مهم ترین وزارتخانه دولت نیاز به یک امین دارد

در بین افراد پیشنهاد شده برای وزارت صمت به نظر می رسد هستند افرادی که چنین شاخصه ای داشته باشند. دکتر سیدرضا فاطمی امین، از جمله افراد پاک دست و مورد اعتماد شخص رئیس جمهور است که در سال های گذشته از نزدیک با ابراهیم رئیسی همکاری مستقیم داشته و تجربه نسبتا مناسبی نیز در بخش صنعت دارد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ صنعت به عنوان اصلی ترین پایه جهش تولید، شاید کلیدی ترین وزارتخانه دولت سیزدهم باشد. عملکرد این وزارتخانه است که می تواند از یک طرف با رفع سوء مدیریت ها، زمینه رشد تولید داخل را افزایش دهد و از طرف دیگر با مدیریت تجارت کشور مانع از هدر رفت ارز برای کالاهای غیرضرور گردد. از این رو با توجه به شرایط جدید و شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی، به نظر وزارت صمت اگر هم تراز وزارت خارجه نباشد، کم اهمیت تر از آن نیست.

حال با توجه به چنین اهمیتی، این سوال مطرح است که چه کسی می تواند سکان دار چنین وزارتخانه مهمی باشد. به بیان دیگر اساسا وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت صمت چه کسی باید باشد.

برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به مشکلات کنونی صنعت انداخت. طبق بررسی های میدانی و نظر کارشناسان چند موضوع اساسی جز مشکلات درجه یک کنونی وزارت صمت است.

اولین موضوع عدم قدرت راهبری وزارت صمت در مواجهه با هماهنگی های فرابخشی و فراسازمانی است. متاسفانه علی رغم اینکه در بسیاری از مسائل مرتبط با صنعت، وزارت صمت محور است ولی به دلیل عدم برش وزرای مربوطه، این وزارتخانه کمترین نقش و راهبری را در مدیریت مسائل داشته و ناهماهنگی های فراوانی در بدنه دولت بین وزارت اقتصاد، صمت و گاها کشاورزی ایجاد کرده است.

دومین موضوع عدم اشراف کافی وزرا نسبت به مسائل صنعت است. نگاهی به مسئولین پیشین نشان می دهد که این افراد یا از صنعت چندان آگاه نبوده اند، یا صنعت را محدود به یک بخش خاص کرده اند و یا بیش از آنکه یک صنعت چی باشند، بازرگانی چی بوده اند.

سومین موضوع عدم حلقه یک بودن وزرا در کابینه دولت ها بوده است. متاسفانه به دلیل اینکه نگاه دولت ها بیشتر به درآمدهای نفتی و روابط خارجی بوده، قدرت اجرایی وزرای نفت و امورخارجه به مراتب بیشتر از وزیر صمت بوده است که این موضوع تاثیر بسیاری در راهبرد و مدیریت محوری صنعت دارد.

مجموع این سه مشکل اصلی نشان از آن دارد که وزیر جدید صمت اولا باید چارچوب کلی صنعت را بداند، دوما نسبت به جایگاه کلیدی این وزارتخانه اشراف داشته باشد و با مدیریت جهادی در راستای اعتلای آن تلاش کند؛ سوما به لحاظ پاک دستی، مقبولیت و تخصص در حلقه اصلی افراد مورد اعتماد رئیس جمهور باشد تا بتواند در مواقع و تصمیم گیری های حساس کلان بتواند با قدرت نقش یک را ایفا کند.

در بین افراد پیشنهاد شده برای وزارت صمت به نظر می رسد هستند افرادی که چنین شاخصه ای داشته باشند. دکتر سیدرضا فاطمی امین، از جمله افراد پاک دست و مورد اعتماد شخص رئیس جمهور است که در سال های گذشته از نزدیک با ابراهیم رئیسی همکاری مستقیم داشته و تجربه نسبتا مناسبی نیز در بخش صنعت دارد.

وی از آنجایی که معاون برنامه ریزی وزارت صمت را در کارنامه خود دارد، با ساختار و فرآیندها آشناست و از طرف دیگر درآستان قدس رضوی در کسوت مدیر سازمان اقتصادی از تجربه کافی در حوزه صنعت برخوردار است.

تحلیل ها و بررسی ها نشان می دهد که حضور چنین فردی با روحیه جهادی می تواند هم گره از مشکلات صنعت بردارد و هم روابط فرابخشی و فراسازمانی را مدیریت کند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.