آیا بورس به فاز مثبت بازمی‌گردد؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس و گمانه‌زنی‌های مثبت درباره تصویب FATF انتظار بازگشت روند معاملات بازار سرمایه به مدار صعودی دور از ذهن نیست.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ «هومن عمیدی»  با اشاره به روند معاملات بورس افزود: در هفته‌ای که گذشت بازار طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفت و شاهد وجود رفتار نوسانی در شاخص کل و روند معاملات بازار بودیم.

وی به علت وجود نوسان در معاملات بورس اشاره کرد و گفت: وجود مولفه‌های مثبت بنیادی در بازار،  عدم اطمینان در بین معامله‌گران و نیز تردید در رفتار سهامداران حقوقی باعث ایجاد فضای نوسان‌گیری در معاملات بازار شد و کلیت بازار را با شیبی نزولی به سمت شکسته شدن شاخص کل به کانال کمتر از یک میلیون و چهارصد هزار واحد روبرو کرد.

عمیدی با بیان اینکه حمایت شاخص بورس در محدوده‌های کانال یک میلیون و ٣٠٠ هزار واحد می‌تواند نویددهنده روند بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی باشد، اظهار داشت: وجود ضعف در تحلیل‌ها و رفتار معاملاتی به عنوان مهمترین آسیب در معاملات چند روز اخیر بازار سرمایه تلقی می‌شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، وظیفه نهادهای نظارتی بورس و متولیان بازار سرمایه، افزایش سطح علمی و فنی معامله‌گران و شفافیت بیشتر در قوانین و اجرای مقررات حاکم بر بازار سرمایه است.

وی خاطرنشان کرد: تثبیت قیمت ارز در کانال ۲۵ هزار تومان و ضعف در بازارهای موازی ارزش معاملات بورس را همچنان مطلوب و مورد قبول نشان می‌دهد،  اما بی‌توجهی به بازارگردانی‌های وعده داده شده و رها شدن سهام شرکت‌های بزرگ و موثر مانند مجموعه شستا و دیگر سهام بزرگ بازار سرمایه، باعث ایجاد فشار فروش در این نمادها و ورود نقدینگی به نمادهای کوچک بازار شده است که این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی برای این روزهای بازار تلقی شود.

این کارشناس بازار سرمایه به اقبال روند معاملات بازار به سهام شرکت‌های کوچک اشاره کرد و اظهار داشت: توجه به این نکته ضروری است که حجم و ارزش معاملات در نمادهای غیربنیادی بازار سرمایه که به طور معمول دارای ریسک‌های مخصوص خود هستند به طرز محسوسی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تجربیات به دست آمده از روند معاملات بورس در سال‌های گذشته نشان می‌دهد زمانی که بازار وارد مدار نزولی می‌شود بیشترین میزان ضرر و زیان شامل حال سهامدارانی می‌شود که به سمت سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های کوچک و غیرشفاف پیش رفته‌اند.

عمیدی گفت: در آخرین روز معاملات هفته دوم دی‌ماه بیشترین خروج نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی از گروه‌های محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها بوده است که دارای تاثیر منفی شدید بر روند شاخص کل شدند.

این کارشناس به ضعف عملکرد بازارگردان‌ها در بازار اشاره کرد و افزود: هنوز مشخص نیست که به چه دلیل سرعت عمل بیشتری در بازارگردانی معاملات و نمادهای موثر بر جو عمومی بورس در دستور کار مسئولان سازمان بورس قرار نمی‌گیرد، به طور مثال در حالی زیان نزدیک به ۲۰ درصدی برای دارندگان صندوق پالایشی ثبت شده است که روند کلی شرکت‌های پالایشی در قیمت جهانی نفت و پارامترهای بنیادی این اصلاح و نزول را تایید نمی‌کند و فقط وجود فضای بی‌اعتمادی، ترس و عدم بازارگردانی موثر و مفید باعث ایجاد این زیان شده است.

وی روند معاملات بورس را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: با تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس و گمانه‌زنی‌های مثبت بر سر تصویب کلیات طرح FATF انتظار بازگشت روند معاملات بازار سرمایه به مدار صعودی تا انتهای دی ماه دور از ذهن نیست.

عمیدی خاطرنشان کرد: انتشار گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها، موتور محرک رشد بازار سرمایه در انتهای سال خواهد بود، باید منتظر ماند و نقش این پارامترها را در معاملات بازار دید.

شاخص کل در آخرین روز معاملات هفته دوم دی ماه با ۱۳ هزار و ۸۵۷ واحد افت وارد کانال یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد شد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.