وزیر صمت در جلسه شورای معاونین این وزارتخانه تاکید کرد؛

ضرورت تفکیک بخش کسب‌وکار از حاکمیت/ لزوم اصلاح ساختار متناسب با ماموریت‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به تغییر و اصلاح بخشی از ساختارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصادی دولت، آمیختگی کسب و کار با حاکمیت را یکی از آفت‌های سازوکارهای دولتی دانست و از تشکیل ستاد راهبردی شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی در راستای حل این موضوع خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از شاتا، سیدرضا فاطمی‌امین در جلسه تکریم و معارفه تعدادی از معاونین و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت که همزمان با جلسه شورای معاونین این وزارتخانه برگزار شد، با بیان اینکه تمرکز معاونت طرح و برنامه این وزارتخانه بر هماهنگی و یکپارچه‌سازی است و گفت: با اصلاحاتی که در سازوکارها و فرآیندها و مأموریت‌های بخش‌های مختلف در حال انجام است، این معاونت بیشتر نقش هماهنگ‌کننده و یکپارچه سازی خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور بر توسعه تجارت، تغییر ساختار در این بخش را نیز ضروری دانست و بر داشتن اختیارات کافی سازمان توسعه و تجارت در راستای تحقق اهداف و اجرای برنامه‌های مربوط به تجارت بین‌المللی تاکید کرد.

فاطمی‌امین در ادامه به تغییر و اصلاح ماموریت‌ها در حوزه بازرگانی داخلی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تنظیم بازار در حوزه‌های تخصصی به این بخش بر می‌گردد، تمرکز معاونت بازرگانی داخلی بر نظام توزیع و از حلقه تولید تا مصرف خواهد بود.

وی با یادآوری کارهای مطالعاتی انجام شده در حوزه بازرگانی داخلی، از نهایی شدن ۱۵ پروژه در این حوزه در روزهای آتی خبر داد.

ضرورت تفکیک کسب و کار از حکمرانی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگر این جلسه، با تاکید بر ضرورت تفکیک کسب و کار از حکمرانی، آمیختگی این دو را یک آفت در سازوکار دولتی توصیف کرد و افزود: این آمیختگی موجب شده که برخی وزارتخانه‌ها هم حکمرانی و هم بنگاه‌داری کنند که هم به ضرر بنگاه و هم بخش حاکمیت است.

بر اساس توضیحات فاطمی‌امین، زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی در دو خودرو سازی بزرگ کشور نتیجه این آمیختگی است و در همین راستا ستاد راهبردی شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی به ریاست دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل خواهد شد و امور مربوط به ماموریت‌ حاکمیتی شرکت‌های مذکور در زیر مجموعه این ستاد قرار خواهد گرفت.

وی در پایان با تاکید بر ظرفیت بالای وزارت صمت از تعامل و همدلی بین بخش‌ها و وزارتخانه‌های مختلف کشور خبر داد و ضمن تشکر از زحمات همه معاونین و مدیران پیشین وزارتخانه، چرخش مدیریتی را گامی در جهت ایجاد نوآوری در حوزه مدیریت دانست.

گفتنی است دراین جلسه فاطمی امین در احکام جداگانه‌ای سید مهدی نیازی را به عنوان «معاون طرح و برنامه»، علیرضا پیمان پاک را به عنوان «معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران»، علی نبوی به عنوان « دستیار ویژه وزیر و رئیس ستاد راهبری شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت»، صدیف بیگ‌زاده به عنوان « سرپرست معاونت بازرگانی داخلی» و یونس سلمانی به عنوان «مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری» معرفی کرد.

سید مهدی نیازی از مدیران باسابقه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که پیش از این در مناصب مختلف مدیریتی حوزه برنامه‌ریزی، صنعت و تجارت خارجی فعالیت داشته است؛ معاون دفتر ماشین سازی و نیرو محرکه، مدیرکل دفتر آمار و فرآوری داده‌ها، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات، دستیار ارشد معاونت امور صنایع و دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از جمله سوابق معاون طرح و برنامه وزارت صمت است.

علیرضا پیمان‌پاک نیز سابقه مشاور بین‌الملل و بازرگانی سازمان اقتصادی رضوی، مدیرعامل شرکت مدیریت زنجیره تأمین رضوی، دبیر هیئت عامل راهبر تجارت آستان قدس و مدیریت نفت و گاز مرکز همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری در دولت دهم و نماینده سازمان اقتصادی رضوی در حوزه تامین کالاهای اساسی را در کارنامه خود دارد.

همچنین علی‌ نبوی در کنار سوابقی همچون مدیر بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، دبیر کمیته اعتباری و سرمایه‌گذاری این صندوق، مدیر سرمایه‌گذاری داخلی و سرپرست فناوری اطلاعات صندوق توسعه ملی، در دولت دهم مدیر برنامه انرژی« ستاد تحول صنایع و معادن» و دبیر کارگروه مالی وزارت صمت بوده است.

دربخش دیگر این جلسه از زحمات سعید زرندی (معاون پیشین طرح و برنامه)، حمید زادبوم ( رئیس پیشین سازمان توسعه و تجارت ایران)، عباس قبادی ( معاون پیشین بازرگانی داخلی) و احمد تشکینی ( مدیرکل سابق دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری) قدردانی شد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.