سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

لایحه بودجه ۱۴۰۰ ایرادت بسیاری دارد/ دولت نواقص را برطرف کند

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دارای ایردات بسیاری است که از دولت درخواست داریم هرچه سریعتر این ایرادات را برطرف کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که به صورت حضوری و همچنین مجازی برگزار شده است، ضمن تبریک فرارسیدن میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار و گرامیداشت روز پژوهش و یاد آیت الله یزدی و محکوم کردن ترور محسن فخری زاده به بیان نظرات شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس پرداخت.

کدخدایی در ادامه  درباره برگزاری انتخابات الکترونیک و اعلام آمادگی وزارت کشور در این رابطه اظهار کرد: من قبلا اعلام کردم امسال ما علاوه بر سلامت انتخابات که وظیفه اصلی مان است وظیفه دیگری هم داریم و آن هم  سلامت مردم است و همه دستگاه ها و شورای نگهبان همت می  کنند و تا آنجایی که ممکن است براساس پروتکل‌های بهداشتی انتخابات را به نحوی برگزار کنند که کمترین آسیب به مردم برسد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: کارگروه‌هایی در این زمینه  تشکیل شده و هماهنگی‌هایی صورت می گیرد البته برخی مطالب که مطرح می شود نیازمند قانون است و باید قانون را اصلاح کنیم و فرصت هست و آنچه که به شورا و وزارت کشور مربوط است که نیاز به قانون  نیست  را انجام می دهیم مثل اینکه شعب را افزایش دهیم و افراد بیشتری را بر سر صندوق ها داشته باشیم از جمله تدابیری است که انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات الکترونیکی را  تا آنجا که  زیرساخت‌ها اجازه داده وزارت کشور پیگیری کرده و مراحل زیادی انجام می شود و مراحل پایانی آن  انجام می شود و ما مخالفتی نداریم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی پیرامون بودجه سال ۱۴۰۰ تاکید کرد: درباره بودجه فعلا نمیتوانم نکته‌ای بگویم چون همه چیز در حال تغییر است و اخیرا رییس مجلس به رییس جمهور نامه ای نوشته اند و ما نگرانی هایی از قانون بودجه داریم و بودجه باید کارامد و واقعی و منطبق با نیازهای کشور باشد. نواقص بودجه  را در سالهای گذشته یادآوری کردیم و امسال هم گفتیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره  لایحه ” مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی”  و ضرورت تصویب هرچه سریعتر این لایحه گفت: هنوز آن را ندیدیم و نمی توانم اظهار نظر کنم ولی از لحاظ  موضوعی کار خوبی است و می تواند بسیاری از مشکلات را در کشور در سطوح مدیریتی حل کند  و نگرانی‌های  مردم را  برطرف کند و اظهارنظر را بعد ازدریافت مصوبه و بررسی آن در شورا اعلام می کنم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به اینکهذتا زمانی که مصوبه اصلاح قانون انتخابات به‌دست‌ مان نرسد، نمیتوانیم اعلام نظر کنیم اظهار کرد: اصل اصلاح قانون اقدام خوبی است و اگر قرار است رای گیری مکاتبه‌ای یا پستی انجام شود، قانون چنین اجازه‌ای نمیدهد و اگر بناست چنین اقدامی انجام شود، قانون باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه  قانون بودجه ایرادات متعددی دارد و ما بارها ایرادات را به دولت و مجلس اعلام کردیم تصریح کرد: مجلس نمی تواند شاکله بودجه را تغییر دهد. بودجه باید واقعی و منطبق بر نیازهای کشور باشد و توصیه می‌کنیم بودجه امسال هم همین گونه باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا افرادی که قبلا  رد صلاحیت شدند می توانند در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنند و تایید صلاحیت می شوند خاطرنشان کرد: طبق قانون همه افراد می توانند شرکت کنند و  اگر صدها بار رد شده باشند می توانند شرکت‌ کنند اما اینکه تایید می شوند بستگی به شرایط آنها و بررسی شورا دارد.

کدخدایی درباره طرح مالیات بر خانه های خالی، گفت: این طرح البته ایرادتی داشت و عمدتا ایرادات مربوط به حقوق مردم بود. خوشبختانه مجلس این ایرادات را مرتفع کرد و نهایتا عدم مغایرت این طرح با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

وی درباره  تصویب طرح دو فوریتی  اقدام راهبردی برای لغو تحریم، گفت: در نوبت بررسی اول، این طرح به دلیل عدم رعایت مفاد مصوبه شورای عالی امنیت ملی مورد اشکال قرار گرفت و اما بعد از رفع ایراد این موضوع در مجلس، عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه های  مختلف می‌توانند تفسیر خود را از قانون داشته باشند، گفت: تفسیر قوانین بر عهده مجلس است و وقتی که قانونی به تایید شورای نگهبان می‌رسد، این انتظار است که همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به صورت واحد و یکصدا قانون را به شکل واحد به اجرا در بیاورند که مشکل نباشد. طبیعتا اگر ابهامی وجود دارد، دولت هم نمی‌تواند از مجلس درخواست تفسیر کند.

کدخدایی با اشاره به درگذشت آیت الله یزدی گفت: همه ۲۰ سال گذشته با ایت الله یزدی خاطره است. ایشان از مردان بزرگ انقلاب اسلامی چه در پیروزی انقلاب  و چه در بعد از موفقیت ان  سهم بسزایی داشتند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره روند تبلیغات انتخابات، اظهار کرد:،یکی از مشکلاتی است که قبلاً هم گفتم و حوزه تبلیغات و اعلام آمادگی دو مقوله متفاوت است که باید مرزهای آن روشن شود. بر این اساس ما نمی توانیم خیلی صریح اظهار نظر کنیم که آیا اعلام آمادگی افراد به منزله تبلیغات محسوب می‌شود یا خیر. نیازمند قانون است اما اگر مصداق تبلیغات باشد، طبعاً تذکر خواهیم داد اما تا الان چیزی گزارش داده نشده است.

کدخدایی با بیان اینکه درباره  سهام عدالت مصوبه ای به شورای نگهبان ارسال نشده است گفت: در این جهت مصوبه ای ارسال نشده است. اگر مصوبات قبلی باشد یا بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد، به زودی نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا رئیس جمهور در واکنش به اجرای طرح هسته‌ای مجلس گفته که ما این قانون را بر اساس تفسیر خودمان اجرا می‌کنیم. با توجه اینکه، تفسیر قوانین جاری بر عهده مجلس است و دولت نباید تفسیر خود را اجرا کند، آیا سازوکاری برای جلوگیری از اقدام رئیس جمهور وجود دارد که اینگونه تخلف از قانون و بدعت گذاری جدید صورت نگیرد؟ گفت: امیدواریم که اینگونه نشود. دولت هم آشنا به این مباحث حقوقی است و این مطلبی که گفتید امیدواریم محقق نشود. اما به هر حال مجلس شورای اسلامی، از باب نظارت بر اجرای امور و عملکرد دولت می تواند ورود داشته باشد و اقدامات نظارتی خود را انجام دهد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس در حال بررسی است که در آن نمایندگان حتی سکونت در خارج از کشور را مانع تایید صلاحیت ریاست جمهوری مطرح کردند؛ موضع شورای نگهبان در خصوص این میزان محدودیت چیست و اگر این طرح تایید شود، شما که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اید مجاز به بررسی صلاحیت کاندیداها خواهید بود؟ گفت: من که نمی‌خواهم در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنم. آنچه در قانون مدنی تاکنون بوده است بحث تابعیت بوده است که مانع تصدی مجلس و ریاست جمهوری می‌شده است که تشخیص کارشناسی مجلس نیز این است اقامت نیز شامل آن می‌شود؛ باید ببینیم در شورای نگهبان چه نظری نسبت به این مسأله خواهند داد و من امروز صحبتی در این خصوص نمی‌کنم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره همکاری شورای نگهبان با مجلس پیرو بررسی بودجه با در نظر گرفتن اصلاح ساختار این لایحه، گفت: ما نمی خواهیم به بحث های بین دولت و مجلس ورود کنیم. اما عرض کردیم که قانون بودجه ایرادات متعددی دارد. ما ایرادات قانون بودجه را بارها و بارها در سال‌های گذشته به دولت و مجلس اعلام کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: اگر قبل از ثبت نام ها، قانون به تایید نهایی برسد، لازم‌الاجرا خواهد شد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره حضور افراد نظامی در انتخابات و اینکه آیا باید حتما درجه آنان سرلشکر باشد؟، گفت: طبیعتاً اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت نام و حضور در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده باشد. اگر آن فرد نظامی باشد، درجات و اینگونه مسائل تاثیری ندارد. ممکن است فردی پایین ترین درجه را داشته باشد اما ثبت نام هم کند.‌ بنابراین نه‌تنها درجات تأثیری در بررسی صلاحیت‌ها ندارد بلکه بایدبا نهاد خودش قطع ارتباط کرده باشد و رسماً به ما اعلام کنند.

کدخدایی در ادامه گفت: امیدواریم دولت مصوبه رفع تحریم‌ها را با توجه به اینکه قانون شده،اجرا کند.

وی افزود: برخی نمایندگان مشورت‌هایی را با پژوهشکده شورای نگهبان برای اصلاح قانون بودجه گرفته‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی گفت: سیاست های مقام رهبری که ابلاغ شد دو وظیفه بر عهده شورای نگهبان گذاشت؛ یکی تعیین شاخص های رجل سیاسی و دیگری مدیر و مدبر بودن است و در این راستای مصوبه ای در شورا تصویب شد و مصوبه به مجلس ابلاغ شد. مصوبه داخلی صرف نیست و قطعا الزام قانونی برای مجلس و نهادهای دیگر دارد.

وی ادامه داد: نسبت به اصل ۱۱۳ شورا نظرش را گفته و مرجع تفسیر شورا ست و این تفسیر انجام گرفته و دوستان ما در دولت و روسای جمهور در ادوار مختلف ناچارند از این اصل تبعیت کنند و اگر درخواست تفسیر شود و شورا تشخیص دهد می تواند به ان ورود کند و آن را تفسیر کند.‌

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.