هشدار نسبت به کاهش نظارت بر تعاونی‌ها

معاون وزیر تعاون گفت: متاسفانه مصوبه هیئت مقررات‌زدایی در خصوص ثبت تغییرات تعاونی‌ها غیرقانونی و بدون مجوزهای لازم ابلاغ شده است و تداوم اجرای این مصوبه می‌تواند زمینه را برای فعالیت غیر رسمی تعاونی‌ها افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی محمدجعفر کبیری در نشست خبری که به مناسبت هفته تعاون برگزار شد،در توضیح این مطلب ادامه داد: این مصوبه بدون مجوز هیئت دولت ابلاغ و باعث شده تعاونی‌ها بدون اطلاع وزارت تعاون، تغییرات خود را ثبت کنند.

کبیری گفت: در حال حاضر بررسی ها نشان می دهد تغییرات ثبتی تعاونی‌ها در حال کاهش است و این یعنی خطر.او ادامه داد: این کاهش بدان معناست که فعالیت‌های غیررسمی تعاونی‌ها در حال افزایش است و در این زمینه حتی وزارت اطلاعات گزارشی تهیه و خدمت رئیس جمهور نیز ارائه کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: تداوم اجرای این مصوبه بدان معناست که در آینده وقتی تجمعی برگزار شود و اعتراضی صورت گیرد ما متوجه خلاف های رخ داده می شویم و با این مصوبه نظارت عالیه ما بر تعاونی ها کاهش یافته است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز امیدواری نسبت به لغو این مصوبه گفت: بحث مهمی که رد حال حاضر بر آن متمرکز شدیم ، توسعه بازار تعاونی هاست . نبود بازار برای محصولاتی حتی با کیفیت بالا مشکل مهم بنگاه های اقتصادی در ایارن به طور کلی و تعاونی ها به طور خاص است.  وی با تاکید بر اینکه توجه به بازار از مهمترین اولویت هاست، ادامه داد: البته لازم است به این مساله توجه کنیم که برندسازی نیز مد نظر است و برای تعاونی ها این مهم در حال پیگیری است، در این راستا سامانه «تعاون مارکت» برای خرید و فروش و معامله بین تعاونی‌ها از هفته جاری راه اندازی شده است و در این سامانه ۱۱۰۰ شرکت تعاونی شناسایی و محصولات آنها نیز برندسازی شد.

او  همچنین با اشاره به رویکرد توسعه نوآوری در دوره جدید مدیریت تعاونی‌ها نیز گفت: در این زمینه اولین مرکز نوآوری بخش تعاون در استان فارس در شهریورماه تأسیس شد که مدیریت این مراکز، غیردولتی و با همکاری شتاب دهنده‌های مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

کبیری تأکید کرد: مراکز نوآوری بخش تعاون دو هدف را دنبال می‌کنند. هدف نخست این مراکز افزایش بهره وری و نفوذ تکنولوژی در تعاونی‌های موجود و هدف دوم نیز حمایت از تعاونی‌های دانش بنیان و نوبنیان است. تعاونی‌های نوبنیان تعاونی‌هایی هستند که در سطح تعاونی‌های دانش بنیان نیستند اما طرح و ایده‌های آنها نوآور است.

اقدامات ویژه برای ارتقای شفافیت

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در حوزه توسعه شفافیت، گام‌های بزرگی برداشته ایم که یکی از آنها راه اندازی سامانه جامع هوشمند بخش تعاون بود، افزود: محوریت این سامانه ایجاد نظام خودکنترلی و نظارت بر فعالیت مدیران و هیئت مدیره تعاونی‌ها است و بنای ما نیز این است که این سامانه به سامانه کدال بخش تعاون تبدیل شود.

کبیری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر افزایش نظارت بر تعاونی ها به افزایش ۱۲ برابری بودجه نظارت بر تعاونی‌ها اشاره کرد و افزود: برای بازگشت اعتماد عمومی به بخش تعاون باید نشان دهیم که این بخش ضد فساد است، بنابراین یکی از اقدامات مهم، افزایش کنترل و نظارت بر فعالیت تعاونی‌ها است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اقدام دیگر در راستای توسعه شفافیت، راه اندازی سامانه شفافیت صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون بود که تمام قراردادهای صندوق در این سامانه قابل دسترس است.

انتهای پیام/

منبع: سایت خبرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.