ایوبی در گشایش باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو:

ایران کشور رنگانگ است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران در مراسمافتتاحیه باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران اظهار داشت: در باغ زیبای کوچک کرج،رنگارنگی ایران عزیز را با بناهایش به نمایشگذاشتیم و تلاش کردیم زندگی اقوام ایرانی را به بهترین شکل به تصویر بکشیم.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو_ایران، مراسمافتتاحیه باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران با حضورمنصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجتالله ایوبیدبیرکل کمیسیون ملی یونسکو– ایران، اصغر کمالیزاده شهردارکرج، سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سرور بختی، رئیس موسسه فرهنگی اکو و جمعی از فعالان و چهرههایفرهنگی در پارک ملی ایران کوچک استان البرز، عصر پنج‌شنبه 6 خرداد 1400 برگزار شد.

حجت الله ایوبی در این مراسم عنوان کرد: باعث خوشحالیاست در پارک ملی ایران کوچک به‌نام فرهنگ و تنوع فرهنگی واقوام ایرانی گردهم آمدیم. بنا داشتیم که این برنامه را در روز جهانی تنوع فرهنگی (21 می) برگزار کنیم که میسر نشد. یونسکو، نوامبر سال 2001 میلادی بیانیه‏‌ای در زمینه تنوع فرهنگی صادر کرد و پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز 21 ماه مه برابر با 31 اردیبهشت را بهعنوان روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفتوگو و توسعه نام‌گذاری کرد. ایوبی افزد: هرجااقدامات این‌چنینی انجام شود می‌توان به‌صراحت گفت که آنسرمایه بشری و متعلق به همه جهان است‌.

سال ۲۰۰۰، تب‌وتاب جهانی شدن دنیا را فراگرفت و برخی ایناندیشه ناصواب را مطرح کردند که جهانی شدن یعنی آمریکاییشدن و از بین بردن خردهفرهنگ‌ها. از این‌رو در آن روزگار ایناقدام یعنی نام‌گذاری یک روز به‌عنوان روز جهانی تنوع فرهنگیبسیار بجا و ارزشمند بود و در حقیقت برای پاسداری ازسرمایه‌های جهان مطرح شد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران اذعان داشت: با توجه به اینرویکرد، فعالیت شهرداری کرج قابل ستایش و تقدیر است. در اینباغ زیبای کوچک، رنگارنگی ایران عزیز را با بناهایش به نمایشگذاشتند و تلاش کردند زندگی اقوام ایرانی را به بهترین شکل به تصویر بکشند.

وی ادامه داد: اساتید برای این اقدام بزرگ فرهنگی این‌جا حضوردارند و کار شما مردان فرهنگ و شما علمداران علم کشور، این اساتید و بزرگان را با جان دل به اینجا کشاند چراکه شما طلایه‌داران پاسداری از میراث جهانی هستید.

*ایوبی: اگر دغدغه فرهنگی دارید بایدساخت‌وسازهای این کشور ایرانی اسلامی شود

ایوبی با تاکید بر این موضوع که اگر دغدغه فرهنگی دارید بایدساخت‌وسازهای این کشور ایرانیاسلامی شود، گفت: معماریبسیار مهم است در خانه آجری، فرش ماشینی و موکت فرنگینمی‌اندازیم و روی جاجیم و گلیم می‌نشینیم و دیگر جاز گوشنمی‌کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، اظهار داشت: سرانهمصرف موسیقی در کشور در سال ۹۶ در روز ۲ ساعت و ۴۰دقیقه بوده و اگر گوش و جان مردم از سازها و موسیقی فاخر ایرانی پر شود، سبک زندگی قرآنی- اسلامی را با جان و دل می‌پذیرند. در خانه ایرانی باید تابلوی خط استاد امیرخانی رانصب کرد و با هر گوشه چشمی به آن حظ بصری برد. در اینکشور باغ‌های بزرگ فراوان هستند اما این ویژگی منحصربفرد پارک ملی ایران کوچک را ندارند و نخستین نشان باغ فرهنگ به این باغ تعلق گرفت و این سرمایه‌ای نمادین است.

وی در پایان خطاب به میهمانان خارجی گفت: ایران کشوررنگارنگ است؛ اما همه ما یکی هستیم و ایران اسلامی در جان وفرهنگ ما رخنه کرده و امروز این یگانگی در عین کثرت و دگرگونیرا با شما جشن می‌گیریم.

*کمالی‌زاده: تلاش می‌کنیم تبدیل به یکی از سایت‌های خوب گردشگری شویم

اصغر کمالیزاده شهردار کرج نیز عنوان کرد: در این پروژهنیامدیم از هر سر تاریخی یک اثر را خلق کنیم همکاران من آثارفاخر سطح کشور را بررسی کردند و قومیتهای اصلی راشناسایی و در مقیاس کوچک، یکیک این آثار را ساختیم.حتیخواستگاه مصالح از مناطقی است که آثار مربوط به آنهاست.

وی افزود: هدف ما در شهرداری کرج این بود که یک پروژهفرهنگی را تعریف و پیوست عمرانی برای آن داشته باشیم. خلقاین پدیده کار دشواری بود و تلاش کردیم این آثار را اجرا کنیم.

کمالی‌زاده تاکید کرد: کرج شهر تنوع فرهنگی است و این باغ رابه‌نام کمیسیون ملی یونسکو نامگذاری میکنیم تا میزبانبرنامههای فرهنگی باشیم. متاسفانه ما مقصد گردشگری نیستیماما با این اقدامات فاخر برگرفته از فرهنگ، تلاش میکنیم تبدیل بهیکی از سایت‌های خوب گردشگری شویم.

بختی: عنوان گرفتن فرهنگ برای این باغ، برگرفتهاز خرد دیرین و اندیشه است

در ادامه سرور بختی، رئیس موسسه فرهنگی اکو عنوان کرد: پیش از همه جا دارد از کمیسیون ملی یونسکو و شهرداری کرجبرای رونمایی از این این باغ باشکوه فرهنگی تقدیر کنم. درفرهنگ مشرقزمین باغ جایگاه خاصی دارد و هرگاه مردم ازمشغله‌ها و روزمره‌گی‌ها خسته میشوند به باغ میروند و باغنماد زندگی است.

او تاکید کرد: عنوان گرفتن فرهنگ برای این باغ، برگرفته از خرددیرین و اندیشه است. در زندگی مردم منطقه ما باغ جزییجداناپذیر از زندگی بوده و گویی انسان‌ها افکار خود را با کاشتنبذر دوستی و رفاقت به نمایش می‌گذارند.

بختی ادامه داد: افتتاح این باغ فرهنگی را به فال نیک میگیرم وبه‌نمایندگی از موسسه اکو اقدام عزیزان مبتکر را شادباشمیگویم و امیدوارم همه شاهد به بار نشستن  این باغ فرهنگیباشیم.

*غلامی: خمیرمایه زیست و زندگی و شادکامی وآینده و امید در توجه به ریشه‌هاست

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز تاکید کرد:ایران عزیز ما کشور گسترده و محل حضور فرهنگ و دانش عمیقو ریشهدار است و یکایک مردم ما گنجینه دانش و فرهنگ هستندکه در جغرافیای گسترده زینتبخش این سرزمین هستند.

او اظهار داشت: وجود اقدام و گویشها ثروث است که بایدوجود این ثروت را به فرزندانمان آنرا گوشزد کنیم زیرا نمیتوان ازجایی آنرا به‌دست آورد.

تنوع اقوام و فرهنگها نعمت خدادادی است. انسان با این سرمایهها زندگی و رشد میکند و به بالندگی میرسد. خداوند میفرماید: «ارزش شما به نیکویی و تقوای شماست لذا هیچ قومی و هیچنسلی و جمعیتی به دیگری ارجحیت ندارد مگر در اخلاق و فرهنگو دوستی و مهرورزی و نیکویی.»

غلامی ادامه داد: امیدوارم همه ما این پیش‌گامی را در فراهمکردن خوبیها به مدد فرهنگ داشته باشیم. در شهر کرج کارخوبی را انجام دادند و شاید بشود گفت شهر کرج اولویت بیشتریرا برای این مجموعه دارد زیرا این شهر یک باغ الوان ازقومیتهای ایران اسلامی است. به شهردار کرج تبریک میگویم. همچنین همکاران ما در کمیسیون ملی یونسکو تلاش کردندظرفیتهای فرهنگی شهرهای مختلف را به‌روز برسانند. خمیرمایهزیست و زندگی و شادکامی و آینده و امید در توجه به ریشههاستکه بالندگیها را تقویت می کند‌. اگر میخواهیم کشوری استوار ونمونه در جوامع فرهنگی داشته باشیم باید فرزندانمان را با اینفرهنگ آشنا کنیم و بی‌تردید آنان پاسداران خوبی برای فرهنگخواهند بود.

*عاملی: این باغ کوچک نماد ایران است/ باغ فرهنگیونسکو محمل تعامل اقوام ایرانی  و همزیستیمسالمت آمیز باشد

سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باتقدیر از شهرداری کرج در ایجاد این باغ فرهنگی عنوان کرد: ازدکتر ایوبی دبیرکل محترم کمیسیون ملی یونسکو که همواره دغدغهفرهنگ را دارد و تلاش میکند دسترسی جهانی به نمادهای ایرانتحقق یابد، تشکر ویژه میکنم.

جهان و جهانیان از هر زمانی بیشتر به یکدیگر متصل شده واتفاقات دنیا جدای از هم نیست. به‌طور حتم این باغ کوچک نمادایران کوچک به تعبیر رهبر انقلاب محل گردشگری برای استانالبرز میشود.

عاملی اذعان داشت: اقوام شریف متعلق به ایران شریف است وبودن اقوام کنار یکدیگر امری مهم است و تقویت و ارزش نهادن بهاقوام تقویت ایران است. وقتی تعلق قومی و ملی را ارزیابیمیکنند تعلق قومی از تعلق ملی نمیکاهد و اگر ما احترام همهاقوام را داشته باشیم احترام منابع اصلی ایران عزیز را فراهمکردیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نباید قومیتگرایی راطوری بیان کنیم که نشان از تقابل هویت ایرانی و اسلامی باشدچراکه اینها قوامساز هم هستند. تردید منشا تشویش هویت استو در این میان قطعیت از بین میرود. وقتی ما نگاه تاریک به اقوامداشته باشیم و ارتباط اقوام تاریک شود، بازنمایی دروغین از اقوامصورت بگیرد. اگر در توسعه بینفرهنگی در سطح جهانی موفقشویم آرامش بیشتری به لحاظ زیست سرزمینی فراهم میشود. تردید میان اقوام خطرات عدم یکپارچگی را در پی دارد از اینروباغ فرهنگ یونسکو میتواند محمل تعامل اقوام ایرانی  وهمزیستی مسالمت آمیز باشد.

وی در خاتمه گفت: هرچه تاریخ قبل ورود اسلام و بعد از اسلام رامیبینیم باهم بودن یک ارزش اجتماعی بوده است؛ در همایشحسینی همه اقوام در کنار هم قرار میگیرند و با تنوع و تکثر یکوحدت همساز و همراه را ایجاد می کنند.

*حدادعادل: باغ فرهنگ به تحکیم هویت ملی کمکمی‌کند

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم ضمن قدردانی از از بانیان این باغ فرهنگ گفت: تصور می‌کنیمآموزش را باید یا در مدرسه داشت یا دانشگاه، ما آموزش رسمیو غیر رسمی داریم؛ آموزش رسمی در مدرسه و دانشگاه است وآموزش غیر رسمی در هر جایی ممکن است. در این باغ فرهنگزمینه ایران‌شناسی را داریم؛ برای همه امکان سفر به همه جایایران نیست اما میتوانند با چند ساعت گردش در این باغ،نمونهها را همچون جاهای مختلف ایران ببیند که این یک آموزشغیر رسمی مفید است که خوشبختانه امروز پدید آمده است . نمونههایی از این باغ را در دیگر کشورها دیده بودم تا نسلجوانشان را با کشورشان آشنا کنند و آرزو داشتم این کار درکشور ما رخ دهد و مشتاق دیدن این تجربه بودم و صمیمانه بهمردم کرج تبریک میگویم که نخستین نمونه این باغ در شهر آنهاایجاد شد. بناهایی که در این مجموعه دیدیم جنبه فرهنگی ومردمشناسی دارد و می توان نمونههای تمدنی نیز به این باغاضافه کرد.

حداد عادل ادامه داد: مردم هر منطقه ایران به‌ویژه مردم کرجنمونهای از زندگی خود و معماری خود را در این باغ میبینند واین باغ فرهنگ به تحکیم هویت ملی کمک میکند. امروز که مابرای مقابله با تهاجم فرهنگی به حفظ هویت ملی نیاز داریم اینابتکارها فرهنگ غنی ما را محکمتر میکند.

وی تاکید کرد: امروز ملت ایران همبستگی خود را بیش از هرزمانی با انقلاب نشان داده و با تنوع دلانگیز اقوام و تنوع نواها وآیینها به پر طاووسی شبیه است که هر تارش زیبایی خاصیدارد. سه هفته دیگر انتخابات ریاست جمهوری را داریم که بازمیتوانیم اراده خود را برای تعیین سرنوشت سیاسی به منصهظهور برسانیم و بگوییم ملت ایران با تنوع فرهنگی یک ملت واحدبوده و امروز نیز یک ملت واحد است که برای سرافرازی خود تلاشمیکند.

در ادامه پلاک باغ فرهنگ ایران کوچک و تمبر یادبوداولین باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو– ایران باحضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌اللهایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، اصغر کمالی‌زادهشهردار کرج، سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلابفرهنگی، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سرور بختی، رئیس موسسه فرهنگی اکو و جمعی ازفعالان و چهره‌های فرهنگی رونمایی شد. همچنین نشانخلاقیت در مدیریت از سوی حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران به اصغر کمالی‌زاده شهردار کرجاهدا شد.

گفتنی است اجرای این برنامه را عبدالمهدی مستکین، مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران، برعهده داشت

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.