آیا برق کوپنی می‌شود؟

یک کارشناس ارشد اقتصاد انرژی گفت: وقتی کالایی کمیاب است نباید به گونه‌ای مصرف شود که به عده‌ای نرسد، مثلا در زمان جنگ برای لوازم ضروری زندگی کوپن در نظر گرفته شد تا به همه از کالاها به طور یکسان برخوردار باشند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ علی شمس‌اردکانی درباره ارائه کارت سوخت برای مصرف بهینه برق اظهار داشت: وقتی کالایی کمیاب است نباید به گونه‌ای مصرف شود که به عده‌ای نرسد، مثلا در زمان جنگ برای لوازم ضروری زندگی کوپن در نظر گرفته شد تا همه از کالاها به طور یکسان برخوردار باشند.

وی افزود: کسانی که مصرف بالای برق دارند یارانه مخفی بسیار زیادی می‌گیرند، برق در ایران با هزینه تولید، انتقال و توزیع هر کیلووات ساعت ۳۲۰ تومان تمام می‌شود اما دولت به نحوی نرخ‌گذاری کرده که زیر ۲۰۰ تومان از مصرف‌کننده دریافت می‌کند، پس هر مصرف‌کننده برای هر کیلووات ساعت بیش از ۱۳۰ تومان یارانه دریافت می‌کند، بعبارت دیگر یارانه از جیب فقرا وارد جیب اغنیا می‌شود.

برق

این کارشناس ارشد اقتصاد انرژی تاکید کرد: کسی که مصرف بالایی دارد نباید به اندازه کسی که یک منزل ۵۰ متری دارد پول برق بپردازد.

وی یادآور شد: چرا باید کسی که مصرف پایینی دارد به اندازه مصرف‌کننده بزرگ پول برق بپردازد و خاموشی هم تحمل کند؟ اگر کسی ۵۰ درصد بالای متوسط مصرف برق دارد در واقع باید کل ۳۲۰ تومان را بابت هر کیلووات بپردازد.

شمس‌اردکانی خاطرنشان کرد: اگر برق کوپنی و بعبارت دیگر کارتی باشد و قیمت به نرخ تمام‌شده محاسبه شود، هر کس بیشتر مصرف کند باید به طور پلکانی پرداختی بیشتری هم داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.