رئیس اتاق بازرگانی تهران: دولت به اهداف بودجه نرسید

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تورم کماکان سیر صعودی خود را دارد، گفت: در بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ مشارکت بخش خصوصی و عدم سرکوب قیمت مورد تأکید قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ مسعود خوانساری امروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: مهمترین مسئله‌ای که امروز در اقتصاد کشور مطرح است، بحث تورم بوده که کماکان سیر صعودی خود را دارد. رئیس دیوان محاسبات به طور مفصل در این رابطه صحبت کرد که طبق آن، یکی از علل اصلی تورم، کسری بودجه دولت است. طی ۶ ماه گذشته دولت به اهداف بودجه نرسید و از این رو با دست‌درازی به بانک مرکزی موجب تورم شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: این تورم از دو طریق به وجود آمده است؛ اول افزایش پایه پولی است چرا که ورود بانک مرکزی به چرخه پولی تورم‌زاست.

وی ادامه داد: مورد دوم نیز مربوط به این است که ارز حاصل از فروش نفت بازنگشته، تبدیل به دارایی‌های خارجی بانک مرکزی شده، معادل ریالی آن در داخل کشور، گرفته و از تنخواه بانک مرکزی استفاده شده است.

خوانساری با بیان اینکه تورم ثبات اقتصادی را دچار اخلال می‌کند، گفت: در بخشنامه رئیس‌جمهور برای بودجه ۱۴۰۱، دو فراز بسیار مهم مورد تأکید قرار گرفته که بر اساس فراز نخست، سازمان برنامه و بودجه موظف به تنظیم لایحه‌ای بدون کسری بودجه شده است. از این طریق جلوی افزایش تورم و پایه پولی نیز گرفته می‌شود. تسهیل و توسعه عملیات بازار باز می‌تواند یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش پایه پولی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: همچنین کاهش مداخلات دولت در اقتصاد و قیمت‌گذاری با هدف ایجاد ثبات اقتصادی در سطح خُرد و بازارها نیز در این بخشنامه مورد تأکید قرار گرفته که امیدواریم دستگاه‌های دولتی این موضوع را سرلوحه قرار دهند. سرکوب قیمت باعث کاهش عرضه و تولید شده و در یک لوپ نهایتا منجر به افزایش قیمت هم می‌شود.چ

خوانساری اظهار داشت: فراز دوم نیز مربوط به رشد اقتصادی است. در این فراز آمده که طی سال‌های گذشته رشدهای پایین با روندهای کاهنده و پرنوسان و نااطمینان داشته‌ایم و همچنین برای مشارکت بخش خصوصی زمینه‌سازی نشده است.

وی افزود: رفع مسائل بدیهی اقتصاد و ایجاد ثبات اقتصادی و برگرداندن آن به ریل نیازمند تغییر رویکردها و تحولات ساختاری است که امیدواریم این فرازها اجرا شوند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اگر بخش خصوصی در اقتصاد کشور فعال نباشد، قطعا توسعه‌ای نخواهیم داشت، تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی آمادگی همکاری در همه حوزه‌ها را با دولت دارند.

خوانساری افزود: دیروز در اتاق ایران در مورد مسائل مهم کشور یک تقسیم‌بندی صورت گرفت که بر اساس آن، مسکن، آب، برق و کسری بودجه، مهم‌ترین مسائل کشور مطرح شد.

وی گفت: در برنامه دولت تعهد شده سالی یک میلیون مسکن ساخته شود که ۸۰ میلیون مترمکعب است؛ این موضوع نیاز به سازوکارهایی دارد که ظرف دو ماه آینده پیشنهاداتی در این خصوص از سوی اتاق ایران ارائه خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: بحث آب نیز بسیار مهم است چرا که فرونشست زمین یک بحث جدی بوده و منجر به ورود آسیب به آثار تاریخی کشور شده که تمدن ایران را به خطر می‌اندازد؛ بنابراین اتاق بازرگانی ایران در دو حوزه مسکن و آب، پیشنهادات خود را طی ماه‌های آینده به دولت ارائه می‌کند.

خوانساری افزود: همچنین اتاق بازرگانی تهران دو موضوع برق و کسری بودجه را دنبال می‌کند که طی یک تا دو ماه آینده پیشنهادات ما در این دو حوزه به دولت ارائه خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به مدرسه کسب و کار اتاق بازرگانی گفت: دیشب فارغ‌التحصیلان مدرسه کسب و کار اتاق، مدارک خود را تحویل گرفتند؛ این مسئله از آن جهت مهم است که نداشتن مدیران کارآمد در دولت و بخش خصوصی همواره یکی از مشکلات اساسی کشور بوده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.