رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان مطرح کرد:

متروکه شدن اقتصاد مناطق آزاد با حذف معافیت مالیات برارزش افزوده

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفت: حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد موجب انحراف در سیاست‎گذاری ها و اهداف تبیین شده این مناطق می‎ شود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ هرویک یاری‌جانیان در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد با بیان این مطلب افزود: مناطق آزاد در ایران با الگوبرداری از همتایان خارجی در دیگر کشورها با هدف تسهیل فعالیت‎ های تجاری و اقتصادی، بدون اعمال برخی قوانین حاکم بر سرزمین اصلی مانند مقررات گمرکی و مالیاتی ایجاد شده‎اند.

یاری‌جانیان گفت: معافیت‎ های در نظر گرفته شده باعث می‌شود تا به رغم قرار گرفتن قالب مناطق آزاد در مناطق محروم و دورافتاده از مراکز استان‎ ها، فعالان اقتصادی و سرمایه ‎گذاران تشویق شوند برای استفاده از معافیت‎ های گمرکی و مالیاتی در این مناطق سرمایه‎ گذاری کنند.

وی با بیان اینکه حذف برخی هزینه‌ها مانند مالیالت و عوارض به کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات کمک می‎ کند، تصریح کرد: در صورتی که معافیت ‎های مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد حذف شود، شرایط و هزینه‎ های تولید با سرزمین اصلی برابری می‎ کند و یا به عبارتی مزیت‎ های مناطق آزاد از دست می رود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفت: در چنین شرایطی چگونه می ‎توان از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران توقع داشت که سکونت و فعالیت در مناطق آزاد را با هزینه بیشتر از سرزمین اصلی و امکانات کمتر را انتخاب کنند.

یاری‌جانیان با بیان اینکه قوانینی که مناطق آزاد را تعریف می کنند، شرایطی برای آنها اعلام کرده اند، مطرح کرد: تصویب طرح حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد تصمیمی مغایر با قانون موجود است و از طرفی با حذف مزایا و امتیازت تعیین شده در قانون، در واقع مناطق آزاد موجود را از ماهیت اصلی خود خارج کرده و دیگر نمی‎توان به آنها مناطق ازاد اطلاق کرد.

وی گفت: در صورت پافشاری برای اعمال این تصمیم باید منتظر خروج سرمایه‎ها از مناطق آزاد باشیم و درآینده با بخش قابل توجهی از بنگاه های متروکه در این مناطق روبرو خواهیم بود که قطعا بر بافت اجتماعی و بومی مناطق نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در ادامه به موضوع اثر تصمیمات ناگهانی بر اعتماد فعالان اقتصادی و از دست رفتن امنیت سرمایه‎ گذاری اشاره کرد و افزود: اینگونه تصمیم ‎گیری ناگهانی و تغییر ملموس در شرایط مناطق آزاد، موجب بی ‎اعتمادی فعالان اقتصادی اعم از داخلی و خارجی شده و صاحبان سرمایه نگران از اینگونه تصمیم‎ گیری ناگهان، از حضور و فعالیت در مناطق آزاد منصرف می‎شوند.

یاری‌جانیان یادآور شد: مناطق آزاد در حوزه اقتصاد را شاید بتوان با بخشی از ساختار نظامی کشورها مقایسه کرد، چنانکه کشورها سالانه برای ارتش های خود هزینه‎ های قابل توجهی متقبل می‎ شوند تا در زمان نیاز و شرایط خاص از تمامیت ارضی و استقلال شان مراقبت کنند، مناطق آزاد نیز یکی از اهداف شان کمک به اقتصاد کشور در مواقع خاص است و متاسفانه در شرایطی که باید از مزایای این بخش استفاده کنیم متاسفانه با تصمیمی کارشناسی نشده، از این مناطق صلب امتیاز کرده‎ایم.

وی در ادامه به تحلیل تصمیم اتخاذ شده و ارائه طرح حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد از سوی نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: متاسفانه گروهی از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که مناطق آزاد مسیر قاچاق کالا و یا کریدور واردات بی رویه به کشور هستند که با نگاهی به عملکرد و آمار تجاری و اقتصادی مناطق واقعیت‌ها قابل تحلیل است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان ادامه داد: متاسفانه این باور نادرست به برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتقل شده است و در ظاهر امر برای جبران بخشی از کسری بودجه این طرح تصویب شده است، اما با مسائلی که مطرح شده به نظر می‎رسد با این باورکه قاچاق و واردات بی‎رویه مدیریت می‎شود، چنین تصمیمی اخذ شده است.

یاری‌جانیان گفت: با ارائه این پیشنهاد که مناطق آزادی که بتوانند محصور شوند مجدد شامل معافیت مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند، این دیدگاه را ثابت می‎کند که برخلاف مستندات موجود همچنان مناطق آزاد متهم به قاچاق هستند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.