مقیمی: صنعت کشور نیازمند تصمیمات سخت و سریع است

مراسم معارفه معاون وزیر صمت و رییس جدید هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و تکریم سرپرست سابق ایدرو با حضور معاونان امور صنایع و طرح و برنامه وزارت صمت در محل این سازمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از ایکوپرس- معاون وزیر صمت و رییس جدید هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این مراسم برنامه‌ها و محورهای جدید فعالیت‌های ایدرو را تشریح کرد.

محسن صالحی‌نیا، در مراسم آغاز به کار خود گفت: تمرکز و توسعه پیمانکاری‌های بزرگ تخصصی با توجه به شرایط ویژه بین المللی محور جدید فعالیت های این سازمان است.

وی با اشاره به دانش انباشته و تجربه نیم قرن فعالیت و نیز بیش از دو دهه انجام پروژه های عظیم پیمانکاری از جمله در حوزه انرژی، بهره‌گیری از این ظرفیت ملی در حوزه‌های تخصصی را از محورهای جدید فعالیت ایدرو در شرایط ویژه بین‌المللی کنونی برشمرد که به توانمندسازی شبکه پیمانکاران فرعی کشورمان در قالب الگوهای بومی spx و گسترش سهم ساخت داخل منجر می شود.

معاون وزیر صمت، همچنین بهبود کیفیت و کمیت تولید در صنعت خودروسازی و صنایع حمل و نقل را به عنوان محور مهم دیگر اقدامات ایدرو عنوان کرد و افزود: تلاش برای تامین حداکثر رضایت مصرف کنندگان، ‌توسعه پلتفرم مشترک، ثبات و کاهش التهابات بازار، تعمیق ساخت داخل خودروهای سواری و تجاری به عنوان دیگر محور اساسی فعالیت های ایدرو در دستور کار است.

به گفته صالحی نیا شتاب‌بخشی به اجرا و روزآمدسازی پروژه‌های توسعه صنعتی بر اساس آمایش سرزمین در مناطق محروم با شیوه‌های نوین تامین منابع و مشارکت حداکثری بخش‌های غیردولتی، به علاوه تمرکز بر صنایع نوین، رسوخ فناوری و توسعه انقلاب صنعتی چهارم در تولید کشور از جمله برنامه‌های اصلی این سازمان توسعه‌ای در دوره جدید خواهد بود.

آغاز تدوین برنامه پنج‌ساله خودروسازی با محوریت ایدرو

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: تدوین برنامه پنج ساله خودروسازی کشور به پیشنهاد معاونت‌های تخصصی این وزارتخانه و مشارکت نخبگان، ذی‌نفعان و فعالان عرصه تولید با محوریت ایدرو از فردا کلید می خورد.

سعید زرندی، با تاکید بر نگاه کارشناسانه و متوازن به دو وجه مهم صنعت خودرو شامل شرایط تولید و تولیدکنندگان و نیز اولویت‌ها و حقوق مصرف‌کنندگان، لزوم طراحی یک برنامه واقع بینانه که هر دو این ابعاد را به طور جامع در برداشته باشد، ضروری توصیف کرد.

وی همچنین با اشاره به نگاه وزارت صمت مبنی بر هماهنگ سازی و تجمیع امور صنعت حمل و نقل کشور افزود: وزارت صمت‌ یکپارچگی در برنامه‌ریزی و راهبری مسایل مربوط به تولید خودروهای سواری، ناوگان سنگین، صنایع ریلی و شناور را از طریق مشارکت و هم افزایی ذینفعان و سیاست‌گذاران با محوریت سازمان گسترش مد نظر دارد.

معاون طرح و برنامه همچنین به هم‌رسانی های موثر، چابک و هوشمندانه تولیدکنندگان و فناوران را در حوزه وظایف باز تعریف شده سازمان‌های توسعه ای در جهان امروز عنوان کرد و افزود: بر همین اساس وظیفه ایفای نقش به عنوان حلقه ارتباطی بخش های دانش بنیان دارای فناوری‌های نوین با صف و میدان صنعت برعهده ایدرو به عنوان مرکز ثقل این فرآیند کلیدی قرار داده شده است.

به گفته زرندی نتایج ملموس طرح رسوخ فناوری در صنعت شامل بهبود کیفی تولیدات، افزایش سهم ساخت داخل و جلوگیری از خروج ارز در رشته های مختلف تولیدی در آینده نزدیک مورد انتظار و قابل دستیابی است.

ایدرو متولی ریل گذاری زنجیره ارزش کارخانه سازی

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم معارفه رییس جدید ایدرو با اشاره به این‌که ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات صنعتی باتجربه‌ای در کشور داریم، گفت: ایدرو به عنوان یک نهاد پر قدمت در عرصه صنعت می تواند متولی ریل گذاری زنجیره ارزش کارخانه سازی در کشور باشد.

مهدی صادقی نیارکی گفت: اگرچه در دنیا کارخانه‌سازانی هستند که به صورت کلیدگردان کلیه مراحل ساخت کارخانه‌ها را انجام می دهند و پس از آن نیز ضمانت‌هایی از جنس گارانتی و وارانتی ارایه می‌کنند، اما در کشور خلا این نقش‌آفرینی احساس می‌شود .

وی افزود: ایدرو به واسطه تجربه و توان خود می‌تواند با ریل‌گذاری زنجیره ارزش کارخانه سازی در هر رشته‌ صنعت و ایجاد کنسرسیوم‌های مکمل و متمم برای رشته صنعت های اساسی از بین سازندگان توانمند این ضرورت جدی در عرصه تولید را برطرف کند.

وی صرفه‌جویی و بهینه شدن مصارف، کاهش مدت زمان احداث کارخانه و رفع نگرانی های صاحبان صنعت را از دیگر مزایای فعال شدن فرایند زنجیره ارزش کارخانه سازی برشمرد.

خودروسازی نیاز به همراهی بیشتری دارد
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این مراسم، با بیان این که صنعت کشور نیازمند اتخاذ تصمیمات سخت و سریع است،‌ گفت: باید صنایع کشور را به شرایط بهتری برسانیم.

فرشاد مقیمی، بر جایگاه مهم و نقش آفرینی موثر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در صنعت کشور، به ویژه در فضای صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: امروز در بخش خودروسازی نیاز به همکاری و همراهی بیشتری داریم، همچنین در حوزه ساخت داخل، حفظ تولید، نوآوری محصولات، طراحی پلتفرم و مگاماژول های مشترک، تامین نقدینگی و تامین ارز نیاز به تصمیمات سریع داریم.

وی ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه صنعت خودرو در اقتصاد کشور و بیش از ۶۰ صنعت وابسته، گفت: از ابتدای سال جهش تولید تا هفته پایانی مهرماه، توانسته ایم تیراژ تولید را در گروه صنعتی ایران خودرو بیش از ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهیم.

مقیمی ادامه داد: امیدواریم این مسیر ادامه یابد تا پاسخ محکمی به بدخواهان کشور که زمین گیر شدن اقتصاد کشور را از طریق صنعت خودرو دنبال می کنند، بدهیم.

گفتنی است، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در حکمی محسن صالحی‌نیا را به عنوان معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منصوب و ابراز امیدواری کرد، در چارچوب مفاد اساسنامه و شرح وظایف محول و سیاست‌های دولت تدبیر و امید نسبت به انجام ماموریت‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و به‌کارگیری حداکثر توان اقدام شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.