لحظه به لحظه با آخزین روز ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست جمهوری؛

ترافیک ساختمان فاطمی در روز آخر/ علی لاریجانی، محسن هاشمی و مسعود پزشکیان ثبت نام کردند

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ پنجمین روز از ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ امروز آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه می یابد.

ثبت نام از داوطلبان این انتخابات از روز ۲۱ اردیبهشت آغاز شده و امروز ۲۵ اردیبهشت ماه پایان خواهد یافت.

علی لاریجانی در انتخابات ریاست‎جمهوری ثبت نام کرد

علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با حضور در ستاد انتخابات کشور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‎جمهوری ثبت نام کرد.

علی لاریجانی رییس سابق مجلس شورای اسلامی روز شنبه در پنجمین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات 1400 بعد از ثبت نام جمع خبرنگاران افزود: سوال مهم در کشور این است که مساله امروز ایران چیست؟ قبل از این که پاسخ این سوال را بدهم باید بگویم بدلیل پیچیدگی موضوع و چند بعدی بودن ان ساده لوحی است که فکر شود با چند اقدام نمایشی پوپولیستی مساله قابل حل است و یا کلید جادویی وجود دارد و یا با سوپر من بازی می توان به راه حل رسید. سعدی شیرازی می گوید سه چیز پایدار نماند مال بی تجارت، علم بی بحث و ملک بی سیاست.

وی گفت: امام خمینی (ره) یک حکیم بود و رهبران صدر انقلاب اسلامی با عقلانیت پایه های انقلاب اسلامی را سامان دادند. پس چرا امروز وضع چنین است چون عده ای اداره کشور از مسیر حکمت و عقل خارج کرده اند و با سوار شدن بر موج احساسات و با پناه بردن به مسیر های انحرافی و یا فراموشی از ارمان های امام هزینه های گزافی را برای زندگی مردم ایجاد کرده اند. و با صدای بلند همبستگی ملت را مخدوش کردند و به تعبیر شهید مطهری فرصت طلبان انقدر تند و افراطی شعار می دهند تا انقلابیون را کنار بزنند.

لاریجانی گفت: به نظر من تعبیر علم بی بحث که سعدی گفت در عدم گفت و گوی داخلی و تبدیل شدن اختلاف ها به دشمنی ها ظهور پیدا کرد.عده ای فقط به دنبال تجزیه مردم هستند این نهایت بی هنری است. هنر آن است که گامها در طریق وحدت بیشتر و تحمل و مدارا در جهت ایجاد اراده قوی تر در بعد ملی برای طرح مسایل کشور باشد بنابراین یک مساله مهم ایجاد وفاق و وحدت و همبستگی ملی در کشور است که در نبود آن توسعه فراهم نمی شود. ثبات و آرامش برای زندگی مردم ایجاد نمی گردد.

موضوع دیگر حل مسال پیچیده بین المللی و منطقه ای است که طولانی آن به زندگی مردم لطمه می زند. سیاست خارجی کشور هدف اصلی آن باید تسهیل روابط خارجی در جهت توسعه اقتصادی کشور باشد.

تجربه کشورهایی که در 20 سال اخیر جهش اقتصادی داشتند نشان می دهد که سیاست خارجی و اقتصاد آنها یک هدف را دنبال کردند و سیاست خارجی در خدمت توسعه کشور بوده است لذا خیلی روشن است که جهش تولید و پرش اقتصادی داخلی نیازمند باثبات سازی و تعادل در صحنه بین المللی است. نه هرروز با اقدامی مساله جدید ایجاد کنیم که هزینه آن را مردم در زندگی خود بدهند.

برای گذر از صفت ملک بی سیاست اداره کشور نباید در دست افراطیون و سازشکاران قرار بگیرد. ملت و افراد رای می دهند که هر نوع مشکلات نظیر مسایل پیچیده بین المللی را حل کند. نه آن که درباره آن روضه خوانی سیاسی کنند و نه این که با طرح مسایل فرعی افزایش مشکلات ملت نردبانی برای هوسهای سیاسی پوپولیستی خود کنند. ضمن آن که صحنه بین المللی با شعارهای تند غریزی آرام نمی گیرد.

رونق مدیریت صحنه بین المللی و انقلابی عمل کردن در این مقطع آن است که وجوه بلوکه شده ملت ایران را از دست کشورها در بیاوریم و نه این که در داخل شعار دهند و ما نفت را با زحمت بفروشیم ولی پول آن در حساب های خارجی بلوکه شود.این چه نفعی برای ملت ایران دارد و چه تاثیری در زندگی آنها می گذارد. حکمرانی مطلوب در گرو شعار کمتر و قدرت اجرایی قوی است. با بی ارادگی در حل مشکلات کشور و توهمات نابجا نمی توان آرامش مورد نیاز اقتصادی کشور را در صحنه بین المللی حل کرد.

محسن هاشمی اولین نفر ثبت نام کرد

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با حضور در ستاد انتخابات کشور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‎جمهوری ثبت نام کرد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با حضور در ستاد انتخابات کشور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‎جمهوری ثبت نام کرد.

محسن هاشمی در جمع خبرنگاران با محکوم کردن حملات اسرائیل به فلسطین اظهار کرد: جامعه ایران در وضعیت دشواری قرار دارد و وضعیت بسیاری از مردم مختل شده است و این در حالی است که ایران از نعمت های بسیاری برخوردار است و ما باید پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه ملت ایران جنگ اقتصادی سختی را تحمل کردند اما با تمام فشارها امیدهای برای پایان این تحریم ها ایجاده شده زیرا تحریم کنندگان به شکست فشار حداکثری اعتراف کردند و باید گفت این وضعیت به اتمام جنگ تحمیلی شباهت دارد با این تفاوت که ما در حوزه های دیگر وضعیت بهتری داریم.

هاشمی تصریح کرد: در دوران آیت الله هاشمی با شعار سازندگی بسیاری از مشکلات حل شد و این روند در مقطع فعلی نیز امکانپذیر است و برنامه ما با عنوان دولت رفاه و عدالت طراحی شده است و من فکر می کنم ما باید به فکر حل مشکلات معیشیتی مردم باشیم تا بتوانیم در کوتاه مدت مشکلات را برطرف کنیم و به رشد لازم برسیم و در این راستا رانت زدایی و برقراری عدالت را اولویت خود قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در دولت رفاه و عدالت به دنبال ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین الملل هستیم.هاشمی در پاسخ به سوالی پیرامون ائتلاف اصلاح طلبان و ثبت نام علی لاریجانی در انتخابات گفت: ما نسبت به انتخاب گزینه اصلح بعد از تایید صلاحیت ها اقدام می کنیم.

وی خاطرنشان درباره کناره گیری به نفع جهانگیری اظهارکرد: من با وی رایزنی داشتم و به من گفتند ثبت نام کنید.

هاشمی با بیان اینکه از نظر شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیت ها تبعیت خواهیم کرد تصریح کرد: بنده به عنوان یک اصلاح طلب میانه رو فعالیت سیاسی خود را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه درباره نامزدهای دیگر اظهار نطر نمی کنم تاکید کرد: بعد از اعلام اسامی نامزدهای نهایی درباره گزینه ها صحیت خواهیم کرد.

وی با ابیان اینکه برای رشد کشور طبق برنامه ششم تصریح کرد: ما برای تحقق این وضعیت نیازمند ارتباط با همسایگان هستیم از این رو منش آیت الله هاشمی یعنی تنش زدایی را در دستور کار خود قرار خواهم داد.

وی درباره توافق برجام تاکید کرد: این ترامپ بود که توافق برجام را برهم زد اما ما برای حل برخی از مشکلات به مذاکرات نیاز داریم.

بیانیه آیت الله رئیسی برای انتخابات ۱۴۰۰: مستقل آمده‌ام

رئیس قوه قضائیه در بیانیه‌ای تصریح کرد: اینجانب برای ایجاد تحول در مدیریت اجرایی کشور، و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد، تحقیر و تبعیض، با احترام به همه نامزدها و گروه‌های سیاسی، به صورت مستقل به صحنه آمده‌ام.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه طی بیانیه‌ای درخصوص سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت:

بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَ صَلِّ عَلی علی بن مُوسَی الِّرِضا المَرُتَضی بعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

مردم شریف ایران، خواهران و برادران عزیزم،

سلام علیکم

انقلاب شکوهمند اسلامی مردمی شما، چهل و سومین سال خود را می‌گذراند و همچنان شعارهای مبنایی ما که تحقق ارزشهای دینی، عدالتخواهی، استقلال‌طلبی و آزادی‌جویی بود، بعنوان اولویت‌های ممتاز، در بلندای آرمان انقلاب می‌درخشند آرمانی که زنده، پویا، قابل دستیابی و امیدآفرین است پیشرفت های مادی و معنوی ” اصحاب ما می توانیم” خمینی کبیر و خامنه ای عزیز، کشور ما را از حضیض ذلت به قله عزت رسانید کتاب زرین افتخارات زنان و مردان سرزمینم مملو از لحظات تلخ و شیرینی است که سرنوشت یکسانی را برای ما رقم زده است. آرزوی «ایران قوی و سربلند»، فصل مشترک این تاریخ پر فراز و نشیب است.

اگرچه مساعی صورت گرفته در دوره‌های متمادی، قابل تقدیر است، اما اینک در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ضعف مدیریت اجرایی، تقلیل توجه به آرمانهای مبنایی یا انحراف از آن، بخشی‌نگری، گم کردن اولویت‌ها، تن دادن به ساختار فرسوده، جهت‌گیری‌های چندگانه و متعارض، بوروکراسی ناکارآمد و مزاحم، سیاست‌زدگی، چشم‌دوختن به بیرون و تحقیر توان داخلی سبب شد که انرژی متراکم و بی‌بدیل قوه اجرایی، نه تنها به صورت کامل و مؤثر استفاده نشود، بلکه خود، منشأ پیدایش مسائل پیچیده در کشور باشد. البته فشار سنگین و بی‌رحمانه بدخواهان و معاندان انقلاب اسلامی در طول این چهار دهه، حتماً بر وضع غیرقابل قبول کنونی مؤثر بوده‌اند ولی علت اصلی شکل‌گیری این وضع، به سوء تدبیرها، ناکارآمدی‌ها و تضییع فرصت‌های خدمتگزاری باز می‌گردد.

_ قرار نبود که از درد مردم بی خبر باشیم.
_ قرار نبود که مردم در فشارهای اقتصادی بی پناه بمانند.
_ قرار نبود که از آمدن به میان مردم واهمه داشته باشیم.

اینک ماییم و رنجها و امیدهای مشترکمان. رنجی از جنس زخم‌های دردآور معیشتی و اقتصادی بر پیکره اعتماد عمومی، و امیدی متکی بر منابع سرشار انسانی و فکری و مادی که چشم‌انتظار مدیریتی توانمند و متکی به مردم برای رسیدن به ایرانی قوی برای همه است.
در طول چند ماه گذشته، گروه‌ها و اقشار و اصناف مختلف، اینجانب را دعوت به نامزدی در انتخابات می‌کردند و البته برخی دلسوزان نیز با دلایل مختلف، خیرخواهانه، می‌خواستند در برابر این مطالبه مقاومت کنم. آنچه من را با این استدلال همراه می‌ساخت، مسؤولیت سنگین قوه قضائیه و برنامه‌های تحولی بود که به پشتوانه تجربه و آشنایی به مسائل و چالش‌های دستگاه قضایی و به یاری طیف وسیعی از نخبگان، و همراهی و امیدآفرینی قاطبه مردم، با جدیت دنبال می‌کردم و بحمدلله ارکان استقرار مسیر تحول فراهم گردیده بود؛ اما لطف مردم به این خدمتگزار کوچک تا سر حد مطالبه‌ای فراگیر و عمومی گسترش یافت. اگر این خواست عمومی نبود، برای ادامه مسیر تحول در قوه قضائیه، آسوده‌خاطر بودم. اما مقاومت بیشتر در برابر این موج گسترده، بیش از هرچیز، بی‌اعتنایی به اراده مردم بزرگوار سرزمینم، و گمان راحت‌طلبی در میدان نبرد با رنج‌های مشترکمان را ایجاد می نمود. انبوه بدهی های دولتی، رشد سرسام آور نقدینگی، نظام بانکی غیر مولد، تورم کمرشکن، به هم ریختگی بازار مسکن و خودرو، مشکلات کارگران قراردادی و شرکتی، کارخانه ها و کارگاه های تعطیل شده، بیکاری جوانان تحصیل کرده، تبعیض آزاردهنده در حقوق و دستمزد و هزاران زخم مزمن دیگر، تنها گوشه ای از این دردهای مردم است.

تجربه طولانی اینجانب در سطوح مختلف مدیریتی، به روشنی بر من ثابت کرده است که اگر فساد و مبارزه با آن در کانون‌های اصلی خود مهار نشود و به علاج یک قوه قاهره بیرونی گره بخورد، جریان آن در شکل‌های مختلف ادامه می‌یابد و بلکه روز به روز گسترده تر می شود. بر این مبنا، حضور خود در عرصه انتخابات را مجاهدتی بنیادین برای مبارزه کانونی با فساد می‌دانم که ان شاء الله با هزینه‌های بسیار کمتر، ریشه‌ها و بسترهای فسادزا را بخشکاند.

روشن است که مردم به وضع موجود اداری و اقتصادی کشور که نه با ارزش‌های انقلاب و نه با انتظارات جمهور و نه با امکانات و توانایی‌های موجود سازگار نیست، معترض، و گله‌مندند. دولت آینده، برای علاج این درد مشترک، باید عمیقاً معتقد به تحول و تغییر اساسی ریل اداره امور اجرایی کشور به نفع مردم باشد تا در آینده‌ای نزدیک، تلخ‌کامی‌های ناشی از بی‌عدالتی، خمودگی و حاشیه‌سازی را به طعم شیرین و خواستنیِ احساس اجرای عدالت مبدل گرداند.

اینجانب فرزند ملت بزرگ ایران و سرباز کوچک انقلاب اسلامی، با استعانت از خداوند قادر متعال و توسل به امام عصر(عج) و ارواح طیبه شهیدان برای ایجاد تحول در مدیریت اجرایی کشور، و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد، تحقیر و تبعیض، با احترام به همه نامزدها و گروه های سیاسی، به صورت مستقل به صحنه آمده ام و تنها در برابر ذات اقدس الهی و پیشگاه ملت ایران، خود را متعهد و مسؤول میدانم.

با شناختی که از چالش ها، ظرفیتها، استعدادها و سرمایه های این کشور کسب کرده ام، آمده ام تا با کمک همه مردم ایران، و در طلیعه گام دوم،”دولتی مردمی برای ایرانی قوی” تشکیل دهم دولتی که ارکان و مسئولیت های اصلی آن بر دوش جوانان شجاع، تحول خواه، متخصص، پاک و ضد فساد خواهد بود که هر کجا به آنها اعتماد شد، قدرت و افتخار برای ایران آفریده اند.

دولتی که توجه به محرومان و مستضعفان و طبقات پایین جامعه از مهمترین اولویتهایش خواهد بود و اجازه نخواهد داد که عزت و شرافت و کرامت آنها خدشه دار شود؛ دولتی که با اجماع ملی و دیپلماسی هوشمند و مبتکر، حتی یک لحظه را برای رفع تحریم‌های ظالمانه از دست نخواهد داد. با دیپلماسی برآمده از قدرت و توانایی‌های داخلی، تعامل و رابطه دوستانه و مقتدرانه با دنیا، مخصوصاً با همسایگان را، با سرعت پیگیری می کند.

دولتی که پاسدار آزادی بیان و قلم، و حقوق اساسی همه شهروندان ایرانی و متعلق به همه مردم ایران است. باید راهها و بسترها برای نقش آفرینی مردم در تحقق عدالت باز شود و ملت ایران، زنان و مردان، با قومیت های مختلف، با زبان های متنوع و با سلایق و باورهای فرهنگی و سیاسی متفاوت، باید به یک نسبت به دولت احساس تعلق کنند و «ایرانی بودن» برای تضمین همه حقوق شهروندی آنها کفایت کند دولتی که دیوارهای برافراشته در مقابل شفافیت عملکرد و قراردادهای پر حاشیه را فرو خواهد ریخت و خود را در اتاق شیشه ای در منظر ارزیابی و قضاوت مردم قرار خواهد داد دولتی که تأمین اشتغال پایدار را تکلیف قطعی خود می داند و اجازه بیکاری و اخراج ظالمانه کارگران را نخواهد داد.

دولتی که خود را موظف به رشد و بالندگی فکری، علمی، فرهنگی و اخلاقی جامعه می داند و به پشتوانه فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی خود، و با نقش آفرینی اصحاب فرهنگ و اندیشه، امکان بالندگی و تبلور بیشتر فضائل اخلاقی آحاد مردم ایران را فراهم خواهد کرد.

مردم عزیز ایران، در آستانه قرن جدید نیازمند «تحول» همه‌جانبه و نظام‌مند برای نیل به «ایران قوی» هستیم. تغییرات جزیی و پنهان کردن مسائل اصلی مردم در تعارفات سیاسی و زدوبندهای جناحی، دردی را دوا نمی‌کند. مردم از انتخابات به دنبال این نیستند که فرد یا گروهی از صندلی قدرت بلند شود و قبیله دیگری با نشستن به جای آنها، امکانات کشور را بین خود تقسیم کنند. نتیجه انتخابات باید «تحول» واقعی یعنی بازگرداندن امید و نشاط به زندگی مردم باشد.

رئیسیدر پایان از همه گروه‌ها، محرومان و دردکشیدگان،دانشگاهیان، حوزویان، نخبگان، جوانان عزیز و آحاد جامعه که مطالبه حضور اینجانب را داشتند و همه آنانی که خواستار تغییر وضع موجود هستند، برای همسنگری و کمک به خلق مشارکت حداکثری تاکید می نمایم و یقین دارم که به فضل خداوند آینده‌ای بسیار روشن و چشم‌اندازی بسیار زیبا و دلنشین در انتظار ملت صبور و شکور و شایسته ایران اسلامی است.

خدایا تو شاهدی که هیچگاه دنبال مقام و قدرت طلبی نبوده ام و در این مرحله نیز برخلاف میل و مصلحت شخصی و تنها به منظور انجام وظیفه در جهت اجابت توده مردم وجوامع نخبگان و رعایت مصالح اجتماعی و رفع رنج مردم و ایجاد امید پا به عرصه گذارده ام و در این مسیر از تو و اولیاءت استمداد می طلبم تا خدمتگذاری شایسته برای این مردم قدرشناس و رنج کشیده باشم. انشاء الله. بعونه و کرمه.

سید ابراهیم رئیسی

وزیر اقتصاد احمدی‌نژاد هم کاندیدا شد

سید «شمس الدین حسینی» وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت احمدی نژاد و نماینده فعلی مجلس که هم اکنون ریاست کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی را بر عهده دارد، برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شد و ثبت نام کرد.

شمس الدین حسینی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل شرایط خاص کشور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری با توجه به وضعیت کشور برای حضور در انتخابات احساس کردم این شانس را به خودم بدهم تا یک اقتصاد دان در عرصه اجرایی کشور حضور پیدا کند.

وی افزود: من آمده ام به عنوان یک سرباز در جهت حل مشکلات وارد عمل شوم. حسینی تصریح کرد: اعداد و ارقام تولید ناخالص مالی کاهش پیدا کرده و طی ده سال گذشته ما هیچ رشد اقتصادی را شاهد نبودیم و این به معنا است که ما وضعیت خوبی نداریم از این اگر وضعیت افزایش قیمت ها کنترل نشود ما تورم بالای 40 درصد خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: ای کاش فقط مسئله فقط گرانی و افزایش قیمت ها باشد اما ما شاخص های اقتصادی کشور از سال 1390 کاهش پیدا کرده است.وی خاطرنشان کرد: 60 میلیون دلار برای کالاهای اساسی درنظرگرفته شده است ولی بهبودی در این حوزه شاهد نبودیم.

وی تصریح کرد: من شمس الدین حسینی از خطه شمال هستم و یکی از برنامه های من توجه به بخش کشاورزی است و قریب یکصد کتاب دارد و در وزارتخانه های مختلفی کار کردم و در حال حاضر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هستیم و مسائل و مشکلات کشور را درک می کنم.

حسینی تاکید کرد: یک برنامه در دستور کار ما قرار دارد و آن این است که مردم باید در فروش نفت سهام دار باشد.حسینی تاکید کرد: اگر نظام تامین مالی ما حل شود قفل تورم در کشور حل می شود.

عباس آخوندی کاندیدای ریاست‌جمهوری شد

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید که پس از دوره وزارتش در دولت روحانی به کنش گری سیاسی مشغول بود نیز امروز وارد ستاد انتخابات کشور شد و برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ثبت نام کرد.

زاکانی، بیانیه‌ای صادر کرد

زاکانیعلیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، پس از ثبت نام در انتخابات،‌ بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه علیرضا زاکانی بدین شرح است:

والحکیم

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَ فُرَادَى

با سلام و تبریک عید سعید فطر

امروز با یک تعارض مواجهیم؛ از یک طرف دارای مکتب عالم‌گیر اسلام و ایرانی متمدن و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ملتی رشید و موقعیت سوق‌الجیشی بی‌نظیر، امکانات و سرمایه‌های عظیم انسانی و مادی و معنوی، عمق استراتژیک و اراده عمومی برای تحول و پیشرفت ایران اسلامی هستیم که به راستی همه اینها حکایت از توانمندی ایرانی قوی و پیشرفته برای تکیه بر بام جهانی دارد، اما از سوی دیگر با حجم انباشته‌ای از ناکارآمدی‌های متعدد و آزاردهنده برای مردم مواجهیم.

تورم 2 رقمی، خط فقر تشدید شده، نرخ بالای بیکاری، وعده‌های فراموش شده دولتمردان، ناترازی در نظام بانکی، نقدینگی افسارگسیخته، وضعیت اسفبار بازار بورس و زیان جمع زیادی از مردم، کاهش ارزش پول ملی، عدم توجه به توانمندی‌های داخلی، سیاسی‌کاری‌ها، شعارزدگی‌ها و فساد اقتصادی خانمان‌سوز، تبعیض‌های ناروا و دنیا طلبی برخی از مسؤولان و قدرت‌طلبی برخی سیاسیون و انفعال و خدشه به استقلال سیاسی کشور در مقابل بیگانگان امیدی را در دل مردم به ویژه جوانان آینده‌ساز کشور کم‌رنگ کرده و انتظار از دولت آینده برای سامان دادن و کارآمد ساختن حکومت در ارائه خدمت به مردم و تسریع پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب اسلامی را بالا برده است.

عدالت، استقلال، آزادی، پیشرفت در سایه معنویت و عقلانیت باید به معنای حقیقی کلمه محقق شود.

تصمیم اینجانب تا دیروز نیامدنی بود و همه تلاش خود را معطوف به تبیین شرایط سخت کشور و انسجام جبهه انقلاب نمودم، اما آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است. تمام نمادهای فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به صحنه آمده‌اند.

مسببین وضع اسفبار فعلی و حامیان آنها طلبکارانه به عرصه آمده‌اند و سودای دولت سوم روحانی را در سر می‌پرورانند. در پاسخ به نیاز جبهه انقلاب و با اهتمام به منطق وحدت، پذیرفتم به میدان بیایم تا ان‌شاءالله با زمین زدن شبکه فساد و نفوذ، ایرانی قوی و پیشرفته محقق شود.

کشورداری و تحول اقتصادی نه با قانون شکنی، نه با حرف‌درمانی، نه با سستی و بیگانه‌پرستی، نه با غفلت از ظرفیت‌های داخلی و نه با تصمیمات 20 دقیقه‌ای میسر نخواهد شد. جبهه انقلاب به سطحی از بلوغ و عقلانیت و هوشمندی رسیده است که هیچ نگرانی بابت تصمیم‌گیری جمعی در رسیدن به نامزد واحد نخواهیم داشت.

مردم به جای کنترل از راه دور پشت میز حضور در میدان حل مشکلات اقتصادی را می‌خواهند. دوقطبی انتخابات امروز، میز قدرت‌پرستی در برابر حضور جهادی در میدان خدمت‌رسانی و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد و تبعیض است. باید به خدا توکل کرد و به مردم اعتماد و تکیه نمود، اهل قلم و شایستگان را محول تحول قرار داد و از همه فرصت‌های جهانی و منطقه‌ای برای پیشبرد مصالح انقلاب و منفعت ملت بهره برد.

مصطفی کواکبیان پس از ثبت نام در انتخابات در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خدا را شاکرم که یکبار دیگر توفیق شد تا در عرصه خدمت رسانی به مردم وارد عمل شودم اظهار کرد: وظیفه شرعی خود دانستم در این عرصه حضور پیدا کنم و وظیفه ملی خود دانستم تا باری از دوش این ملت بردارم و حتما در صحنه حضور داشته باشم.وی افزود: تکلیف حزبی که حزب مردم سالاری بر دوش من گذاشت از دیگر دلایل حضور بنده برای حضور درانتخابات ریاست جمهوری بود. کواکبیان با بیان اینکه در جبهه اصلاحات ایران اسم بنده را به عنوان نامزد مطرح کردند تاکید کرد: خدا را شاهد می گیریم که برای حضور در مسند ریاست جمهوری به فکر قدرت و منافع شخصی نیستم. وی با بیان اینکه سه مشکل اساسی در کشور وجود دارد گفت: در خودم توانمندی اجرایی برای حل این مشکلات را می بینم از این رو مشکل اساسی که بنده احساس می کنم وجود دارد بحث های اقتصادی و معیشتی و کاهش ارزش پول ملی است از این رو براین باورم که ماباید به فکر استقلال بانک مرکزی باشیم تا این مشکل حل شود.
ضرغامی و زاکانی هم آمدند

ضرغامی شناسنامه اش رو باز نکرد

ضرغامیمسعود زریبافان ثبت نام کرد
 

مسعود زریبافان در انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد

رئیسی: نمی دانم تکلیف قوه قضائیه چی می شود

ابراهیم رئیسی، با حضور در ستاد انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: ابتد از دست اندرکاران حوزه انتخابات و رسانه ها تشکر میکنم. از مردم عزیز کشورمان دعوت کردند برای حضور بنده در انتخابات از گروه ها و تشکل های روحانی اساتید دانشگاه دانشجویان کارگران کشاورزان سرمایه گذاران و کارآفرینان و تولیدکنندگان و همه زنان و مردان کشورم که برای اجابت دعوت آنها که به اشکال مختلف این دعوت را تکرار کردند به صحنه امدم.

برخی از عزیزان و دغدغه مندان به دلیل حساسیت و مهم بودن امر قوه قضائیه همواره تاکید میکردند کار تحول باید در قوه قضائیه ادامه پیدا کند و امر مبارزه با فساد و اجرای عدالت تداوم پیدا کند و دغدغه این را داشتند دغدغه دستگاه قضا چه خواهد شد؟ به همه عزیزان عرض میکنم از دغدغه اناها تقدیر می کنم اما در کنار مهم بودن قوه قضائیه مواجه هستیم با مهم بودن مسئله قوه مجریه و وضعیت معیشت مردم، گرانی بیکاری سفره مردم و وضعیت اقتصادی جامعه معیشت مردم دغدغه جدی برای انسان ایجاد میکند و برخی از ناامیدی هایی که امروز در بخش هایی از جامعه خودنمایی می کند می تاوند در یک دولت قوی این نااامیدی ها تبدیل به امید شود.

حضور بنده در این عرصه اجابت دعوت مردم عزیزمان، نخبگان و همه کسانی که امروز دغدغه وضعیت اقتصادی و اداری کشور را دارند است. اگرچه گروه های سیاسی و تشکل ها و مردم عزیزمان بسیار گفتند و دعوت کردند اما حضور بندهد مستقل است و حضور بنده نافی حضور هیچکس نیست و کسانی که احساس تکلیف در این میدان کردند وظیفه خود را انجام دهند اما آنچه ما میخواهیم پیگیری کنیم مسئله تحول است.

رئیسیاز همه مردم دعوت میکنم با هر عقیده ای در انتخابات شکرت کنند. خود را رقیب فساد و ناکارآمدی می دانم و رقیب گروه های مختلف سیاسی نیستم و میدانم در این میدان همچنان که در دستنگاه قضائی از نظر مردم بهره مند بودم در این عرصه هم حتما بهره مند خواهیم شد.

حضور ما باید منجر به انسجام گروه های مختلف شود لذا معتقدم هیچ بن بستی برای اداره امور در کشور وجود ندارد فقط باید یک مدیریت کارآمد و جهادگر ایجاد شود. این را باور دارم که بانیان و شرکای وضع موجود نمیتوانند تغییردهنده وضع موجود باشند باید کسانی باشند که به تحول و تغییر عقیده مند باشند لذا از مردم عزیزمان می خواهم در این میدان خانه خود را یک ستاد انتخاباتی کنند. من امکان مالی ندارم در این عرصه خرج کنم، خود مردم ستادهای مردمی و خودجوش تشکیل می دهند و تلاش می کنند.

امیدواریم با حضور مردم و نقش دادن به آنها مشکلات را حل کنیم.

انشالله ایرانی قوی را با دولت مردمی خواهیم داشت. این تحول و این دولت به عنوان دولت مردمی انشالله آنچه رقم خواهد زد ایرانی قوی خواهد بود.

رییسی با اشاره به برنامه سیاست خارجی خود گفت: برنامه سیاست خارجی ما تعامل با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه خواهد بود. کسانی که قصد دشمنی نداشته باشند با آنها تعامل خواهیم کرد.

تمام انتظار من این بود که در این میدان عزیزی غیر از من حضور پیدا کند چون من کار بسیار مهمی را داشتم و دارم، ماموریتی سنگین که از روزهای آغازین تلاش کردم این بخش را امیدوارکننده بسازم اما همینطور که به ایام انتخابات نزدیک شدیم احساس کردم اینهمه درخواست ها که از سراسر کشور می رسد، به نحوی برای من یک مسئولیت جدی ایجاد میکند که دیگر جای راحت طلبی و عافیت طلبی نیست. در این قوه کارهای بسیار مهمی برعهده دارم اما از آن مهم تر اهمیت دستگاه اجرایی است.

بسترهای فساد زا از دستگاه های اجرایی خشکانده می شوند و اگر ناکارآمدی ها تبدیل به کارآمدی شوند، ناهنجاری اجتماعی نخواهیم داشت لذا دستگاه اجرایی را اهم می دانم و با حضورم به دنبال یک پست و مقام قدرتی نیستم و نمی خواهم با این مسئولیت بر قدرت خود بیافزایم، آنچه قصد کردم پاسخ مثبت دادن به درخواست و خواست مردم است.

برنامه من این بود در این صحنه نیام و می گفتم باتوجه به مسئولیت خود نمی خواهم بیایم اما وضعیت جوری شد که این مسئولیت بر دوش من افتاد و احساس کردم اگر شانه خالی کنم فرار از مسئولیت است.

او در پاسخ به این سوال که تکلیف ریاست قوه قضاییه بعد از شما چه می شود گفت: نمی دانم.

زهرا شجاعی، زریبافان، عبدالناصر همتی، محسن رهامی  و شریعتمداری وارد ستاد انتخابات کشور شدند

بیانیهٔ اعلام نامزدی اسحاق جهانگیری:

برای گشایش در زندگی مردم، توسعهٔ ایران و آغاز مرحلهٔ نوینی از اصلاحات افق‌گشا می‌آیم.

دولت ملت را تشکیل خواهم داد

به نام خداوند جان و خرد
بسم الله الرحمن الرحیم

هم‌وطنان عزیز!

ایران ما در سال‌های اخیر با مسائل و تنگناهای گوناگون روبرو بوده و اکنون به شدت نیازمند افق‌گشایی‌های واقعی در زندگی مردم و توسعهٔ همه‌جانبهٔ کشور، بهبود معیشت مردم با رفع تحریم‌ها و رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زا و حمایت از تولید و بازتوزیع عادلانه‌تر ثروت است.

انتخابات را باید به عنوان فرصتی برآمده از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ظرفیت‌های قانون اساسی برای اعمال حاکمیت ملی و اصلاح روند حکمرانی پاس داشت و تاثیرگذار کرد.

انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ماست. انتخاباتی که از آنِ همه و مظهر جمهوریت نظام است و به تاکید رهبر معظم انقلاب مشارکت گسترده و موثرتر در آن گشایندهٔ راه برای توانمند شدن مردم و حکومت، عبور از بحران‌ها و افزایش اقتدار ملی است. در چهار سال پیش رو فرصتی طلایی داریم برای این‌که:

• به سمت حل مسائل بنیادینِ ایران،‌ تامین منافع ملی و توافق و تنش‌زدایی در خارج و داخل برویم،

• روی ریل توسعهٔ فراگیر و پایدار قرار بگیریم،

• به اقتضائاتِ تامین عدالت، تشکیل دولت رفاهِ فراگیر، فقرزدایی و افزایش شمول و کیفیتِ خدمات پایهٔ همگانی، به ویژه در حوزهٔ سلامت و آموزش، تن بدهیم و با شکاف درآمدی، تبعیض و فساد سازمان‌یافته مبارزه کنیم،

• ایران برای همهٔ ایرانیان شود، صرف نظر از جنسیت و قومیت و مذهب و محل زندگی‌ آنان،

• به سمت توانمندسازی توامان نهادهای حکمرانی و نهادهای مدنی و افزایش ظرفیت‌های حل‌مسئله‌ایِ دولت و جامعهٔ‌ ایران برویم،

• برای صیانت از حقوق و آزادی‌های اساسی همهٔ شهروندان گام‌های عملی برداریم،

• در جغرافیای سیاسی منطقه و جهان امروز یک محور تردد و ترانزیت شویم و راه‌ها و لوله‌های مهم اقتصادی، ایران را دور نزنند،

• محیط زیست مشترک ایرانیان را از تخریب‌های جبران‌ناپذیر نجات بدهیم و به جای آینده‌خواری آینده‌سازی کنیم،

• ایران را با اتکای به بهترین متخصصان و کارآمدترین مدیران، به ویژه زنان و جوانان، اداره کنیم و حذف و طرد و تبعیض را کنار بگذاریم،

• و به عنوان یک قدرت تعامل‌گرا در منطقه و جهان به رسمیت ‌شناخته شویم و کشوری باشیم که از همه سو قصد مهار و تضعیف‌مان را نداشته باشند.

قصد ورود به این انتخابات را نداشتم و امیدوار بودم نیازی به حضورم نشود. اما با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر جواد ظریف و عدم امکان ثبت نام تعدادی دیگر از کسانی که می‌توانستند این مسئولیت را بپذیرند، و این‌که جبههٔ ‌اصلاحات ایران، رهبران و شخصیت‌های دلسوز اصلاح‌طلب و بسیاری از‌ جوانان و فعالان سیاسی و مدنی ‌‌‌تشخیص داده‌اند که باید به صحنه بیایم، به رغم میل و مصلحت شخصی و با توکل به خدا از قبول مسئولیت شانه خالی نمی‌کنم. آبرو و تجربه‌ام را که متعلق به ملت است تقدیم ملت می‌کنم، با آگاهی از شرایط دشوار امروز کشور و سردی‌ها و کناره‌گزینی‌ها وارد این میدان می‌شوم و از هیچ تلاش و اقدامی، تا آن‌جا که ارزشها و هویت‌ اصلاح‌گرانه‌ام را تهدید نکند،‌ دریغ نمی‌کنم.

می‌دانم که چه شرایط سختی پیشِ روی رئیس جمهوری آینده است. اما نمی‌شد راه عافیت پیش گرفت. به مردم هم نمی‌توانم وعده‌های ناممکن دروغین بدهم. ما به خون شهدا و هم‌وطنانی که اسیر فقر و رنج و کولبری و سوخت‌بری و تبعیض‌اند مدیونیم. آینده را باید با هم بسازیم.

امروز خوشبختانه زمینهٔ احیای مجدد برجام و رفع تحریم‌ها که مقدمه‌ای برای گشایش در وضعیت کشور و معیشت مردم است فراهم شده است و نباید در این مسیر مانعی ایجاد کنند. گشودن گره‌های ناشی از تحریم‌های شدید سه ساله که ضربات سنگینی بر پیکر اقتصاد کشور وارد کرده است کاری بسیار دشوار و سنگین است. ادامهٔ مسیر رفع عزتمندانهٔ تحریم‌ها را باید مدبرانه پی گرفت و البته بعد از پایان تحریم‌ها نیز بازسازی اقتصاد کشور دشواری‌ها و پیچیدگی‌ها و الزامات زیادی دارد.

بیکاری، فقر و نابرابری فزاینده، توقف بسیاری از کسب و کارها، کاهش مداوم سرمایه‌گذاری‌های نو، خشکسالی و بحران آب، تخریب‌های جبران‌ناپذیر محیط زیست، کاهش اعتماد عمومی به نهادهای حکمرانی، کاهش امید به اثربخشیِ رای مردم، افزایش فساد، مشکلات ناشی از ساختار بودجه و نظام بانکی و مالیاتی کنونی و مشکلات در تولیدِ صنعت، کشاورزی و خدمات کشور از جملهٔ مسائل مزمن کشورند. بحران کرونا و ضرورت سازماندهی قوی‌تر واکسیناسیون رایگانِ همگانی و سریع‌تر هم در صدر اولویت‌ها قرار گرفته است. همهٔ این‌ها تصویر نگران‌کننده را مقابل نامزد ریاست جمهوری که به عمق مشکلات توجه دارد قرار می‌دهد. آنان که در کارنامهٔ طولانی کاری‌شان کمتر اقدام واقعی و موثری برای حل عملی مشکلات مردم دیده می‌شود، چنان شعار می‌دهند که قادرند مشکلات پیچیدهٔ کشور و مردم را یک‌شبه حل کنند. من واقعاً نگران سنگینی بار این مسئولیت‌ام. با این‌حال، مبتنی بر شناخت وسیع و عمیق از ظرفیت‌های انسانی، مادی، طبیعی و‌ قدرت زیرساختی ایران باور دارم با افزایش ظرفیت و کیفیت حکمرانی و همیاری دولت و جامعه می‌توانیم بر این مشکلات فائق بیاییم.

با مشکلات کنونی کشور از نزدیک آشنا هستم و می‌پذیرم اگر مسئولانه به میدان نیایم در بدتر شدن وضع جامعه و خسارت‌های ناشی از عدم ورود به انتخابات ممکن است سهیم باشم. برای همین، در کنار همهٔ نیروهایی که نگران وضعیت و آیندهٔ کشورند و دغدغهٔ‌ رنج هم‌وطنانشان را دارند، برای جلب مشارکت موثر مردم تلاش خواهم کرد. می‌دانم بدون افزایش مشارکت مردم و به صحنه آمدن جمعیت خاموش در انتخابات نمی‌توان پیروز شد. درک می‌کنم که اکنون بسیاری از هم‌وطنانم به سوء حکمرانی‌ها معترض‌اند و امیدی به انتخابات ندارند و راه قهر با صندوق را مطرح می‌کنند¬، اما برای بهروزی همین ایرانیان راهی روشن‌تر از احیای صندوق رای و تلاش مصلحانه برای افزایش اثربخشی رای عموم مردم نمی‌شناسم.

اکنون گشایش وضعیت کشور نیازمند رأی ایرانیانی است که دلخسته و آزرده از امروز و ناامید از آینده به انتخابات پشت کرده‌اند. در راهی که به آن قدم نهاده‌ام نیازمند رأی همین هم‌وطنان‌ هستم و امیدوارم با برنامه‌ها و تیمی که معرفی خواهم کرد آن‌ها را قانع‌ کنم که رای دادن آن‌ها بهتر از انفعال است.

علی‌رغم توصیه‌های روشن مقام معظم رهبری و بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته تمایل و تشویق مردم به مشارکت حداکثری و کاستن از موانع تحقق آن در بخش‌هایی از حکومت هم کاهش یافته است. متاسفانه برخی نهادها، رسانه‌ها و مراکز تأثیرگذار ظاهراً براین باورند که مشارکت حداکثری منجر به شکست جریان و نامزد مطلوب آنان خواهد شد. حال آن‌که، کاهش مشارکت به جمهوریت نظام لطمه‌ای جدی می‌زند و بر بحران‌ها می‌افزاید. سوابق آن‌ها که عوام‌فریبانه مردم‌مردم می‌کنند نشان می‌دهد که منافع‌شان در غیاب مردم تامین می‌شود و ضد مردم‌سالاری بوده‌اند. ما ایرانیانی که می‌خواهیم شرایط زندگی هم‌وطنانمان در ایران را عملا بهبود ببخشیم، راهی جز تلاش برای تقویت مشارکت و رقابت عادلانه در این انتخابات نداریم. برندهٔ مشارکت بالا جامعهٔ ایران است و برندهٔ‌ مشارکت پایین اقلیت و حامیان اندک‌سالاری.

من برای دفاع از صندوق و حق رأی موثر مردم نامزد شده‌ام و با اتکا به رأی ایرانیانی که از مشارکت در انتخابات ناامید شده‌اند امید پیروزی دارم.

برای گشایش در زندگی مردم، توسعهٔ ایران و آغاز مرحلهٔ نوینی از اصلاحات افق‌گشا آمده‌ام.

مسیر دشواری پیش رو است، اما به لطف خدا و با حمایت و رأی شما:

• می‌توانم جمعی از بهترین متخصصان و شایسته‌ترین مدیران کشور را در جهت بسط خیر همگانی ایرانیان به همکاری دعوت کنم،

• برنامه‌ای برای ادارهٔ دولت ارائه خواهم کرد که با بهره‌گیری از مشورت و توان بهترین کارشناسان و نهادهای کشور و تجربهٔ گذشته بیش از سایر برنامه‌ها غنا و قابلیت تحقق داشته باشد،

• مسیر احیای برجام، رفع تحریم‌ها و ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان را ادامه خواهم داد،

• جوان‌سازی دولت و اصلاحات نهادیِ کاهندهٔ فساد و انواع تبعیض و افزایندهٔ کارآمدی را پیش خواهم برد،

• می‌توانم برای ساختن توافق در خارج و داخل و ائتلاف‌های مساله‌محور «حل مساله» کنم،

• آنچه به عنوان معاون اول اختیارش را نداشتم و برای بسط توسعهٔ فراگیر و پایدار، دموکراتیک، متوازن و مشارکتی ضروری و ممکن می‌دانم را اجرایی خواهم کرد،

• و برای بسط عدالت، آزادی، مردم‌سالاری و رفاه ایرانیان و بالیدن ایران در قرن پانزدهم شمسی هر چه در توان دارم را عرضه می‌کنم،

• و «دولتِ ملت» را تشکیل خواهم داد.

متاسفانه در این انتخابات شایسته‌ترها یا نیامدند یا امکان نامزدن شدن نداشتند. بسیاری از شایستگان حتی از مدیریت و خدمت در مسئولیت‌های دیگر علمی، فرهنگی و اجرایی در مؤسسات دولتی و غیردولتی محروم می‌شوند. من بنا دارم که همهٔ توان و همتم را به کار گیرم که شایسته‌ترین‌ها در سرنوشت کشور تأثیرگذار شوند. من اصلاح‌طلبم ولی می‌خواهم تواناترین‌ها،‌ صرف نظر از گرایش‌ سیاسی‌شان، مسئولیت‌های اجرایی و علمی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کشور را به عهده بگیرند و فرصت‌های خدمت در بخش‌های عمومی و غیردولتی به روی آنان گشوده شود، و امید و برنامه‌ای که برای توسعهٔ‌ ایران دارم با اختیارات ریاست جمهوری صورت عمل به خود بگیرد.
.
به خدای بزرگ تکیه می‌کنم و همیاری یکایک هم‌وطنانم را در این مسیر می‌طلبم که با همراهی شما همهٔ این اهداف دور و نزدیک دست‌یافتنی می‌شوند. جزئیات برنامه‌های پیشنهادی تحقق‌پذیر، گام‌های عملی و تیم همکارانِ توانا را در روزهای آتی تقدیم‌ می‌کنم؛ فرصت‌ها کوتاهند و وظایف بسیار.

قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم
در بیابان فنا گم شدن آخر تا کی
ره بپرسیم مگر پی به مهمات بریم

یا علی

اسحاق جهانگیری

بیانیه انتخاباتی محسن رهامی

هوالحکیم
ایران می‌ماند
ملت بزرگ ایران

حق تعیین سرنوشت یک حق خدادادی است که در طول تاریخ این مرز و بوم چه بیگانگان و چه برخی ناآگاهان داخلی هر یک به طمعی قصد محدود ساختن آن را داشته و دارند و این حق انتخاب که در حال حاضر به موجب قانون اساسی شما ملت ایران از آن بهره مند هستید حاصل مجاهدت آزادیخواهان این کشور در یکصدسال اخیر است آنانکه با تحمل مرارت ها و مصیبت ها بر آزادی خواهی خویش ایستادگی نمودند.

رهامی

من به عنوان فرزند کوچک این ملت که بیش از نیم قرن عمر خویش را در کنار ملت در راه آزادی و استقلال و حقوق ملت ایران از مبارزه در راه میهن در دوران ستم تا آن هنگام که در خونین شهر در کنار مردم غیور آن در مقابل دشمن بعثی ایستادم، دفاع از حقوق ملت ایران در کسوت نماینده آنان در خانه ملت، خدمت به دانشجویان کشور در مقام معلم و دفاع از حقوق فرزندان این مرز و بوم در کوی دانشگاه و دفاع از حقوق مطبوعات بوده ام در پیشگاه شما ملت به میدان آمده ام ‌و البته این در مقابل آنچه شهدا و خانواده های شهدا و جانبازان و شهدای خدمت و سلامت و آنانکه برای سربلندی این سرزمین زندان و شکنجه را تحمل نموده‌اند هیچ است.

آمده ام برای اعتلاء و پیشرفت ایران
آمده ام برای آنکه حاصل دسترنج کشاورزان توسط خود آنان برداشت شود و نه دلالان
آمده ام برای آنکه دانشگاهها و دانشگاهیان در امور خویش مستقل باشند
آمده ام برای انکه بازنشستگان بعد از عمری تلاش صادقانه و خدمت به میهن، ایام بازنشستگی را با عزت طی نمایند
آمده ام برای جلوگیری از اتلاف منابع ملی
آمده ام برای آنکه نخبگان کشور آسیب نبینند نه در کوی دانشگاه نه در هواپیمای اوکراینی و نه در هیچ کجای دیگر
آمده ام برای چاره اندیشی در مورد یکی از اصلی ترین بحران های آیندة ایران؛ بحران محیط زیست، مدیریت نادرست منابع آبی، آلودگی هوا و خاک
آمده ام برای حفظ حرمت و جایگاه مادی و معنوی آموزگاران فرزندان و آینده سازان کشور
آمده ام برای صلح پایدار با دنیا، تعامل سازنده با تمامی کشورهای جهان و خصوصاً کشورهای مسلمان و همسایگان و رفع همیشگی تمامی اختلافات بین‌المللی
آمده ام برای گشودن تعامل اقتصادی با دنیا، پیوستن به اقتصاد جهانی با اتکاء به توانمندی های داخلی
آمده ام برای افزایش ثروت ملی، ارتقاء پول ملی
آمده‌ام برای خدمت به همة ایرانیان و ایجاد جامعه‌ای عادلانه و دولتی قانونمند
آمده ام تا سرماية انسانی و اقتصادی کشور با تحریم و خود تحریمی روانة دیگر کشورها نگردد
آمده ام برای احقاق حقوق عامه مردم ایران، حقوق زنان، حقوق رسانه، آزادی بیان، آزادی عقیده، آزادی مطبوعات،
آمده ام برای درخشیدن نام ایران و ایرانی
به میدان آمده‌ام تا اگر توفیق یابم بار دیگر با دولت صلح و توسعه که اصول، راهبرد، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های تفصیلی آن را در روزهای آتی به اطلاع شما مردم خواهم رساند، لباس خدمت به مردم و میهن به تن کنم و اگر به هر دلیل توفیق خدمتم نیابم دست هرکس که خادم میهن و مورد انتخاب ملت باشد را می‌فشارم.
دولت من دولت صلح و توسعه است
دولت من دولت همة مردم ایران است دولت قانون است، نه دولت رانت، نه دولت هزاردستان، نه دولت هزار فامیل، نه دولت وزراء و مدیران چندده شرکتی، در دولت من منابع ملی متعلق به تمامی مردم ایران است
در دولت من قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و ارزشمندترین متن حقوقی کشور است
در دولت من مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردار خواهند بود و حمایت یکسان از همه مردم اعم از زن و مرد و برخورداری آنان از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موضوع اصل ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی به معنای واقعی محقق خواهد شد.
ملت تاریخ‌ساز ایران
کهن سرزمین اجدادی ما در طول تاریخ پرفراز و نشیب خویش محنت‌ها و رنج‌های فراوان متحمل شده است؛ از حملة مغول و تاتار تا تاراج توسط روس و انگلیس، از اشغال چندین باره توسط بیگانگان که گاه به جدایی بخشهایی از کشور منتهی شده تا مشکلات داخلی و این پدران و مادران ما، مردم این سرزمین بوده‌اند که با دست توانای خویش این تمدن تاریخی و میهن عزیز را حفظ و حراست از آن را به فرزندان این آب و خاک نهاده‌اند و آنچه ورای تمام اعصار مانده است ایران ماست؛ این ایران است که می‌ماند؛
آری ایران می‌ماند و فرزندان این سرزمین آن را در طول تاریخ با خون خویش حفظ ‌نموده‌اند و اکنون نیز تمامی مردم آن می‌بایست برای آیندة آن تصمیم بگیرند ازاین روست که آنچه مهم‌تر از فردی است که بر منصب می‌نشیند، مهم‌تر از هر حزب و جناح، مهم‌تر از اصلاح طلب و اصول‌گرا آن است که شما ملت برای آیندة خود و فرزندان وکشور خویش تصمیم بگیرید و با استفاده حق خدادادی تعیین سرنوشت که با سختی فراوان بدست آمده است، فردایی بهتر برای کشورمان رقم بزنید. کشور ما سختی‌های فراوان را پشت سر گذاشته است، با دستان پرتوان شما مردم دستاوردهای فراوانی برای کشور بدست آمده است و البته اعتلاء و پیشرفت بیشتر در پیش است. نباید با نگاه به سختی‌ها ناامید شد و چشم بر آینده بست، علیرغم تمامی رنج‌ها و رنجش‌ها، با وجود تمام آزردگی‌ها، نباید در مواجهه با موانع دست از حق انتخاب کشید. هر کدام از فرزندان ملت که آزرده‌تر است برای ساختن فردایی بهتر، مصمم‌تر آیندة میهن را در دست گیرد چرا که سکوت و خانه‌‌نشینی راه را بر قدرت‌مداران داخلی و خارجی می‌گشاید. اگر مردم در عرصه حضور یابند، قطعاً تصمیمی که حاصل نظر تمام مردم سرزمین باشد بهترین آینده را برای کشور رقم خواهد زد و ملت آیندة میهن خویش را در دستان با کفایت خود خواهد گرفت.

بیانیه دکتر عبدالناصر همتی در زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری

(بسمه‌تعالي)

همتی

سخنی با ملت بزرگوار و شریف ایران
امروز ، جایگاه اقتصادی کشور و رفاه و آسایش زندگی شما مردم، هم‌تراز با فداکاری، همت، شجاعت، تلاش و صبوری شما نیست. امروز کشور در شرایطی است که هیچ امری مهم‌تر و بنیادی‌‌تر از بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی شما مردم وجود ندارد. قدرت و آینده ایران در گرو اصلاح حکمرانی اقتصادی، تغییر مناسبات اقتصادی و ایجاد زمینه اشتغال مولد است. ایران امروز ما چاره‌ای جز اصلاحات اقتصادی ندارد. فسادهای گسترده و زمین‌گیر شدن رشد اقتصادی، ضمن تاثیرپذیری شدید از تحریم های ظالمانه، بخشی معلول ساختار حکمرانی اشتباه اقتصادی است. امروز اصلاحات گسترده و عمیق اقتصادی مهمترین و حیاتی‌ترین اولویت کشور است. بحث‌های بی‌سرانجام سیاسی راه به جایی نمی‌برد. هر صحبت دیگر، در این شرایط جز بیراهه رفتن ثمری ندارد. گذران زمان به نفع ما نیست. آنچه شما مردم مطالبه می‌کنید، رشد، رفاه و آرامش اقتصادی است، و این تنها در سایه بینش اقتصادی و بهره‌گیری از تجربه اجرایی و اتکای بی چون و چرا به دانسته‌های علم اقتصاد در کنار تعامل جدی بین‌المللی است. شما مردم انتظار به حق دارید که در رفاه زندگی کنید، امنیت شغلی و درآمد کافی داشته‌ و از آینده زندگی فرزندانتان اطمینان خاطر داشته باشید، اینها خواسته‌های زیادی نیستند. بسیاری از کشورهای دنیا، زمانی که تکیه بر تجربه، ترجیح اقتصاد به سیاست، و تمرکز بر تولید اشتغال‌محور و فقرزدا را سرلوحه تمام برنامه‌های خود قراردادند، با یک برنامه منسجم و زمان‌دار توانستند زندگی شهروندان خود را بهتر کنند. ایران ما، و شما مردم در این بزنگاه تاریخی هستید. بزنگاهی که درآن باید تکیه بر تجربه علمی و اندوخته‌های دانش بشری برای افزایش درآمد، رشد اقتصادی، حمایت از رشد و توسعه بازارهای مالی به‌ویژه بازار سرمایه، ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش امید و اطمینان تنها اولویت ها برای دوره آینده کشور باشد.
بنده، بدون وابستگی به هیچ حزب و تشکیلات سیاسی و با توکل به خداوند و اعتماد به قدرت و توان و استعداد شما مردم وارد این صحنه می‌شوم. برنامه عملی خود برای تغییر ریل اقتصاد کشور و قرار دادن آن در مسیر رشد پایدار در چهارچوب شرایط کشور را در روزهای آینده منتشر خواهم کرد. این برنامه یک شعار و آرمان‌ پردازی نیست، بلکه ماحصل تجربه و درک محدودیت‌ها و فرصت‌های کشور است. کابینه و همکاران من، بهبود وضعیت اقتصادی از طریق اصلاح حکمرانی اقتصادی را در اولویت هدف‌‌های خود قرار خواهند داد. قوه مجریه، بر اجرای برنامه اقتصادی متمرکز خواهد بود و ظرفیت اصلی خود را به این امر اختصاص خواهد داد و یقین دارم که نتیجه خواهد گرفت. امیدوارم در روزهای آینده بیشتر با شما صحبت کنم و جزییات بیشتری را از برنامه‌های تنظیمی خود در معرض نقد و بررسی و در نهایت قضاوت شما قرار دهم. امیدوارم شایسته اعتماد شما مردم عزیز در جایگاه رییس قوه مجریه باشم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.