چینی ها خرید نفت از ایران را کاهش دادند/ علت چیست؟

سید حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی در روزنامه اعتماد نوشت:به تازگی آماری از میزان صادرات نفت ایران به چین منتشر شده که نشان‌دهنده کاهش مبادلات انرژی میان تهران و پکن است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ در وهله اول، مشخص نیست استناد گزارش اتاق بازرگانی تهران از میزان فروش نفت ایران به چین از چه منبعی استخراج شده زیرا گمرک ایران و وزارت نفت در این زمینه آماری منتشر نکرده‌اند و صددرصد نمی‌توان به این آمار اعتماد داشت.

اما با روی کار آمدن جو بایدن و حذف دونالد ترامپ از صحنه سیاست امریکا بحثی که مطرح شد این بود که به احتمال زیاد دموکرات‌ها به برجام بازخواهند گشت و برخی از کشورها جرات آن را پیدا کردند تا معاملات خود را با ایران افزایش دهند و خرید نفت رشد پیدا کرد؛ به گونه‌ای که سال گذشته رکوردهای 900 هزار تا 1 میلیون بشکه را هم تجربه کردیم.

اما امسال چند اتفاق رخ داده است که بخشی از آن مربوط به چین است. این کشور تعداد زیادی پالایشگاه کوچک دارد که از سال گذشته به آنها مجوز واردات داده شده است، این پالایشگاه‌ها هیچ‌وقت نگران تحریم‌های امریکا نبودند و تنها شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی چین این نگرانی را داشتند و هیچ‌گاه خریدار نفت ایران نبودند اما قانونی به تصویب رسید که برای نفت خامی که مخلوط با قیر و… است تعرفه گمرکی لحاظ شود که این امر برای واردات اقتصادی نبود و این پالایشگاه‌ها سهمیه واردات‌شان کاهش یافت. لذا بر این مبنا ممکن است که آمار صادرات ایران به چین افت کرده باشد؛ ضمن آنکه باید توجه داشت کشور چین همواره پایبند مقررات بین‌المللی بوده هر چند در شرایطی و آن‌هم به ندرت ممکن است از این قضیه چشم‌پوشی کند. اما این‌گونه نیست که حاضر باشد به دلیل رابطه با ایران تجارت بسیار بزرگش با امریکا را از دست بدهد.

اینجا بیشتر بخوانید: عربستان در صادرات نفت خام رکورد زد

براساس آمارها، ایران سال گذشته 100 میلیون بشکه نفت صادر کرده است یعنی روزانه حدود 300 هزار بشکه و امسال هم با توجه به آمار اوپک میزان صادرات در همین محدوده است و بخشی هم ممکن است در حال حاضر درون مخازن باشد که اغلب کشورهای جنوب شرق آسیا به غیر از چین، این نفت را از ما خریداری کرده‌اند و با توجه به افزایش قیمت‌ها و حرکت به سمت فصل سرما و برنامه‌های دولت جهت توسعه و تهاتر ممکن است بتوانیم در ماه‌های آینده با یکدست شدن حاکمیت بهتر از گذشته عمل کنیم.

امسال فرصتی است که ما با حل مساله تحریم‌ها و حضور در بازارهای جهانی نفت میزان فروش را افزایش دهیم البته در سه ماه باقیمانده از سال میلادی پیش‌بینی می‌شود مصرف بازارهای جهانی، حدود 5 میلیون بشکه افزایش پیدا کند و کشورهای عضو اوپک نیز ماهانه 400 هزار بشکه به تولیدات‌شان اضافه کنند لذا اگر قرار است توافقی صورت گیرد بهتر است هرچه زودتر این توافق انجام شود و تا به فصل بهار و تابستان نزدیک نشده‌ایم بازگشت‌مان به بازار جهانی نفت سریع‌تر صورت گیرد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.