انتقاد رئیس اتاق بازرگانی تهران از دخالت دستگاه‌ها در حوزه صادرات/ توسعه صادرات به 100 میلیارد دلار در صورت حل مشکلات

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: امکان توسعه صادرات تا سه سال آینده به 100 میلیارد دلار وجود دارد اما برای رسیدن به این هدف باید مشکلات را مرتفع کرد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ مسعود خوانساری امروز در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران، گفت: به نظر می رسد، از سال آینده ضمن تقدیر و تشکر از صادرکنندگان در مراسم باید یک آسیب شناسی از وضعیت صادراتی کشور هم انجام و در مراسم ارائه شد تا با توجه به حضور مسئولان در این مراسم در سال آینده نسبت به حل مشکلات تجارت کشور اقدام شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با ارائه یک پاورپوینت  در زمینه وضعیت تجاری کشور بیان داشت: از سال 97 و  به خصوص از نیمه دوم سال 97 و سال های  98 و 99 صادرات نه تنها در رشد کشور نقشی ایفا نکرده است، بلکه نقش منفی داشته است.

وی اظهار داشت: تراز تجاری در سال های 98 و 99 منفی بوده و براین اساس میزان واردات طی دو سال از میزان صادرات بیشتر بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: بخشنامه‌ها و تصمیمات متعدد، متناقض و غیرکارشناسی بر وضعیت تجارت کشور بسیار تاثیرگذار بوده و با وجود این بخشنامه صادرکنندگان قادر به برنامه‌ریزی نیستند.

خوانساری با اشاره به اینکه عمده صادرات ایران به 10 کشور از جمله چین، عراق، امارات متحده عربی و ترکیه صادر می‌شود، گفت: اگر قررا باشد صادرات را توسعه دهیم، نباید فقط به 10 کشور به عنوان مقصد صادراتی متکی باشیم و باید به فکر بازارهای دیگر نیز باشیم.

وی اظهار داشت: اگرچه باید در تجارت همسایگان خودمان را مورد توجه قرار دهیم، اما واقعیت آن است که پتانسیل کشور بیش آن است فقط به 10 کشور و آن هم به این میزان صادرات داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به روند تغییرات نرخ ارز و صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: در سال 99 قیمت ارز تقریبا دو برابر و ارزش ریال کشور 50 و به عبارتی 100 درصد کاهش یافت، اما علیرغم افزایش دو برابری قیمت ارز صادرات ما کاهشی بوده است و این نشان می‌دهد که ما از این شرایط استثنایی کاهش ارزش پولی ملی نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم و لذا صادرات متناسب با کاهش ارزش پول ملی افزایش نیفتاد و عمده علت آن تنگ نظری‌هایی حاکم بر سیاست اقتصادی کشور و وجود متولی‌های متعدد بود.

خوانساری به چالش‌های حوزه تجارت اشاره کرد و گفت: اولین آن برون گرایی و نداشتن جایگاه معنادار در فضای بین المللی است، نمی‌شد، با دنیا مخاصمه داشت و در مورد اقتصاد نمی‌شود جزیره‌ای عمل کرد. با توجه به امکانات کشور می‌توان به اقصی نقاط دنیا صادرات داشت و لذا دیپلماسی خارجی کشور باید روی آن کار کند.

وی با اشاره به یکپارچه سازی در مورد موضوع تجارت گفت: اکنون دستگاه های مختلف در موضوع تجارت دخالت می‌کنند، در حالی که اگر قبول کنیم سازمان توسعه تجارت باید بر این موضوع حاکم باشد، اما عملا این گونه نیست و دستگاه‌های مختلف بر این موضوع دخالت می‌کنند و لذا این موضوع باعث نابسامانی‌ها در بحث صادرات شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نرخ ارز و سیاست‌های تجاری اشاره کرد و گفت: در عرض یک سال نوساناتی که در نرخ ارز بوجود می‌آید و با توجه به سخنرانی‌هایی که انجام می شود صادرکننده نمی‌تواند در زمینه صادرات برنامه‌ریزی داشته باشد.

خوانساری بیان داشت: از سال 97 که بانک مرکزی سکان تجارت و ارز را گرفت یک مقدار به هم ریختگی در صادرات داشتیم . تا سال 97 مشکل صادرات کمتر بود اما از سال 97 به بعد صادرات هم دچار اشکال شد و اگر به جای تنبیه برخورد کردن با صادرات با آن تشویقی برخورد می کردیم، حداقل صادرات ما با کاهش ارزش ریالی می توانست به 2 برابر افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ما در داخل کشور مشکل تولید نداریم و در همه زمینه ها می‌توانیم تولید را افزایش دهیم، گفت: تولید ما با ظرفیت کامل کار نمی‌کند، زیرا بازار صادراتی به اندازه کافی نداریم و با توجه به تحریم‌ها و مشکلات داخلی نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم.

خوانساری گفت: اگر می‌توانستیم مشکلات را حل کنیم، صادرات را در ظرف سه سال می‌توانستیم به بالاتر از 100 میلیارد دلار برسانیم و امیدواریم در سال‌های آتی با رفع مشکلات صادرات افزایش یابد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.