ریزش‌های پی‌درپی بیت‌کوین ادامه دارد

بیت‌کوین در دو هفته گذشته مسیری به شدت نزولی را به ثبت رسانده است و در دو هفته اخیر، بازدهی هفتگی منفی دو رقمی را به ثبت رسانده است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ ثبت بازدهی هفتگی منفی ۵/ ۱۲ درصد در هفته‌ای که گذشت، سبب شده است تا پادشاه رمزارزها بدترین هفته خود از ماه مارس ۲۰۲۰ را رقم بزند. به‌رغم سقوط قیمتی شدید بیت‌کوین به حوالی قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ دلاری اما همچنان به‌دلیل جهش‌های قیمتی ابتدای سال ۲۰۲۱، بازدهی ماه ژانویه پرطرفدارترین رمز ارز جهان مثبت است.

نگرانی از وجود حباب در بازار بیت‌کوین و همچنین اظهارات جنت یلن در جلسه تایید مجلس سنا مبنی بر نگرانی از استفاده رمزارزها در فعالیت‌های غیرقانونی دو عامل سقوط بیش از ۲۰ درصدی بیت‌کوین از قله قیمتی خود است.  از سوی دیگر با اینکه طلا در روز گذشته که آخرین روز معاملاتی در بازار جهانی محسوب می‌شود با کاهش قیمت مواجه شد، اما در مجموع می‌توان گفت که هفته گذشته برای سرمایه‌گذاران طلا هفته خوبی به حساب می‌آمد؛ هفته‌ای که هم عملکرد طلا در آن بهترین عملکرد هفتگی در پنج هفته گذشته به حساب می‌آمد و هم سیگنال‌های مطلوب برای طلا به وفور یافت می‌شد. طلا در هفته‌ای که گذشت با بازدهی حدودا ۲ درصدی بهترین عملکرد خود در بیش از یک ماه گذشته را به ثبت رساند. البته در ساعات انتهایی روز جمعه اونس طلا به زیر ۱۸۵۰ دلار برگشت که بازدهی هفتگی آن را کمی کاهش خواهد داد.  سخنان جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و جنت یلن نامزد تصدی وزارت خزانه‌داری مبنی بر لزوم افزایش هزینه‌ها برای حمایت از اقتصاد آمریکا در برابر پاندمی کرونا می‌تواند نویددهنده روزهای خوبی برای سرمایه‌گذاران در این بازار باشد. یکی از مهم‌ترین استدلال‌های تحلیلگران در راستای چشم‌انداز صعودی قیمت طلا ترکیب اقدامات انبساطی و نقدینگی ناشی از آن با گسترش بیشتر ایمن‌سازی جامعه از طریق واکسیناسیون درصد بیشتری از افراد است. در این حالت بازگشت فعالیت‌های اقتصادی به سطح نرمال و حتی فراتر از آن و نقدینگی بالای اقتصاد سبب خواهد شد تورم با سرعت بیشتری افزایش پیدا کند و طلا سوار بر این موج مسیری صعودی را آغاز کند. البته از سوی دیگر کریستین لاگارد رئیس بانک‌مرکزی اروپا روز پنج‌شنبه طی سخنانی اعلام کرد که اگر شرایط اقتصادی همچنان مطلوب پیش برود شاید این نهاد از تمام ظرفیت برنامه‌های حمایتی خود ضدکرونا استفاده نکند؛ صحبت‌هایی که می‌تواند از لحاظ تغییر جهت سیاست بانک‌های مرکزی حائز اهمیت باشد.

اولین سیگنال انقباضی از سوی لاگارد

یکی از دلایل اصلی عقب‌نشینی طلا در روز جمعه به‌رغم چشم‌انداز انبساطی در ایالات‌متحده و در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن، تحکیم نرخ بازدهی اوراق ۱۰ ساله بود. نرخ این اوراق با ثبت مقدار ۱/ ۱ درصد توانسته است فعلا جایگاه خود را بالای مرز یک درصدی که هشت ماه پایین‌تر از آن بود، محکم کند. نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا سه هفته پیش با افزایش ۲۲ درصدی توانست از سقف ۸ ماهه خود عبور کند و پس از یک هفته تعلل مجددا در هفته‌ای که گذشت با افزایش حدودا ۸/ ۱ درصدی مواجه شد.  دلیل دیگری که تحلیلگران از آن به‌عنوان مانعی بر سر راه طلا یاد کرده‌اند، سیگنال‌های غیرانبساطی برخی از بانک‌های مرکزی از جمله بانک‌مرکزی اروپا بوده است. کریستین لاگارد رئیس بانک‌مرکزی اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اگر شرایط مالی و اقتصادی این اتحادیه همچنان مطلوب باقی بماند، این احتمال وجود دارد که این نهاد از تمام ظرفیت برنامه خرید اضطراری پاندمی کرونا استفاده نکند. این اولین بار است که در سال اخیر رئیس یکی از بانک‌های مرکزی جهان سیگنالی غیرانبساطی را به بازارها مخابره کرد. سیگنالی که علاوه بر اهمیتی که خودش دارد می‌تواند پیش‌نگری از تغییر جهت سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی در ماه‌های آینده باشد.

۲ نگاه درباره آینده بیت‌کوین

براساس نگاه تحلیلگران بازارهای اقتصادی در جهان، بیت‌کوین و بازار سهام آمریکا دارای بیشترین حباب در بازارهای مالی جهان هستند.

اینجا بیشتر بخوانید: آیا بیت کوین مقصر خاموشی های اخیر تهران است؟

بر اساس گزارش اقتصادنیوز، دو دیدگاه درباره آینده بیت‌کوین در بازار وجود دارد. اواسط آذر برخی تحلیلگران از رشد شدید بیت‌کوین در سال‌های آتی خبر دادند، به‌طوری که حتی بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی، جی‌پی مورگان در یکی از یادداشت‌های خود نوشت: طلا در درازمدت درخشش خود را از دست می‌دهد زیرا سرمایه‌گذاران نهادی، بیت‌کوین را بیشتر ترجیح می‌دهند. همچنین این بانک از احتمال رسیدن ارزش بیت‌کوین به ۱۴۶ هزار دلار در بلندمدت خبر داده بود. با این وجود طی روزهای گذشته برخی دیگر از تحلیلگران خلاف‌نظر جی‌پی مورگان را ارائه دادند و معتقدند این بازار دارای بیشترین حباب است و سرمایه‌گذاران درآینده با شوک افت قیمت روبه‌رو خواهند شد.

دیدگاه جدید

براساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، براساس نظرسنجی بانک دویچه که روز سه‌شنبه منتشر شد، سرمایه‌گذاران، بیت‌کوین و بازار سهام ایالات‌متحده را به‌عنوان بزرگ‌ترین حباب بازار در حال‌حاضر معرفی کردند. این نظرسنجی که براساس پاسخ ۶۲۷ متخصص بازار بین ۱۳ تا ۱۵ ژانویه (۲۳ دی تا ۲۵ دی) انجام شده است، نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق سرمایه‌گذاران (۸۹ درصد) فکر می‌کنند برخی بازارهای مالی حباب دارند. براساس گزارش‌های منتشرشده، بیت‌کوین و سهام فناوری ایالات‌متحده در بالای لیست بازارهای مالی دارای حباب قرار دارند. بیت‌کوین به‌عنوان یک بازار با حباب بیشتر مشاهده می‌شود به‌طوری‌که تحلیلگران به حباب بیت‌کوین از نمره ۱۰، ۱۰ دادند. به گفته دویچه‌بانک، سهام فناوری ایالات‌متحده بزرگ‌ترین حباب بعد از بیت‌کوین را دارد و با میانگین نمره ۹/ ۷ در رده دوم لیست قرار گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: دنیای اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.