقال ارز مشتریان و ارتباط دادن آنها به صرافی بانک جهت تسریع در انتقال ارز و تسریع در ارایه خدمات بانکی و اعتباری

۵-پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال۱۴۰۰، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟

معمولاً هرساله پس از ابلاغ سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک و با توجه به شرایط موجود اقتصادی و سیاستهای کلی اقتصاد کلان کشور تلاش همکاران این استان هم سو بودن با سیاستهای اعلامی است. به همین منظور جلسات متعدد با همکاران جهت اخذ تصمیمات آگاهانه و مناسب بر اساس شرایط موجود و پیش رو برگزار شده و بیشتر توجه خود را به شناخت نقاط قوت و ضعف در سال گذشته و اقدامات لازم در جهت تقویت نقاط قوت و تقلیل نقاط ضعف قرار می دهد.

۶-برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟

این مدیریت پس از ابلاغ استقرا بانکداری دیجیتال و شرکتی ، اقدامات و هماهنگی لازم برای پیش بردن اهداف این طرح و شناسایی نیازهای اساسی و ضروری مشتریان فعال خود جهت ارائه خدمات مناسب برای ایشان با جدیت دنبال می کند.

۷-از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟

جذب منابع از طریق ارائه خدمات مناسب و کافی و تشویق و ترغیب مشتریان از طریق تعامل و مذاکره و تکریم آنان و آموزش لازم به همکاران جهت ارائه خدمات در کوتاه ترین زمان به انجام می رسد.

همچنین تلاش خود برای جذب سایر صنایع و شرکت های خوشنام و فعال استان از طریق ایجاد ارتباط با آنها و پیشنهاد خدمات مورد نیاز را افزایش داده ایم و خوشبختانه پیشرفت هایی حاصل شده است و امید می رود که به نتایج مطلوبتری در آینده نزدیک دست پیدا کنیم.

۸-در سال گذشته چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟

طرح های متعددی در این دوره و با استفاده از ظرفیت تامین مالی ستاد و شعبه بوشهر به بهره برداری رسیده اند. یکی از مهمترین طرح هایی که دارای سرمایه گذار خارجی بوده و دارای مجوز از وزارت اقتصاد و دارایی نیز می باشد، شرکت کارا مدار الکترونیک آسیا است. این شرکت در صنایع روشنایی و تولید انواع مدارهای الکترونیکی فعالیت دارد که امکان اشتغال ۵۷۹ نفر را فراهم کرده است.

۹-چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟

درحال حاضر چندین طرح در استان در حال اجرا بوده که از طریق مدیریت نظارت بر طرح های ستاد بانک پیگیری می گردد. علاوه بر این طرح ها، شرکت نانو حسگرها با بیش از۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است و پیش بینی می شود حدود ۱۸ نفر در ان مشغول به کار شوند، همچنین شرکت تجارت تدبیر ساینا (مجتمع باتری سازی ساینا)که حدود ۳۰درصد پیشرفت داشته و با پیش بینی اشتغال۴۷ نفر در حال اجرا می باشد. موارد یاد شده اشتغال مستقیم این طرح ها بوده و در زمان بهره برداری چندین برابر اشتغال غیر مستقیم نیز خواهند داشت.

۱۰-وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟

در حال حاضر۵۳۶ فقره پروانه بهره برداری صنعتی در استان صادر شده است که در حال حاضر ۴۴۸ واحد صنعتی معادل۵/۸۳ درصد از آنها فعال و ۸۸ واحد معادل ۵/۱۶ درصد واحدها غیرفعال هستند.عمده فعالیت صنایع در استان صنایع شیمیایی و پتروشیمی، نخیلات، کشتی سازی، شیلات، صنایع روشنایی و صنایع و معادن ساختمانی می باشند. در حال حاضر مهمترین پتانسیل سرمایه گذاری استان صنایع مرتبط با نفت،گاز و پتروشیمی می باشد که این مدیریت حداکثر تلاش خود را در جهت ارایه خدمات تسهیلاتی و اعتباری به این صنایع نموده و خواهد نمود.

۱۱- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟

مهمترین عامل کمک کننده برای کاهش مطالبات این است که در مرحله ارزیابی و پذیرش طرح باید به نکات کلیدی از جمله اهلیت و سابقه مطلوب متقاضی در صنعت مورد فعالیت شان طبق دستورالعمل های اجرایی بانک توجه شده و بررسی اصولی و دقیق صورت گیرد. خوشبختانه بانک دارای همکاران توانمند در این حوزه است که منشاء تحولات مطلوبی هستند. در ۹ماهه سال جاری وصول مطالبات این استان ۱۶۳ درصد رشد داشته است. در خصوص طرح های تعطیل و فاقد فعالیت تولیدی نیز این استان حداکثر تلاش خود را با استفاده از ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در راستای وصول مطالبات بانک به کار برده که در سال جاری۱۴پرونده دارای مطالبات مشکوک الوصول، تسویه گردیده است.

۱۲-چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟

علاوه بر بخش صنعت و معدن، مزیت نسبی اصلی استان بوشهر در بخش بازرگانی به خصوص کالاهای وارداتی می باشد. بر همین اساس بیشتر تمرکز این استان جهت افزایش کارمزدهای دریافتی بر اساس صدور ضمانت نامه های گمرکی، حواله های ارزی و گشایش اعتبارات اسنادی داخلی و ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتری در کمترین زمان، می باشد.

۱۳-با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟

به جرات می توان گفت که یکی از مؤثرترین اقدامات هیأت مدیره و مدیرعامل محترم بانک اعتماد به همکاران خود در استانها بوده که این امر در افزایش سطح اختیارات نمود یافته است. در راستای بهره برداری مؤثر از اختیارات تفویض شده، این مدیریت تمامی سعی و تلاش خود را جهت استفاده از تجربه همکاران محترم ستادی به خصوص در بخش ارزیابی طرحها و نظارت به کار بسته و همکاران ستادی نیز حداکثر همکاری را در جهت پاسخگویی داشته اند.

۱۴-تعامل شما با مقامات ارشد استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟

در سال های اخیر تمامی تلاش این مدیریت تسریع در ارایه خدمات و ارتباط سازنده و مؤثر با تمام ارکان مرتبط با حوزه تخصصی بانک بوده است، حمایت های همه جانبه اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل محترم بانک از مدیریت استانها منجر به ایجاد و توسعه روابط سازنده با تمامی مسؤلین ارشد استانی به خصوص استاندار استان گردیده و این امر همیشه باعث پیش برد اهداف ما بوده است.

۱۵-به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟

بزرگترین مزیت رقابتی سازمانها داشتن نیروی انسانی توانمند است. اهمیت سرمایه انسانی در ارتقاء بهره وری یکی از مهمترین موضوعاتی است که مورد توجه است. آموزش مناسب به همکاران در حیطه مسؤلیت هایی که بر عهده دارند، بسیار حائز اهمیت است. در این شعبه همیشه از همکاران جهت آموزش های مورد نیاز آنها مناسب با جایگاه سازمانی، نظر سنجی به عمل می آید و ما معمولاً اقدامات مناسبی در این راستا انجام داده ایم.

۱۶-روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟

توانایی کار تیمی صرف نظر از پیشه و عنوان کاری، در رسیدن به موفقیت سازمانی امری حیاتی است. کار مؤثر ارتباط همه جانبه پویا با مشتریان، همکاران، مدیران و دیگر اشخاص در محیط کار به ما کمک می کند که عملکرد بهتر و مطلوبتری داشته باشیم و استفاده از دیدگاه سایر همکاران منجر به اتخاذ تصمیم بهتر در تمام حوزه های مدیریتی خواهد شد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.