۲۹۲ هزار بنگاه وام کرونا دریافت کردند

معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا کنون ۲۹۲ هزار بنگاه آسیب دیده تسهیلات کرونا به ارزش پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دریافت کردند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ دولت برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا پرداخت تسهیلات را در دستور کار خود قرار داد. براین اساس متقاضیان دریافت تسهیلات از سیزدهم خردادماه امسال می‌توانستند با مراجعه به سامانه کارا درخواست خود را برای دریافت وام ثبت کنند.

پرداخت این تسهیلات در چند دوره با توجه به ادامه شیوع بیماری کرونا تمدید شد و براساس آخرین اطلاعیه بانک‌ مرکزی تا پایان مهرماه ادامه دارد.

براساس این گزارش در کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شده‌اند، مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر نیروی انسانی اختصاص می‌یابد و در واحدهای کسب‌وکاری که فعال بوده، تعطیل نشده و غیر مستقیم از کرونا آسیب دیده‌اند، مبلغ ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود، نرخ سود تسهیلات نیز ۱۲ درصد و بازپرداخت آن از مهرماه جاری است.

معاون توسعه و کارآفرینی وزارت تعاون در بیست و هشتمین جلسه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا جزئیات پرداخت تسهیلات کرونا را تشریح کرد و گفت: بررسی انجام شده از مجموع ۷۰۴ هزار پرونده در فرآیند پرداخت تسهیلات کرونایی، ۵۴۴ هزار پرونده برای پرداخت به بانک معرفی شده اند.

وی افزود: ارزش تسهیلات پرداختی به ۲۹۲ هزار بنگاه آسیب دیده، تاکنون بیش از  پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که از این مقدار یک هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان مربوط به تسهیلات حمایتی دولت از شرکت‌های بزرگ است.
به گفته منصوری زمان ثبت نام فعالان کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا، برای دریافت تسهیلات کرونایی تا پایان مهرماه است و این زمان تمدید نخواهد شد.

اینجا بیشتر بخوانید: وزیر نفت: کرونا یک روز هم تولید نفت را متوقف نکرد

وی اضافه کرد: بررسی انجام شده نشان می دهد در چند هفته گذشته میانگین روزانه بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از شاغلان آسیب دیده از کرونا برای دریافت وام حمایتی در سامانه کارا ثبت نام کرده اند.
اعضای کارگروه در ادامه این جلسه تاکید کردند: بانک‌های عامل با جدیت بیشتر تسهیلات کرونایی را به متقاضیان تا پایان مهرماه پرداخت کنند.

وثایق لازم برای دریافت تسهیلات، سفته و چک است. برای ۱۶ میلیون تومان یک سفته یا چک لازم است یک سفته یا چک همراه با یک ضامن برای بنگاه‌هایی است که ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومان تسهیلات دریافت می کنند.
وثیقه تسهیلات ۴۸ تا ۱۶۰ میلیون تومانی یک سفته یا چک، همراه دو ضامن است و ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی علاوه بر چک و سفته باید سه ضامن معرفی کند و برای بیش از ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات نیز باید از سوی صندوق‌های ضمانت و یا بنا به تشخیص بانک باید وثیقه ارائه شود.
نکته قابل توجه اینکه سقف مبلغ سفته ۱.۵ برابر اصل و سود تسهیلات است، همچنین یکی از موانع پیش رو برای دریافت تسهیلات حمایتی کرونا، «نداشتن چک برگشتی» بود که کارگروه این شرط را از مقررات پرداخت تسهیلات بانکی مستثنی کرد تا روند پرداخت تسهیلات کرونا به متقاضیان و صاحبان کسب و کارها تسهیل شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.