احتمال تشکیل وزارت انرژی قوت گرفت

در صورت تشکیل سازمان ملی آب و هواشناسی کشور، احتمال به جریان افتادن طرحی در خصوص ادغام بخش برق با دیگر بخش های تأمین انرژی همچون نفت و گاز وجود دارد و بحث تشکیل وزارت انرژی و ادغام وزارت نیرو و نفت دوباره در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ موضوع تشکیل وزارت انرژی به برنامه سوم توسعه کشور بازمی گردد که در راستای کوچک کردن و تمرکز سیاست گذاری و برنامه ریزی در بخش انرژی کشور مطرح شده بود اما تا به امروز این موضوع اجرایی نشد.

اکنون در مجلس شورای اسلامی، طرحی از سوی نمایندگان تهیه شده و در مراحل پیگیری است، مبنی بر اینکه سازمان هواشناسی از وزارت راه و شهرسازی به وزارت نیرو منتقل شود.

در مقدمه این طرح آمده :”در بسیاری از کشورهای جهان یک سازمان دولتی مسئول ارائه توأم خدمات هواشناسی و آب شناسی در سطح ملی و به صورت رسمی می باشد؛ نمونه موفق آن هم در کشور استرالیا است که به لحاظ اقلیمی شباهت بسیار به کشور ما دارد. با عنایت به نزدیکی فراوان مسائل فنی و حوزه های کاری موضوعات هواشناسی و آب شناسی و همچنین وابستگی زیاد اطلاعاتی این دو بخش به همدیگر (که در صورت موازی کاری می تواند منجر به اتلاف سرمایه کشور شود) واگذاری این مسئولیت به یک سازمان واحد منطقی تر از تشکیل دو سازمان مستقل و تلاش برای هماهنگی بین آن ها است.

مطابق بررسی های انجام شده با توجه به اصل تفکیک ناپذیری اطلاعات پایه آب و هواشناسی از وظایف و مأموریت های ذاتی وزارت نیرو، انتقال سازمان هواشناسی به این وزارتخانه و ادغام آن با بخش مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو تحت عنوان سازمات ملی آب و هواشناسی کشور پیشنهاد می گردد.”

در صورت تشکیل سازمان ملی آب و هواشناسی کشور، احتمال به جریان افتادن طرحی در خصوص ادغام بخش برق با دیگر بخش های تأمین انرژی همچون نفت و گاز وجود دارد و بحث تشکیل وزارت انرژی و ادغام وزارت نیرو و نفت دوباره در دستور کار قرار خواهد گرفت. طرحی که هر از گاهی، با بروز مشکلاتی که ریشه در هماهنگی بهینه وزارت نیرو و وزارت نفت دارد، از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس مورد تأکید قرار می گیرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.