معاون طرح و برنامه وزارت صمت:

استعلام بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و محیط‌زیست از شهریور ماه الکترونیکی می‌شود/ 22 دستگاه دخیل در امر تولید هستند

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با هماهنگی بین وزارت‌خانه و سازمان محیط‌زیست از شهریور ماه امسال ،فرآیند استعلام به صورت الکترونیکی و در سامانه انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از شاتا، سعید زرندی در جلسه ویدئوکنفرانس با مدیران سازمان محیط‌زیست گفت: هم اکنون فرآیند اخذ استعلام استقرار واحدهای صنعتی از سازمان محیط زیست در 7 استان به صورت آزمایشی از طریق سامانه و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که امیدواریم تا یک ماه آینده در تمام استان‌ها این اتفاق بیفتد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت تصریح کرد: معتقدیم برای توسعه پایدار باید به موضوعات محیط زیست توجه ویژه کرد و ما در بخش صنعت و معدن به آن اهمیت می‌دهیم.
زرندی با بیان اینکه در کنار ملاحظه زیست‌محیطی، لازم است برخی تغییرات در استانداردهای محیط‌زیست هم اتفاق بیفتد، افزود: برخی رویه‌ها و فرآیندها در راستای مانع‌زدایی از تولید مورد نیاز است که مورد بازنگری شود و در این راستا با همکاری سازمان محیط‌زیست در حال پیگیری هستیم.
وی در ادامه توضیح داد: معتقدم، ضوابط فعالیت در موضوع محیط‌زیست باید جایگزین ضوابط استقرار شود و این مسیری است که در کشورهای دیگر هم روی داده است.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ادامه این جلسه اظهار داشت: اینکه مطلق بگویم کارخانه فولاد یا سیمان مشکل محیط‌زیست دارند اما صنایع غذایی ندارند درست نیست. چرا که شاهد هستیم برخی صنایع غذایی آلایندگی دارند و یک طرح فولاد توانسته با رعایت موضوعات زیست‌محیطی شرایط مطلوب داشته باشد.
زرندی با تاکید بر ضرورت تغییر رویه در این زمینه و مبنا قرار دادن آلایندگی به جای نوع صنعت ،گفت: در بررسی‌های صورت گرفته حدود 22 دستگاه به نوعی در امر تولید دخیل هستند که این یکی از موانع جدی در فضای کسب‌وکار است.
وی گفت: گر چه مداخله این دستگاه‌ها در تولید به موجب برخی قوانین و آیین‌نامه‌ها می‌باشد، اما واقعاً کار را برای بخش تولید سخت کرده است.
زرندی تأکید کرد: در وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت به دنبال اجرای تبدیل نظارت دستگاه‌های مسئول از بررسی‌های پیشین به نظارت‌های پسینی هستیم.
وی گفت: اگر این اتفاق بیفتد و هر دستگاه شرایط و ضوابط خود را به سرمایه‌گذار اعلام کند که موظف به رعایت است دیگر نیاز به گرفتن مجوزهای متعدد در ابتدای کار نیست و دستگاه‌ها فقط در نظارت پسینی ورود می‌کنند.
زرندی گفت: امیدواریم سازمان محیط‌زیست نیز با اعلام شرایط و ضوابط شفاف خود در خصوص سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن و حذف برخی فرآیندها ،گام خود را در راستای مانع‌زدایی از تولید بردارد.
وی گفت: از همه دستگاه‌های دخیل در تولید خواسته‌ایم در این مسیر حرکت کنند تا دیگر یک تولیدکننده برای شروع فرآیند کسب‌وکار نیاز به مراجعه و اخذ مجوز از دستگاه‌های مختلف نباشد.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.