کانال‌هایی که به سرمایه مردم در بورس چوب حراج می‌زنند/ حواستان را جمع کنید

با افزوده شدن تعداد سهامداران در بازار سرمایه، کانال‌ها و صفحات مجازی معرفی نمادها و اصطلاحا سیگنال فروشی نیز رشدی شدید و قارچ گونه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ نوسان در بورس یکی از خاصیت‌های هر بازار مالی است. منطق ایجاد سود و یا ضرر کردن در بورس همین افزایش و یا کاهش قیمت سهام در بورس است. البته باید به بنیاد نمادها و میزان توانایی آنها در متقاعد کردن سهامداران جهت خرید و فروش سهام این شرکت ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

اما طی یکی دو سال گذشته که روند افراد حاضر در بورس به شدت رشد داشته است، بنیاد نمادها و ارزنده بودن آنها دیگر ملاک خرید و فروش سهام شرکت ها نبوده و باید به دنبال دلایل دیگری برای ایجاد صف های خرید و یا شکل گیری صف های فروش گشت.

تجربه کم، ناکافی بودن سواد بورسی، اثرپذیری از افراد و کانال های سیگنال فروش و … را می توان عمده دلایل خرید و فروش شدن برخی نمادها با ارزندگی کمتر در یکی دوسال گذشته و مخصوصا در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ دانست.

* بلای جان سهامداران!

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که باید هرچه سریع‌تر ساماندهی آن آغاز شود، کانال های تلگرامی و صفحات افراد در بستر اینستاگرام است. عده ای با سوء استفاده از دانش ناکافی افرادی که به تازگی کد بورسی دریافت کرده اند، دست به فروش سیگنال در کانال های خود می زنند. با نگاهی به ۱۰۰ کانال که بیشترین تعداد دنبال کننده را دارا هستند، می توان گفت بسیاری از این کانال ها از ارائه تحلیل تکنیکال و بنیادی عاجز بوده و سهامی که خود دارای آن هستند را در کانال تبلیغ می کنند تا از ایجاد صف خرید و فروش کسب سود کنند.

با جستجوی عباراتی همچون سیگنال و بورس در فضای مجازی نتایجی بیشتر از ۳ هزار کانال و گروه و صفحه مواجه خواهیم شد. بیشتر این کانال ها از هزار تا ۲۰۰ هزار عضو دارند که بیشتر به فکر نمادهایی هستند که خودشان آن را خریده اند و با استفاده از سرمایه مردم به دنبال افزایش سود خود هستند.

با نگاهی به آنچه در فضای مجازی رخ داده است، می توان به وضوح این مساله را مشاهده کرد که بسیاری از این کانال ها در زمان سبزپوش بودن بازار، شروع به معرفی نماد در بازار سرمایه می کنند. اما همین کانال ها در زمان اصلاح بازار شروع به بیان دلایلی پوچ و بی منطق می کنند تا بی سوادی و سودجویی خود در معرفی سهم ها را پنهان کنند.

سید مهدی سدیدی، عضو هیات مدیره سازمان بورس در خصوص سیگنال فروشی توسط کانال ها و صفحات مجازی می گوید: طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران هر شخصی که اقدامات وی نوعاً منجر به ایجاد ظاهری گمراه کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمت‌های کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود به حبس تعزیری تا پنج سال و جزای نقدی تا پنج برابر سودهای به دست آمده محکوم خواهد شد.

* کانال vip چند؟

اکثر گردانندگان این کانال ها و صفحات در فضای مجازی پس از افزایش تعداد اعضای کانال خود، شروع به تبلیغ یک کانال دیگر با عنوان vip  می کنند. این کانال ها عمدتا با دریافت هزینه از سهامداران نا آشنا با فضای بازار سرمایه، برای خود درآمد زایی می کنند. مبلغ این کانال ها بسته به نحوه معرفی سهم از ۵۰ هزار تومان برای یک ماه تا ۱.۵ میلیون تومان در ماه نیز می رسد.

همین کانال ها در نهایت و پس از قرمز شدن بورس، خود را از هرگونه پاسخگویی مبرا کرده و معرفی سهم توسط این کانال ها را فقط یک پیشنهاد دانسته و مسوولیت ورود و خروج به سهم را متوجه سهامدار می کنند.

مهم‌تر از آن، برخی از این کانال ها دست در دست برخی شرکت های حقوقی داشته و با توجه به خواسته آنها هزینه تشکیل یا برچیده شدن صف های خرید و فروش را بر گرده سهامداران نا آشنا از بازار سرمایه می اندازند.

به عبارت دقیق‌تر این کانال‌ها به بعضی سهامداران حقوقی برای گرفتن نوسان از بازار کمک می‌کنند و همه این نوسان‌گیری را از جیب سهامداران تازه وارد انجام می‌دهند.

* تشکیل کمیته فضای مجازی، اقدام دیرهنگام سازمان بورس

مرداد ماه امسال کمیته فضای مجازی در سازمان بورس تشکیل شده است، اما تاکنون اقدام موثری جهت ساماندهی وضعیت اسفبار و بی سروسامان فضای مجازی در حوزه بورس صورت نگرفته است.

به نظر می رسد این کمیته می تواند وضعیت فعلی را تا حدود زیادی کنترل کند و از ضرر بیشتر سهامداران جدید که بدون هیچگونه آموزشی وارد بازار سرمایه شده اند، جلوگیری کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.