تماشای خورشید؛ مراسم نکوداشت بنیان‌گذار دایرﺓالمعارف تشیع، استادمهدی محقق برگزار می‌شود

کمیسیون ملی یونسکو- ایران، به بر‌کت فرهنگ و ادبغنی و زایش‌گر ایرانی- اسلامی و آموزگارانی که بی‌هیچچشمداشتی وجود خود را وقف آموختن و افروختن علمودانایی و حکمت کرده‌اند، در مراسمی از هفت دهه تلاشصادقانه استاد مهدی محقق در نشر و گسترش علم و ادبو فرهنگ ایران‌زمین، تقدیر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکوایران، ایننکوداشت در راستای وظایف کمیسیون ملی یونسکوایران دربزرگداشت مروجان علم و فرهنگ و آموزش، صورت می‌پذیرد.

کمیسیون ملی یونسکوایران طی سال‌های گذشته با راه‌اندازیبرنامه‌ای به‌نام تماشای خورشید، ثابتقدمی و تلاش نام‌آوران حوزهفکر، قلم، اندیشه و هنر را همواره گرامی داشته است.

در سال ۱۳۹۷ در مراسمی باشکوه، استاد محمدعلی موحدمولوی‌پژوه در نخستین برنامه تماشای خورشید تجلیل و نشان عالیکمیسیون ملی یونسکوایران در دانشگاه تهران به این استاد اهداشد. در تیر 1398، استاد یدالله کابلی خوانساری اسطوره خطشکسته ایران از سوی کمیسیون ملی یونسکو در دومین مراسمتماشای خورشید در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موردتجلیل قرار گرفت.

آبان امسال نیز در سومین مراسم تماشای خورشید با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دکتر منصور غلامی، دبیرکل کمیسیونملی یونسکوایران دکتر حجت‌الله ایوبی و رئیس دانشگاه تهران دکتر محمود نیلی احمدآبادی از استاد مهدی محقق چهره نامدارعلم و فرهنگ ایران، تجلیل خواهد شد. همچنین در این رویداد ازنشان عالی کمیسیون ملی یونسکوایران ویژه استاد محقق و تمبریادمان نکوداشت هفت دهه خدمات فرهنگی و ادبی استاد رونماییمی‌شود.

همچنین در این مراسم از مجموعه داستان‌های الهام‌گرفته از آثار و اندیشه فیلسوف بزرگ ایرانی- اسلامی شیخ شهاب‌الدین سهروردی، تالیف فریدون عموزاده خلیلینویسنده و پژوهشگر، رونمایی و تندیس این اندیشمند بزرگ به شهر سهرورد تقدیم می‌شود.

بزرگداشت این استاد، ساعت 10 روز یکشنبه 25 آبان 1399 بهشکل بسیار محدود و با رعایت حداکثری شیوهنامههای بهداشتیدر تالار وحدت تهران برگزار می شود و اساتید درباره مهدی محققسخن می‌گویند.

مهدی محقق متولد ۱۰ بهمن ۱۳۰۸ خورشیدی، بنیان‌گذاردایره‌المعارف تشیع و عضو سابق هیئت امنای بنیاد دایره‌المعارفاسلامی، نویسنده، علامه، ادیب، فقیه، مجتهد، نسخه‌پژوه وپژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی، مصحح و شارح کتب ادبی وفلسفی و فقهی و استاد دانشگاه تهران است که جوایز و افتخاراتبسیاری از جمله درجه استاد ممتاز فلسفه اسلامی از سویموسسه بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی کوالالامپور مالزی درسال 1993، نشان درجه یک ادب فارسی در سال 1382 و جایزهبنیاد البرز به‌عنوان دانشمند برتر در سال 1393 را کسب و دریافتکرده است.

گفتنی است در این مراسم تنی چند از بزرگان و اساتید همچونمحمدعلی موحد (به‌شکل مجازی) حضور دارند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.