خوانساری:

انحصار دلار در اتحادیه اوراسیا باید برداشته شود/ ایران برای همکاری در این بستر آمادگی کامل دارد

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: ما می توانیم در اتحادیه اوراسیا از انحصار بحث دلار و مرجع بودن آن خارج شویم و ارز دیگری را غیر از دلار برای مبادلات خود تعیین کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در «همایش ديپلماسی اقتصادی ايران و اوراسیا» با بیان اینکه پیشرفت علم و تکنولوژی در سال‌های اخیر قابل مقایسه با قرن گذشته نیست، گفت: این رشد روزافزون پیشرفت علم به تجارت در دنیا دامن زده و سبب افزایش درآمد و رفاه مردم شده است. همچنین این رشد علم و تکنولوژی کشورهای دنیا را به هم وابسته کرده است.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا قدیمی‌ترین اتحادیه در دنیاست و سبب شد که کشورهایی که قرن‌ها با هم مشکل داشتند و در جنگ بودند، به صلح برسند و اقتصاد آنها رشد داده شود حتی انگلیس که می‌خواهد از این اتحادیه جدا شود، به دلیل درهم‌تنیدگی اقتصاد آن، امکان جدا شدن ندارد. همچنین چالش چین و آمریکا نیز به دلیل این درهم‌تنیدگی اقتصادی نتوانست رشد یابد و چاره‌ای جز مذاکرات دیپلماتیک برای حل چالش خود نداشته است؛ همه اینها نشان می‌دهد که روابط اقتصادی امکان جنگ میان کشورها را کاهش داده و صلح و امنیت را افزایش می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن کشاورزی تهران افزود: در یک اقتصاد رقابتی است که کشورها رشد و تعالی می‌یابند. اتحادیه اوراسیا می‌تواند چنین کارکردی داشته باشد. در شرق آسیا اتحادیه‌ای ایجاد شد که هم توانست مسائل امنیتی و هم چالش‌های اقتصادی را رفع کند.

خوانساری با بیان اینکه بحث اوراسیا می‌تواند به کشورهایی که در این اتحادیه هستند کمک شایانی کند اظهار کرد: در اوراسیا ۶۳۳ میلیارد دلار واردات و ۵۹۴ میلیارد دلار صادرات صورت می‌ گیرد و ایران یکی از کشورهای ذینفع در این راستا است.

وی افزود: در اتحادیه اوراسیا ما می توانیم در بحث حمل و نقل وارد عمل شویم و کشورها را بهم مرتبط کنیم و در حوزه آموزش نیز می توانیم بسترهای خوبی را به دلیل هم زبان بودن کشورهای عضو فراهم کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ما می توانیم در اتحادیه اوراسیا از انحصار بحث دلار و مرجع بودن آن خارج شویم و ارز دیگری را غیر از دلار برای مبادلات خود تعیین کنیم.

خوانساری خاطرنشان کرد: اوراسیا می‌تواند به یک بستر مناسب میان کشورهای عضو با هدف و غایت نهایی صلح فراهم شود و ما امروز در این همایش تلاش خواهیم کرد راهکارهای لازم را برای ارتقا سطح همکاری یکدیگر فراهم کنیم.

گفتنی است «همایش ديپلماسی اقتصادی ايران و اوراسيا» صبح امروز با حضور رئیس اتاق تهران، مقامات و روسای سازمان‌های دولتی، ديپلمات‌های پنج كشور عضو اتحادیه و نمایندگان بخش خصوصی در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.