بازارهای مالی داخلی و خارجی چه وضعیتی دارند؟

دنیای اقتصاد در گزارشی به بررسی وضعیت بازارهای مختلف داخلی و خارجی پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

01

تداوم ریزش شاخص کل بورس

کاهش قیمت دلار و جو منفی بازار سهام دست به‌دست هم دادند تا افت بازار سهام در روز دوشنبه پس از تعطیلی یک روزه ادامه پیدا کند و روز گذشته نیز شاخص کل بیش از 1/ 3 درصد افت را ثبت رساند و بیش از 36 هزار واحد ریزش داشت و در محدوده یک میلیون و 149 هزار واحدی آرام گرفت. روز گذشته بازار سراسر منفی و ترس سهامداران از ریزش بیشتر بازار شمار زیادی از سهام بازار را در صف فروش قفل کرده بود، البته در روزهای اخیر برخلاف سهامدارن حقیقی بزرگان بورس بیشتردرحال خرید هستند. شاخص هموزن 8/ 1 درصد از ارتفاع قبلی عقب‌تر نشست و 422 واحد از شاخص فرا بورس نیز کاسته شد. روز دوشنبه معاملات کم رمق سهام به ارزش 3 هزار و 315 میلیارد تومان انجام شد که کمترین رقم این عدد را از اواسط آبان ماه نشان می‌دهد.

بازار سکه

03

سکه 9 میلیونی شد

قیمت طلا و سکه طرح جدید در روز دوشنبه نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شد. از جمله دلایل نوسان در بازار طلا و سکه نوسانات قیمتی طلای جهانی وکاهش‌های متوالی دلار است. قیمت ارز در بازار تهران تحت تاثیر خبرهای غیراقتصادی و احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران طی روزهای اخیر کاهشی است. در جریان معاملات روز دوشنبه بازار طلا و سکه،هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت9 میلیون و 890 هزار تومان معامله و از محدوده 10 میلیونی خارج شد که افت 5/ 4 درصدی روزانه را نشان می‌دهد. هراس از ریزش بیشتر قیمت‌ها موجب شده دارندگان طلا و سکه از روزهای قبل برای فروش  سکه‌هایشان  اقدام کنند و همین موضوع موجب افزایش عرضه در بازار و کاهش چشم‌گیر قیمت‌ها شده است. بهای نیم سکه و ربع سکه نیز کاهش‌های بیشتری را تجربه کنند.

بازار طلای جهانی

04

رشد کم رمق طلا

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تغییر چندانی نداشت، اما اندکی رشد به چشم می‌خورد و از پایین‌ترین قیمت یک ماه و نیم اخیر فاصله گرفت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری (در ساعت 16 به وقت تهران با 3دلار رشد به ۱۸31 دلار و 4۹ سنت رسید. بازار طلا در سطوح فعلی نسبتا حمایت شده مانده زیرا رشد اخیر قیمت دلار آمریکا به دلیل تقاضا برای دارایی امن بوده است. طلا پناهگاه مطمئن در برابر تورم و کاهش ارزش پول به شمار می‌رود و از این سیاست‌های محرک اقتصادی سود خواهد برد،به جای فلزات ارزشمند، دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه ممکن است در حال حاضر به دارایی‌های امن تبدیل شده باشند و این مساله در کوتاه‌مدت روی قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت. با این حال دورنمای طلا در بلندمدت مثبت مانده است زیرا انتظار می‌رود دلار در بلندمدت ضعیف بماند.

بازار اوراق مسکن

05

سیر نزولی تسه9712

در معاملات روز دوشنبه بازار سهام اوراق تسهیلات بانک مسکن در ادامه روزهای گذشته بازهم افت قیمت را تجربه کرد. هر فقره از اوراق منتشره در اسفند ماه 97 روز گذشته در قیمت پایانی 50هزار و 532 تومان بسته شد که کاهش حدود 5 درصد را در مقایسه با قیمت روز معاملاتی قبل نشان می‌دهد. افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، کاهش حجم انتشار اوراق، کاهش قیمت مسکن و افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات، از مهم‌ترین دلایلی است که تحت تاثیر سیاست‌های بانک مسکن و تحولات درونی بازار مسکن می‌تواند سطح قیمت اوراق را تحت تاثیر قرار دهد اما هیچ تغییری در سایر مولفه‌ها به جز کاهش قیمت مسکن در آذر ماه رخ نداده است و مهم‌ترین عامل نوسان‌های شدید قیمت اوراق به خصوص در دی ماه، ناشی از مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار سرمایه و اثرپذیری از نوسانات سایر بازارها است.

بازار نفت

06

ادامه کاهش قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به نوع مسری تر ویروس کرونا و مبهم شدن دورنمای احیای تقاضا، روند نزولی اواخر هفته گذشته را ازسرگرفت و کاهش پیدا کرد،بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا ۴۳ سنت معادل حدود یک درصد کاهش یافت و به ۵2 دلار و 30 سنت در هر بشکه رسید. این شاخص روز جمعه 3/ 2 درصد نزول کرده بود. رشد موارد جدید ابتلا به کووید- ۱۹ در سرتاسر جهان تردیدهایی را درباره روند احیای تقاضا برانگیخته است. اما بسته کمک کرونایی دو تریلیون دلاری که از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا رونمایی شده ممکن است تقاضا برای نفت را در این کشور که بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان است تقویت کند اما تحلیلگران می‌گویند ممکن است این اقدام برای تحرک بخشیدن به تقاضا کافی نباشد و خیز نفت به محرک قوی‌تری نیاز دارد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.