نگاه لوس پرورانه به سرمایه گذاران بازار بورس/ ریسک گریزان متوقع در بازار بورس

علی‌اکبر محمودی

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ روزهای ممتد نزولی شاخص در کنار معدود روزهای سبز بازار ، دغدغه‌هایی است که گریبان مسئولان اقتصادی و اندک سرمایه گذاران بازار سرمایه کشور را گرفته است . جریانی که مورد انتقاد برخی مسئولان نسبت به مدیران بازار سرمایه و مدیریت اقتصادی کشور قرار گرفته است . که گاه رویکردی غیردلسوزانه و با نگاهی کوبنده و سخت گیرانه صورت می گیرد . زوایای نگاه به بازار بورس کشور به گونه ای است که به نظر می رسد در این زمینه از توجه جدی و علمی و عملی به این مقوله غافل شده ایم و دیدگاه احساسی و غیرعقلایی را جایگزین آن کرده ایم .

رویکردی انتقادی در این حوزه به جایی رسیده است که زمزمه‌هایی از خانه ملت مبنی بر استیضاح احسان خادوزی وزیر جوان اقتصاد و امور دارایی دولت سیزدهم به گوش می رسد.

استیضاحی که عنوان و تکذیب می شود.در این راستا اما می توان نکاتی شرح ذیل در این خصوص بیان کرد که ممکن است به شفافیت در این خصوص کمک کند.

نخست اینکه هنوز مدت زمان زیادی از آغاز به کار دولت سیزدهم حضور احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی نگذشته است و انتظار سروسامان دادن به بازار سرمایه با در طول چند ماه آن هم با وجود دغدغه‌های و مسائل عریض و طویل کشور در حوزه اقتصاد ، انتظاری زیاد و غیرقابل برآورده شدن است . همواره شنیده ایم که تخریب یک چیز بسیار آسانتر از مرمت آن است و به زمان کمتری هم نیاز دارد . حال احیای بازاری که درطول ترغیب غیر علمی و غیرکارشناسی چندساله به این حال و روز افتاده است ، نیازمند زمانی بیشتر از چند ماه است .

دوم آنکه از ابتدای آغاز رشد صعودی بازار بورس در ایران ، کارشناسان اقتصادی و بازار سرمایه بارها بر این نکته تاکید داشتند که در کنار دعوت مردم برای حضور و سرمایه گذاری در این بازار،باید آموزه هایی در این زمینه نیز ارائه شود . نکته ای که تا به امروز نسبت به آن اقدام خاصی صورت نگرفته است. چه بسا اگر همین امروز هم آموزشهایی در خصوص بازار بورس و فراز و نشیبهای آن ارائه شود ، هم از خروج نقدینگی افراد حقیقی از بازار جلوگیری می کند و هم زمینه حضور با چشمانی باز را در این بازار فراهم می کند . چه بسا یکی از گامهای مثبت در این زمینه این است که فرصتی در اختیار وزیر اقتصاد و امور دارایی قرار داده شود تا با همکاری رسانه ملی و خبرگزاریها و مطبوعات در این زمینه اقدامات سازنده ای را اتخاذ کند.

بی تردید یکی از دستاوردهای مثبت در این زمینه جلوگیری از خروج نقدینگی کشور و ورود آن به بازارهای جذاب این روزها یعنی ارز دیجیتال است ، ضمن آنکه بهترین فضا برای مهار غول سرگردان نقدینگی و هدایت آن به بازار تولید کشور همین بازار بورس است . سومین نکته توجه به این موضوع است که باید به سرمایه گذاران محترمی که تمایل به حضور در بازار بورس و سرمایه را دارند به خوبی توضیح داده شود که این بازار نیز به مانند هر بازار دیگری در کنار سود ، ضررهایی نیز به همراه دارد و اینگونه نیست که هر روز انتظار رشد ۵ درصدی را از این بازار داشته باشیم . بورس و هر بازاری به این شکل در کنار هر سود ، ضررهایی را نیز به همراه دارد . چه بسا در بازار ارزهای دیجیتال که این روزها به محفل سرمایه گذاری مردم بهویژه جوانان تبدیل شده است با ضررهایی نیز همراه است . چه بسا در سطحی بالاتر به دلیل باز بودن دامنه نوسان ضررها در این بازار بسیار شدیدتر از بازار بورس است و اینکه هیچ نهاد و سازمانی متولی پذیرش ضررهای احتمالی سرمایه گذاران در این بازار نیست.

چهارمین مورد قابل توجه در بازار بورس با اشاره به وقایع رخ داده در حوزه سرمایه گذاری مردم در گذشتههایی نچندان دور بیان این مورد است که اساسا چرا هزینه ریسک هیجانی سرمایه افراد در بازار پول و سرمایه باید از جیب دولت و بیت المال افرادی پرداخت شود که هیچ حضور در این بازارها ندارد . برای تبیین این موضوع میتوان به پرداختهای دولت به سپرده گذاران در موسسات مالی و اعتباری اشاره کرد که در طول یک دهه گذشته بنابر سیاست گذاریهای ناصواب ، یک شبه پدیدار شدند و بسان اژدهایی دارایی مردم را بلیعدند و تاوان طمع سپرده گذاران و ولع صاحبان حسابها از جیب دولت و مردمی رفت که هیچ نقشی در این میان نداشتند و اساسا در این میان کسی به این مهم اشاره نکرد که فردی که در این موسسات سپرده گذاری می کند در کنار سود باید متحمل ضرر و زیانهای احتمالی وارده نیز باشد . ضمن آنکه در این میان این سوال مطرح میشود که زمانی که همین افراد به طمع سودهای ۲ یا ۳ درصد بیشتر در این موسسات سرمایه گذاری می کردند و سودهای خود را ماهانه دریافت می کردند آیا به یاد روزهای بروز ضرر و پذیرش ریسک هم بودند یا بخشی از این آوردهها را به دولت پرداخت می کردند که به روز خسران اعتراض و انتقاد خود را به دولت و تیمهای اقتصادی دولتها نثار می داشتند ؟ اساسا کجای دنیا و ضرر و زیان مردم و سرمایه گذاران در بازارهای بورس و سرمایه از جیب بیت المال و از محل بودجه و درآمدهای مالیاتی پرداخت میشود ؟ آنهایی که علاقه زیادی به مطالعات تطبیقی و مطالعه در زمینه اقدامات کشورهای اروپایی و آمریکایی دارند یکبار نگاهی به نزولها و ریزشهای ناگهانی بورس در بازارهای سرمایه آمریکا و اروپا بیندازند و به طور آشکار و واضح بیان کنند که آیا ضررهای سرمایه گذاران در این بازار از درآمدهای دولتی و مالیات پرداخت میشد یا خیر ؟ آخرین نمونه این اتفاق و پیامدهای آن در بحران مالی سال ۲۰۰۷ و ریزش ناگهانی بازار سرمایه مشخص است . سوال پایانی نیز طرح این موضوع است حال که افراد بسیاری بدون مطالعه و کار بنیادی و تکنیکی پا به و عرصه معاملات ارزهای دیجیتال گذاشته اند و گاه سودهای خوب و چشمگیری به دست آورده اند در صورت خسران نیز باز مطالبه گر زیانهای خود از دولت خواهند بود و انگشت اتهام را به سمت دولت و وزیر اقتصاد و امور دارایی نشانه خواهند گرفت؟

بی تردید هرچند در بررسی مسائل اقتصادی نمیتوان از برنامههایی که احسان خاندوزی جهت اخذ رای اعتماد در مجلس محترم شورای اسلامی ارائه کرده بود ، غافل شد اما باید به این مهم نیز اشاره کرد که پدیدههای اقتصادی معلول وقایع یک روزه و یک ماهه نیستند که انتظار داشته باشیم تا با اقدامات و دستورات خلق الساعه نیز حل شوند . بهتر است با مردم نیز صادقانه حقایق را بگوییم و در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی به سر میبرد از حراج بودجه دولت خودداری کنیم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.