مدیر عامل مپنا:

برق باید گران شود تا مردم کمتر مصرف کنند

مدیر عامل گروه مپنا گفت: قیمت برق باید گران شود تا مردم کمتر مصرف کنند یا جور دیگر باید نظارت کافی برای کالای برق داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباس علی آبادی در نشستی خبری در واکنش به انتخاب نشدن به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو در کابینه دولت سیزدهم گفت: به هر حال کابینه باید یک دست و کامل باشد و این تصمیم ریاست جمهوری است. نیازی نیست به این سوال پاسخ دهم ولی من تا آخر در هر کجا که باشم با تمام قدرت به کشور خدمت خواهم کرد.

وی در ادامه به موضوع محدودیت انرژی اشاره کرد و گفت: ما در تابستان امسال با محدودیت انرژی مواجه بودیم و این امکان وجود دارد که در زمستان ۱۴۰۰ هم با کمبود سوخت و انرژی مواجه شویم، متاسفانه باید نگران زمستان و تابستان سال آینده باشیم.

علی آبادی افزود: خوشبختانه ما در صنعت در بین کشورهای مختلف رده و جایگاه خوبی داریم و همچنین از لحاظ فنی جایگاه خوبی را در جهان کسب کرده ایم، ولی متاسفانه به دلیل درست مصرف نکردن انرژی در شرایط مطلوبی قرار نداریم.

مدیر عامل مپنا افزود: در صنعت کشور در تراز جهانی قرار داریم ولی متاسفانه از حیث بهره‌ وری و انرژی در جایگاه خوبی قرار نگرفته ایم.

تلاش برای توسعه خدمات فنی و مهندسی

علی آبادی گفت: ما در تلاش هستیم در بازار افغانستان ورود کنیم، ولی باتوجه به شرایط فعلی نمی‌توان تصمیماتی اتخاذ کرد به نظر من توسعه خدمات فنی و مهندسی باید در میان کشورهای همسایه انجام شود.

او ادامه داد: بیش از ۵ هزار مگاوات ظرفیت در میان مرز ایران و افغانستان وجود دارد که می‌توان از طریق توربین بادی برق تولید کرد که این یک اتفاق مبارک میان دو کشور ایران و افغانستان است.

علی آبادی گفت: در بازار نزدیک به عنوان مثال عراق که در تصرف آمریکا بود چندین نیروگاه ساخته ایم، ولی موانع پیش رو نتوانسته وقفه‌ای ایجاد کند، ما در کشورهای اندونزی، آفریقا و … هم کارهای بزرگی انجام داده ایم، در حال حاضر ما نباید در صادرات برق به کشورهای همسایه وقفه ایجاد کنیم.

علی آبادی گفت: این توربینی که امروز به نیروگاه سهند می‌رود می‌تواند یک شهر را از خاموشی نجات دهد، صادرات برق اولویت نخست کشورهای همسایه است و اولویت بعدی کشورهای دیگر که با کمک بخش خصوصی انجام خواهد شد.

او در خصوص محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو گفت: هر کسی در کرسی وزارت نیرو بنشیند باید در خصوص فرصت‌های موجود، تجدید نظر کند، ما طرح‌های خود را به وزارت نیرو اعلام کرده ایم و در خدمت دولت آقای رئیسی هم خواهیم بود.

برای برق و آب ارزش قائل نمی‌شویم

مدیر عامل مپنا اضافه کرد: ما برای برق و آب ارزش قائل نمی‌شویم، این در حالی است که در کشورهای دیگر این طور نیست، قیمت برق باید گران شود تا مردم کمتر مصرف کنند یا جور دیگر باید نظارت کافی برای کالای برق داشته باشیم، قیمت برق از ایران به کشورهای همسایه کیلوواتی ۸ سنت معامله می‌شود.

او افزود: لذا باید به انرژی بها دهیم اگر دولت به مپنا کمک کند سالی ۳ هزار نیروگاه احداث می کند، متاسفانه مصرف انرژی در کشور ما مطلوب نیست و باید راهکار اساسی صورت گیرد.

علی آبادی بیان کرد: ذخیره سازی که امروز شاهد آن هستیم در مقیاس کیلووات تا مگاوات هستند و این امکان را برای واحدهای کوچک و بزرگ فراهم می‌کنند که به اندازه کافی برق ذخیره کنند تا به تنش نخورند.

او ادامه داد: استفاده از دیزل‌ها از جنبه‌های محیط زیستی و تامین سوخت مشکلات زیادی دارد که این ایستگاه‌ها می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

باید از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی استفاده کنیم

مدیر عامل مپنا اضافه کرد: از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی باید به جای سیکل ساده استفاده کنیم تا راندمان برق افزایش یابد تا شاهد خاموشی‌های در کشور نباشیم.

علی آبادی اضافه کرد: باید مصرف برق در کشور محدود شود تا شاهد خاموشی نباشیم، من معتقد هستم که عملکرد ما قابل نقد است، نیروگاه سیریک را نباید ما می‌ساختیم و این یک کار اشتباه بود، ولی چه می‌شود کرد، من اگر بودم جلوی سخت نیروگاه سیریک را می‌گرفتم، چون ساخت این نیروگاه از نظر استراتژیکی اشتباه است.

مدیر عامل مپنا در خصوص توربین MGT۷۵ گفت: ظرفیت این توربین در سیکل ساده ۲۲۲ مگاوات و در سیکل ترکیبی ۳۳۰ مگاوات است، راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده ۳۹.۱ درصد است که در حالت ترکیبی به بیش از ۵۹ درصد خواهد رسید. مهم‌ترین مزیت این راندمان بالا -که حدود سه برابر راندمان نیروگاه‌های فرسوده قدیمی است- کاهش شدید مصرف سوخت و آلایندگی محیط است.

او بیان کرد: توربین MGT-۷۵ قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی (گاز طبیعی یا گازوئیل) است. این ویژگی، در کاهش انتشار کربن ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی تأثیر فراوانی خواهد داشت.

علی آبادی افزود: با به کارگیری توربین MGT-۷۵، نیروگاه بعثت که در جنوب تهران واقع شده است، تبدیل به یک نیروگاه پیشرفته ملی خواهد شد. علاوه بر توربین گاز، سایر تجهیزات اصلی این نیروگاه مانند توربین بخار، ژنراتورها، سامانه‌های برق و کنترل و نیز سامانه دیجیتال پایش و بهره‌برداری بهینه مبتنی بر هوش مصنوعی، همگی محصولات بومی با طراحی و مالکیت معنوی ایرانی هستند که تولید آن‌ها به دست شرکت‌های زیرمجموعه گروه مپنا صورت گرفته است.

او بیان کرد: طراحی و توسعه این تجهیزات در گروه مپنا طی ۷ سال گذشته با هدف توسعه زیرساخت‌های کشور و رقابت‌پذیری بین‌المللی انجام شده است.

انتهای پیام/
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.