عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی در گفت و گو با اقتصاد آینده:

صنعت غذایی با جان مردم گره خورده/ تولیدکنندگان هم از افزایش قیمت‎ها رضایت ندارند

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی گفت: نباید اجازه دهیم عده‎ای به اسم مردم در جهت استفاده از رانت در حوزه‎های اقتصادی کشور فعالیت کنند.

علیرضا مناقبی عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری رخداد اقتصادی درباره آخرین وضعیت بازار مواد غذایی باتوجه به محدودیت‎هایی که برای کشورمان با اعمال تحریم‌های آمریکا رقم خورده است اظهار کرد: خوشبختانه باید اعلام کنم تا به امروزعلی‎رغم اینکه سیاست‌های تحریمی بسیاری از بخش‌های کشور را در برگرفته است اجازه ورود مواد اولیه برای صنعت غذایی به کشور داده می‎شود و ما در این راستا هیچ محدودیتی نداریم.

وی افزود: اما نکته مهم و قابل تاملی که در بازار مواد غذایی وجود دارد این است که واردات مواد اولیه صنعت غذایی در برخی از حوزه‎ها با قیمت‌های متغیر ارزی است که این روند مشکلاتی را برای واردکنندگان ایجاد کرده است و یک روند باثبات در این راستا به دلیل حضور برخی از دلالان وجود ندارد.

تولیدکنندگان ما در حال حاضر باتوجه به نوسانات ارزی و عدم وجود یک نرخ ثابت در حوزه واردات مواد غذایی برای تامین مواد اولیه و کالاهای ضروری خود با مشکلاتی روبه‎روست که باید بستر و زمینه داخلی برای حل آنها از سوی مسئولان فراهم شود.

مناقبی خاطرنشان کرد: ما اگر امروز در بازار مواد غذایی با مشکلاتی روبه‎رو هستیم به واسطه تحریم‎ها نیست چرا که خوشبختانه در این مسیر تا به امروز هیچ مانعی بر سرکار صنعت غذایی کشور وجود ندارد از این رو ما به واسطه مشکلاتی که در داخل کشور و در بستر مدیریتی وجود دارد در صنعت غذایی به مشکل برخوردیم.

وی تاکید کرد: در واردات کالا در حوزه مواد غذایی نیز عمده واردکنندگان ما با مشکل تامین ارزی و عدم ترخیص کالا در گمرک مواجه هستند که ما طی مکاتباتی که با مسئولین انجام دادیم خواستار حل این موضوع شدیم.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی گفت: مواد غذایی حوزه و پایگاه مهمی در تمام دنیا و از جمله کشورماست چرا که با جان و سلامت انسان درگیر است از این رو بدون شک لازم و ضروری است که تمام بسترهای حمایتی در راستای پیشرفت و رفع موانع این صنعت در کشورمان فراهم شود.

مناقبی با بیان اینکه بنده قصد سیاه‎نمایی کردن ندارم اظهارکرد: در حال حاضر به دلیل وجود برخی از مشکلات قیمت تمام شده کالاها گران تمام می‎شود و این افزایش قیمت در نهایت موجب نارضایتی مردم می‎شود.

وی تصریح کرد: از نظر ما تا زمانی که ثباتی در بازار مواد غذایی وجود نداشته باشد گرانی و ارزانی به نفع هیچ کسی نیست چراکه ثبات اقتصادی در کشورمان وجود ندارد و این عدم ثبات در مسیر اقتصاد یک سم مهلک و موجب می‎شود تا مصرف‌کننده نهایی دچار مشکل شود.

مناقبی با بیان اینکه ما در تشخیص قیمت‎‌های واقعی از غیرواقعی تردید داریم خاطرنشان کرد: ما و
تولید کنندگان نیز جزو مردم و در واقع مصرف‌کنندگان نهایی هستیم اما متاسفانه سیستم اقتصادی امروز کشور به دلیل نوسانات قیمت وافزایش غیرقابل باور برخی از اقلام، باعث رودررویی مردم با تولیدکنندگان شده است که باید صراحتا بگویم در این مسیر تولیدکننده هیچ نقشی ندارد و این موضوع به عدم ثبات در بازار اقتصاد کشور مرتبط است، چرا که ما خودمان را  از جنس مردم می‎دانیم و زمانی که مردم کالایی را با قیمت بالا تهیه می‎کنند دچار عذاب وجدان می‏شویم، ولی چاره‎‌ای نیست چون خودمان نیز در مضیقه قرار داریم.

ما باید در جهت ایجاد ثبات در جامعه وارد عمل شویم چرا که در جامعه‎ای که ثبات در مسائل اقتصادی نداشته باشد همه ضرر خواهند کرد و هیچ تفاوتی بین مردم و تولیدکننده وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در حوزه تامین کالاهای اساسی کمبودی نداریم گفت: انتظار است رسانه‎ها در جهت هوشیار کردن مسئولین وارد عمل شوند تا دولت و مسئولین در جایگاه‎های نظارتی خود قرار گیرند و مسیرهای اجرایی به مردم سپرده شود تا رقابتی درست در کشور ایجاد شود، رویکردی که در نهایت به نفع مصرف‎کننده است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.