عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو اختصاصی با اقتصاد آینده:

وزارت جهاد مسبب اصلی بازار آشفته امروز خرما است/ مسئولان کاری نکنند بازارهای خارجی را از دست می‌دهیم

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: وزارت جهاد کشاورزی مسبب اصلی بازار آشفته امروز خرما است.

افشین ابراهیمی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی درباره اتفاقات ناخوشایندی که این روزها در بازار تولید و صادرات خرما مطرح است اظهار کرد: قبل از دخالت دولت در حوزه خرما و نحوه فروش و صادرات این ماده غذایی روال در بازار خودرو به این شکل بود که کشاورزان با فروش محصولات خود به تولیدکنندگان با رضایت کامل به بازار این محصول غذایی نظم بخشیده بودند اما این رویه در حال حاضر به شکل دیگری در جریان است.

وی افزود: در بازار خرما ما شاهد بودیم که وزارت جهاد کشاورزی دو روز مانده به پایان ماه مبارک رمضان قانون عوارض کیلویی ۸۰۰۰ هزارتومان وضع کرد و یک هفته بعد همان  بخشنامه  را لغو کرد که در آن موقع با توجه به اینکه هیچ اقدامی مثبتی در حوزه صادرات صورت نگرفت این مصوبه بعد از چند وقت لغو‌ شد.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ما در زمانی که روال عادی در حوزه صادرات خرما برپا بود هر کیلو خرما را بین ۵ تا ۶ هزارتومان در بازار عرضه می‌کردیم و در این روند ۲۵ درصد خرما در حوزه داخلی و ۷۵ درصد در حوزه صادرات مورد استفاده قرار می‌گرفت

ابراهیمی خاطرنشان کرد: هرگاه دولت در اموری دخالت می‌کند وضعیت بدتر می‌شود و این روند امروز در بازار خرما وجود دارد و در حالیکه ما خرما را ۳ هزار و ۸۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کردیم و در نهایت با تغییر برند و جدا کردن خرماهای معیوب  و بسته‌بندی با کیفیت در نهایت خرما را با قیمت ۴ هزار و ۸۰۰ تا ۵ هزارتومان عرضه می‌کردیم که این روند سبب می‌شد تا ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون عاید کشاورزان شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲/۵ میلیارد تومان خرما از کشاورزان خریداری کرده است تاکید کرد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزان خرما را مجبور کرده است که خرماهایشان را با قیمت ۵ هزار و ۵۰۰  تومان به جهاد تحویل بدهند و این سبب شده تا خرمافروشان  از فروش محصولات خود به تولیدکنندگان خودداری کنند.

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: در حال حاضر خیلی از کشاورزان هنوز هیچ پولی دریافت نکردند و متاسفانه مدیریت ناکارآمد حوزه دولتی سبب شده تا خرما ایران به عراق صادر شود و از عراق به اسم این کشور به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

ابراهیمی اظهار کرد: امیدواریم با کوتاه شدن دست نهادهای دولتی هرچه سریعتر شاهد رونق مجدد بازار خرما در عرصه داخلی و خارجی باشیم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.