رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با رخداد اقتصادی خبر داد؛

ضرب الاجل ساخت ۳۰ سد در کشور برای مقابله با تنش آبی

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بحران آب در ۵۰۰ شهر و پنج هزار روستا در کشور خبر داد .

محمد رضا رضایی کوچی در گفت و گو با خلرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی تنها راه مقابله با تنش آبی پیش رو را ضرب الاجل در ساخت سدهای نیمه تمام عنوان کرد.
رییس کمیسیون عمران مجلس ، گفت : تا به امروز تنها ۴۰ درصد از ظرفیت سدهای کشور ذخیره آبی دارند.
رضایی کوچی که در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی میزبان محرابیان وزیر نیرو بود،تصریح کرد : ۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالیست و امسال ۳۰ درصد حجم آب سدها کمتر شده که بایستی در بخش توزیع آب دقت بیشتری بخرج دهیم.
وی افزود: در حال حاضر ۵۰۰ شهر کشور دچار  تنش آبی شدند که اگر فکر و چاره اساسی برای آنها اندیشیده نشود به بحران تبدیل خواهند شد .
رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ۵۰۰۰ روستای کشور بعلت عدم تامین آب شرب می‌توانند بحران زا باشند، اظهار داشت: با حضور وزیر نیرو راهکارهای تامین آب شرب بررسی و  مسیرهای انتقال آب از دریا به روستاها ، مهار آب های سطحی و ساخت  سدها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .
وی با بیان این مطلب که در حال حاضر  ۳۰ سد بزرگ کشور در حال احداث هستند که البته خیلی از آنان بعلت نیمه تمام بودن فعال نیستند،گفت:تسریع در ساخت این سد ها و صرفه جویی در مصرف آب می تواند تا حد زیادی تنش آبی پیش رو را مرتفع سازد .
وی افزود: بعضی از مشترکین بسیار پر  مصرف هستن  و از یارانه بیشتری نیز برخوردارند در حالیکه مردم  حداکثر یک چهارم قیمت تمام شده  آب بها را پرداخت می کنند.
رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: جریمه مشترکین پر مصرف باید افزایش یابد تا در مصرف آب صرفه جویی نمایند .
رضایی کوچی تصریح کرد: در این جلسه بحث های مفصلی در مورد آب و برق مطرح گردید که متاسفانه در حال حاضر مقدار ۱۰ هزار کیلوولت کمبود برق داریم که با احتساب  طرح تولید مسکن و اجرایی شدن آن در بحث تولید برق با کمبود و مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
وی در پایان گفت : بعداز تعطیلات مجلس جلسه ای مشترک با وزیر نیرو، اقتصاد ،راه ،نفت و وزیر صنعت برگزار می شود تا وظایف وزارت خانه ها در خصوص طرح جهش تولید مسکن در کشور مشخص گردد.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.