چگونه دلار و یورو تقلبی را تشخیص دهیم؟

روش‌هایی کاربردی و سریع در تشحیص اصل بودن دلار و یورو وجود دارد که بدون شک در زمان خرید دلار می‌تواند کمک خوبی برای ما باشد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ طبق آخرین آمار ارائه شده در سال 2017، حدود 145 میلیون دلار بصورت اسکناس تلقبی معادل با 1 میلیون و 450 هزار اسکناس 100 دلاری در آمریکا جابه جا شده است که از نظر جامعه آماری این عدد بسیار بالاست.

امروزه معضل وجود پول‌های تقلبی در کشورهای مختلف جهان دغدغه بسیاری را برای مسئولین این حوزه به وجود آورده است چرا که ادامه این روند ضربات سنگینی را بر  بدنه اقتصاد کشورها ایجاد کرده و در مقابل ثروت هنگفتی را نصیب جاعلان و همراهان آنها می‎کند.

طی چندسال اخیر در کشورمان نیز به دلیل نوسانات ارزی بسیار به خصوص در حوزه خرید و فروش دلار شاهد افزایش فروش دلار و انواع ارز تقلبی به مردم بودیم که متاسفانه بعضا آمار بالای این موضوع و ضررهای مالی هنگفت بسیاری از مردم و نهادها مختلف را به دردسر و مشکل انداخته است از این رو کارشنانسان حوزه اسکناس با طرح راهکارهای مختلف به مردم و ارائه راهنمایی‌های موثر در تشخیص انواع ارز از جمله دلار در جهت مقابله با خرید و فروش ارز تقلبی به خصوص دلار وارد عمل شدن.


چگونه سکه اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم ؟


در مطلب حاضر سعی کردیم به راهکارهای لازم در تشخیص انواع اصل ارز در مقابل نوع جعلی آن بپردازیم که قطعا خواندن آن می‌تواند کمک شایانی در جهت شناسایی انواع ارز اصل از نوع جعلی آن باشد.

همانطور که همه به خوبی می‎دانند بهترین روش تشخیص اسکناس تقلبی از اصلی، دستگاه‌های سورتر پولشمار می باشند که در شناسایی نسخه‌های اصل و جعلی انواع اسکناس نقش مهمی دارند اما این دستگاه ها بسیار گران هستند و تهیه آن برای مصارف خانگی و یا کسب و کار های کوچک بدون شک به صرفه و منطقی نیست از این در این مطلب به طور واضح و صریح راهکارهای شناسایی انواع ارز به خصوص دلار را به تفسیر بیان می‌کنیم تا افراد از طریق لمسی و چشمی در جهت شناسایی انواع اسکناس اصل از جعلی وارد عمل شوند.

*چگونه دلار تقلبی را تشخیص دهیم؟

 

1.تغییر رنگ روی اسکناس بر اساس زاویه دید

این خاصیت روی همه اسکناس های دلار آمریکا حتی اسکناس 5 دلاری موجود است و به عنوان مثال اگر اسکناس 20 دلاری را بررسی کنیم در قسمت پایین سمت راست رنگ عدد 20 وقتی مستقیم و بدون زاویه به آن نگاه کنیم مسی است اما همین عدد وقتی اسکناس را کمی بچرخانیم و از کنار نگاه کنیم، به سمت طیف سبز تغییر رنگ می دهد.
در مورد اسکناس 100 دلاری آبی نیز این امر صادق است و باید به علامت ” جای جوهر یا دوات” روی اسکناس دقت کرد.

دلار2.جنس اسکناس:

راحت‌ترین راه برای تشخیص اصل بودن اسکناس دلار لمس آن هست، چون از نوعی کتان ویژه ساخته شده که در بازار به صورت تجاری فروخته نمی‌شود. به همین دلیل اگر مدتی با این اسکناس‌ها سر و کار داشته باشید در عمل به راحتی با لمس کردن آن متوجه کاغذی بودن اسکناس جعلی و کتانی بودن اسکناس اصل خواهید شد.

3. چاپ برجسته

همه اسکناس های دلار آمریکا دارای چاپ برجسته هستند.جعل یا مشابه سازی این امر بسیار سخت است.شانه کت بنجامین فرانکلین رو طبق شکل ذیل لمس کنید. این کار رو با نوک ناخن نیز انجام دهید.

دلار

4.وضوح بالا

گوشه‌های اعداد و شکل‌ها دارای نوک تیزی هایی است که در اسکناس‌های تقلبی این تیزی‌ها به شکل گرد چاپ می‌شوند و به عبارتی شکل‌ها دارای وضوح و دقت کافی نیستند. دلیل آن هم پایین بودن کیفیت پرینتر‌ها یا دیگر روش‌های معمولی چاپ اسکناس تقلبی است که قابلیت چاپ این تیزی‌ها را با وضوح و جزئیات بالا ندارند.

5. خارج شدن رنگ از محدوده چاپ

اگر جوهر از محدوده چاپ خطوط یا اعداد خارج شده باشد نشانه خوبی نیست از این رو در هنگام خرید دلار به خطوط نزدیک به هم دقت کنید.

دلار

6.تکراری نبودن شماره سریال ها

این روش به ویژه برای کنترل اسکناس با تعداد بالا خیلی سریع عمل می‌کند، چون با بر زدن سریع اسکناس‌ها می‌شود شماره سریال‌ها را کنترل کرد که به شکل خیلی تابلو همه از یک نوع نباشند! (چون چاپ اسکناس‌های تقلبی با شماره سریال‌های مختلف کار سختی است و به همین دلیل معمولا آن‌ها را بین اسکناس‌های دیگر پخش می‌کنند.) اگر دسته اسکناس کاملا نو باشد شماره سریال‌ها از ۰۰ تا ۹۹ خواهند بود و اگر هم خیلی نو نباشند که به صورت تصادفی خواهند بود.

7.نوار امنیتی

مشابه اسکناس‌های ریال، اگر اسکناس دلار را مقابل نور بگیرید یک نوار امنیتی درون اسکناس مشاهده می‌شود.

دلار

8.واترمارک

همه اسکناس های دلار آمریکا این خاصیت امنیتی را دارند.اما دو نکته مهم اول این که این اشکال به خودی خود نباید دیده شوند و فقط درمعرض نورمشاهد می شوند دوم، شکل واترمارک با شکل روی اسکناس یکی است.در نوعی از جعل اسکناس، از واترمارک یک اسکناس در تهیه و چاپ اسکناس دیگر استفاده می کنند.

دلاردر کنار دلار که نسخه جعلی آن به وفور در بازار وجود دارد و روشهای معرفی شده در قسمت بالا بدون شک کمک شایانی برای شما محسوب می‌شود وجود یورو تقلبی نیز معضل دیگری است که در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری ر ا برای بسیاری از کشورها  به خصوص ایران به دلیل افزایش مهاجرت ایرانیان به کشورهای اروپایی ایجاد کرده است از این رو در ادامه این گزارش به راههای شناسایی نحوه یورو اصل از نسخه جعلی آن اشاره کردیم.

*چگونه یورو تقلبی را تشخیص دهیم؟

1. توجه داشته باشید که اسکناس‌های یورو تنها در انواع ۵،۱۰،۲۰،۵۰،۱۰۰،۲۰۰ و ۵۰۰ یورویی چاپ می‌گردند؛ لذا در صورت مشاهده اسکناس مثلا ۱۵ یورویی باید بدانید که اسکناس تقلبی است.

2.میکرو پرینت به دلیل هزینه بسیار بالایی که دارد، برای متقلبان و جاعلان یورو به صرفه نیست؛ لذا میکرو پرینت (ریزنوشته) در یورو تقلبی وجود ندارد.

3.هر کدام از اسکناس‌های یورو دارای تصاویری مانند درب، پنجره، پل یا دروازه‌ای است که نماینده یک دوره معماری خاص در اروپا است. مثلا اسکناس ۵ یورویی به معماری کلاسیک، ۱۰ یورویی به معماری رومی، ۲۰ یورویی معماری دوران گوتیگ، ۵۰ یورویی به عصر رنساس، ۱۰۰ یورویی به معماری روکوکو قرن ۱۸ میلادیف ۲۰۰ یورویی به معماری فلز و شیشه و ۵۰۰ یورویی به معماری مدرن اشاره دارد. این تصاویر در زمینه نقشه اروپا درج شده است.

یورو

4.در اسکناس‌های ۵۰ یورویی و بیشتر علاوه بر هولگرام، یک آیتم امنیتی دیگر نیز تعبیه شده است که با تغییر زاویه تغییر رنگ می‌دهد. اعداد پشت اسکناس با تغییر زاویه و کج کردن آن از بنفش به سبز یا قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد. عدم تغییر رنگ و بنفش ماندن اعداد نشان دهنده تقلبی بودن یورو است.

یورو

5.اسکناس یورو اصل از جنس فیبر کتان است که با لمس آن می‌توانید تفاوت آن را با یورو تقلبی به خوبی احساس کنید. نوشته‌ها باید برجسته و بافت دار باشند.

6.همه اسکناس‌های یورو اصل دارای یک هولوگرام هستند. بسته به نوع اسکناس، این هولوگرام یا به صورت یک خط عمودی است یا به شکل مستطیل. این هولوگرام در پشت اسکناس سمت راست قرار دارد. در هر صورت هولوگرام با تغییر زاویه چشم نسبت به اسکناس تغییر نگ می‌دهند. اگر چنین ویژگی مشاهده نشد، یورو تقلبی است.

7.یورو اصل مانند هر اسکناس اصل دیگری، دارای یک تصویر امنیتی (واتر مارک) است که در صورتی که در جلوی نور قرار بگیرد ظاهر می‌گردد.

یورو

امیدواریم با خواندن این مطلب در جهت نحوه تشخیص انواع ارز از جمله دلار و یورو بتوانیم کمک شایانی به شما کرده باشیم چرا که در وضعیت این روزهای بازار ارز و افزایش خرید و فروش‎ دلار و یورو از سوی مردم باید حواسمان به سودجویان بازار ارز و دلار باشد.

 

چگونه سکه اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم ؟

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.