جیب به جیب از دفترخانه ها به مراکز تعویض پلاک؟/ بازهم به ضرر مردم!

چند سالی است که بحث و جدل بر سر هزینه های نقل و انتقال خودرو میان پلیس راهور و دفاتر ثبت اسناد رسمی برقرار است. موضوعی که هرکدام با نیت کاهش هزینه ها به نفع مردم سعی دارند تا یکدیگر را از چرخه معاملات خودرو حذف کنند!

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ چند سالی است که بحث و جدل بر سر هزینه های نقل و انتقال خودرو میان پلیس راهور و دفاتر ثبت اسناد رسمی برقرار است. موضوعی که هرکدام با نیت کاهش هزینه ها به نفع مردم سعی دارند تا یکدیگر را از چرخه معاملات خودرو حذف کنند!

حالا با اعلام روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران؛ با توجه به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 2/3/1400 از امروز سیزدهم دی‌ ماه 1400 لازم‌الاجراست و تبصره 5 ماده 29 و مفاد ماده 30 آن ناظر بر ثبت اسناد “نقل وانتقال” وسایط نقلیه در دفاتر اسناد رسمی است همچنین از طرفی برابر ماده 55 قانون مذکور، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، احکام مربوط به مالیات و عوارض در قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 17/2/1387 با اصلاحات و الحاقات بعدی صراحتاً نسخ شده است لذا اخذ مفاصا حساب عوارض سالانه و وصول مالیات نقل و انتقال جهت تنظیم اسناد وکالت فروش وسائط نقلیه فاقد هرگونه موضوعیت و وجاهت قانونی خواهد بود.

در بخش دیگری از اطلاعیه روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران خطاب به دفاتر اسناد رسمی ذکر شده است: با توجه به صراحت قانونی موجود، از هرگونه مکاتبه با مراجع قانونی اجتناب شود.

به این ترتیب و با توجه به اینکه مالیات نقل و انتقال خودرو از این به بعد در مراکز تعویض پلاک وابسته به راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اخذ خواهد شد، بنابر اعلام کانون سردفتران و دفتریاران، هزینه ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی بین 50 تا 60 درصد کاهش می‌یابد.

اما نکته قابل تامل این جاست که نه تنها نتیجه ای که قرار بر تحقق آن، مبنی بر کاهش هزینه ها محقق نشد بلکه به نوعی فقط مقصد پرداخت هزینه ها تغییر کرد نتیجه بازهم به نفع مردم نشد.

چرا یکبار برای همیشه به این سوال پاسخ داده نمی شود که کدام یک از مدارک وجاهت قانونی ارجح تری دارد، برگ سبز یا سند خودرو؟ اگر برگ سبز خودرو سند رسمی است پس چرا همچنان مردم باید متحمل پرداخت دوباره ثبت سند شوند و مجددا در مراکز تعویض پلاک هم مالیات نقل و انتقال را پرداخت کنند.

البته از این نکته هم نباید به راحتی گذشت که میزان گردش مالی در بخش معاملات خودرو ظاهرا آنقدر جذاب است که نمی توان با سادگی از کنار آن گذر کرد!

انتهای پیام/

منبع: جوان خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.