منتظر خاموشی ‌های ناشی از کم‌آبی باشید

سخنگوی صنعت برق اعلام کرد با استفاده از هوشمندسازی به دنبال رصد مصرف برق در ادارات و دستگاه‌های دولتی هستیم که طی آن مقرر شده دستگاه‌های اداری برق مصرفی خود را در ساعات پیک روز ۵۰ درصد و در ساعات دیگر شبانه روز ۱۰ درصد کاهش دهند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ با افزایش دما در کشور، شیب مصرف برق نیز صعودی شده است و به گفته مدیران توانیر شاهد افزایش ۲۶ درصدی مصرف برق در کشور هستیم که این رقم در به نسبت سال‌های گذشته رشد محسوسی داشته است.

این افزایش مصرف علاوه بر سیستم‌های سرمایشی به دلیل شیوع کرونا و توصیه به مردم برای ماندن در منازل خود تشدید شده است.

در کنار استفاده از سیستم‌های سرمایشی، با افزایش ارزش ارزهای دیجیتال، میزان سرمایه گذاری برای احداث مراکز استخراج ارز افزایش یافته و علاوه بر آن استفاده غیرمجاز از شبکه برق به منظور تولید رمز ارز نیز افزایش یافته است.

علاوه بر افزایش مصرف برق در کشور، با کاهش بارندگی میزان تولید برق‌آبی‌ها حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است که این موضوع می‌تواند فشار مضاعفی را به توانیر برای تأمین برق پایدار وارد کند.

اینجا بیشتر بخوانید: وزارت نیرو: پرمصرف ها منتظر افزایش تعرفه برق باشند

با توجه به شیوع بیماری کرونا و نیاز مراکز درمانی به برق پایدار برای درمان بیماران، با رعایت نکاتی می‌توان ضمن مدیریت مصرف، از تخفیفات وزارت نیرو برای مشترکان کم مصرف برخوردار شد.

هشدار درباره خاموشی‌های ناشی از کم‌آبی

کاهش ۴۰ درصدی تولید انرژی برق‌آبی در کشور

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به وضعیت شبکه برق اظهار کرد: با کاهش سطح آب مخازن سدها، به دلیل کاهش ۳۵ درصدی بارندگی، شرایط سختی را به لحاظ استفاده از انرژی برق‌آبی‌های برای تامین نیاز شبکه توزیع پیش رو داریم.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی بارش در کشور اظهار کرد: میزان تولید انرژی‌های برق‌آبی‌ حدود ۴۰ درصدی کاهش یافته است و این موضوع در کنار افزایش دما، بیماری کرونا و استخراج ارز دیجیتال شرایط را برای تامین برق پایدار را با چالش همراه کرده است.

رجبی مشهدی با بیان اینکه به دنبال تأمین کسری برق ناشی از کمبود انرژی‌های برق‌آبی هستیم، گفت: برای مقابله با رمز ارزهای غیر مجاز اقداماتی صورت گرفته است و تمام تلاش خود را برای جمع آوری دستگاه‌هایی که از تعرفه‌های خانگی و صنعتی برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، انجام خواهیم داد.

به گفته وی، در هشت ماهه گذشته با شناسایی مراکز غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال از استفاده ۳۱۰ مگاوات برق به صورت غیرمجاز جلوگیری شده است.
سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه برق نقاط حادثه خیز کاهش نخواهد یافت، ادامه داد: طرح یک در میان روشنایی معابر، به منظور تعدیل روشنایی در جاده‌های بین شهری در دستور کار قرار گرفته است که این موضوع با رعایت نکات ایمنی و حفظ روشنایی معابر صورت می‌گیرد.

وی افزود: با استفاده از هوشمندسازی به دنبال رصد مصرف برق در ادارات و دستگاه‌های دولتی هستیم که طی آن مقرر شده دستگاه‌های اداری برق مصرفی خود را در ساعات پیک روز ۵۰ درصد و در ساعات دیگر شبانه روز ۱۰ درصد کاهش دهند.

رجبی مشهدی بیان کرد: با آغاز گرمای زود و افزایش ۵ درجه‌ای دما، میزان مصرف برق حدود ۲۲ درصد افزایش یافته که رقم بی سابقه‌ای در کشور است.

به گفته وی؛ بخشی از افزایش مصرف برق به دلیل کمبود بارش و به تبع آن استفاده زودهنگام از چاه‌های کشاورزی است

سخنگوی صنعت برق بیان کرد: به اِزای افزایش یک درجه‌ای دما، میزان مصرف برق حداقل هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

وی افزود: سهم مصرف برق سیستم‌های سرمایشی در تابستان به ۲۴ هزار مگاوات می‌رسد که در صورت تنظیم کولرهای گازی بر روی درجه ۲۴ و استفاده از دور معمولی کولرهای آبی، مشکلی در تامین برق پایدار در شبکه نخواهیم داشت.

رجبی مشهدی افزود: برای مدیریت اوج بار در تابستان نیاز است، مشترکان استفاده از وسایل پرمصرف را به ساعات غیر پیک موکول کنند و با استفاده از روشنایی بهینه در منازل نسبت به مدیریت مصرف برق اقدام کنند.
سخنگوی صنعت برق گفت: با مدیریت مصرف از سوی مشترکان علاوه بر تامین پایدار برق، مشترکان از تخفیف‌های توانیر به منظور صفر شدن هزینه‌های برق بهره‌مند خواهند شد.

با توجه به کمبود تولید برق، نقش مشترکان در مدیریت مصرف به منظور جلوگیری از خاموشی های اقدامی حیاتی است.

انتهای پیام/

منبع: خبرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.