صورت‌ های مالی سال ۱۳۹۸ صندوق ضمانت صادرات ایران تصویب شد

مجمع عمومی عادی سالیانه صندوق ضمانت صادرات ایران پس از بررسی صورت های مالی سال ۱۳۹۸ این صندوق، طبق گزارش سازمان حسابرسی با اظهار نظر مطلوب اعضاء به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران، مجمع عمومی صاحبان سهام صندوق با حضور معاونین وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در محل صندوق ضمانت صادرات ایران برگزار گردید.

افروز بهرامی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد سال ۱۳۹۸ و نقش صندوق در کاهش ریسک‌های موجود در تجارت بین‌المللی برای صادرکنندگان بویژه در شرایط فعلی کشور و شیوع پاندومی کرونا، گفت: صندوق در سال گذشته رشد ۸۳ درصدی عملکرد ریالی و رشد ۲۲ درصدی ارزی را داشته است.

وی افزود: میزان کل بیمه‌نامه‌ها و ضمانتنامه‌های صادره طی سال ۱۳۹۸ به ۲.۶۵ میلیارد دلار (۳۷۵،۰۳۲ میلیارد ریال) رسید که این میزان پوشش نسبت به صادرات غیرنفتی در مقایسه با موسسات همتا، صندوق را در رده قابل قبولی در سطح منطقه قرار می‌دهد.

بهرامی با اشاره به کسب رتبه اول صندوق در میان کشورهای اسلامی از لحاظ شاخص ضریب پوشش صادرات در سال ۲۰۲۰، بخش عمده این رشد را ناشی از سیاست های بازاریابی جهت ترغیب شرکت‌های جدید صادراتی به استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای برشمرد و ادامه داد: ارزش بیمه نامه های صندوق طی این دوره با ۳۰% رشد بالغ بر ۲ میلیارد دلار رسیده است.

وی میزان تعهدات جاری و سررسید نشده صندوق در سال مالی مورد نظر را بالغ بر ۳۲۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و از پرداخت ۱،۳۹۱ میلیارد ریال خسارت به سیستم بانکی و صادر‌کنندگان ایرانی در سال ۹۸ خبر داد.

بهرامی با نگاهی به میزان بازیافت خسارت در سال مالی ۹۸ یادآور شد: البته دراین سال بالغ بر ۵۲۹ میلیارد ریال نیز از مدیونین داخلی و خارجی بازیافت شده است.

رییس هیات‌مدیره صندوق همچنین اظهارداشت: نکته قابل توجه در این میزان پوشش ریسک، اختصاص سهم قابل توجه از پوشش‌ها بمنظور توسعه موثر صادرات و تامین امنیت‌ مالی صادرکنندگان با رویکرد پشتیبانی از پروژه های عمرانی و صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای هدف همسایه (۱۵ کشور) بوده که عمدتاً پرریسک هستند و این نشان می دهد که صندوق، رسالت اصلی خود را که همان کاهش ریسک‌های صادراتی است به نحو قابل قبولی به انجام رسانده است.

بهرامی تعمیم قانون مالیات بر ارزش افزوده برخدمات صندوق که موجب افزایش قیمت‌تمام شده صادرات، عدم کفایت سرمایه درمقایسه با همتایان درکشورهای رقیب صادراتی، عدم فرهنگ‌سازی مناسب برای صادرات به شکل حرفه‌ای و استفاده از ابزارهای بیمه ای، تکلیف به واریز سود ویژه به دولت را از چالش های عمده صندوق ذکر کرد.

وی ابراز امیدواری نمود، صندوق ضمانت صادرات ایران در‌ سالجاری با پوشش ریسک‌های صادراتی ناشی از تحریم، نقش‌آفرینی بین‌المللی، مقابله با تحریم و پر‌کردن خلا تحریم های بانکی، نوآوری‌های مالی متناسب با شرایط روز صادرات و روان‌سازی، تسهیل امور و کسب حداکثر رضایتمندی صادرکنندگان و نیز با تدارک بسته ویژه کاهش ‌اثرات‌ کرونا بر صادرات، در‌ راستای حمایتهای متناسب با شرایط همه‌گیری‌کرونا و همچنین تحریمهای ظالمانه ایالات متحده، پوششهای صادراتی این صندوق تا پایان سال به رکورد ۳.۱ میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.