آیا بورس امروز وارد فاز رشد می‌شود؟

با شروع معاملات روز گذشته بازار سهام شاخص کل متاثر از صف‌های فروش در نمادهای شاخص‌ساز روند نزولی داشت اما در ادامه معاملات بازار شاخص کل حدود هزار واحد رشد کرد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ هر چند با شروع معاملات روز گذشته بازار سهام شاخص کل ریزش داشت و در ادامه معاملات نیز رشد چندانی نکرد اما شاخص هم‌وزن بازار سهام روندی صعودی داشت و این روند نشان دهنده این است که دیگر نوبت رشد سهم‌های کوچک رسیده است.

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام سهم‌های ارز محور روندی منفی داشتند و این روند در حالی بود که نرخ ارز در صرافی ملی در آستانه ۳۰ هزار تومانی شدن است. در جریان معاملات روز شنبه گروه‌های خودرویی، بانکی، بیمه و پالایشی‌ها در سقف مثبت معامله شدند ولی گروه فلزات اساسی و نمادهای کگل و وغدیر نمادهای منفی بازار سهام بودند.

به نظر می‌رسد متغییر و محرک اصلی بازار سهام قیمت دلار باشد و که در حال حاضر به ۳۰ هزار تومان نیز رسیده است اما بازار از قیمت دلار اطمینان ندارد برای همین به نظر تا انتخابات آمریکا سهم‌های ارز محور واکنش زیادی به افزایش قیمت دلار نداشته باشند. کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده بورس تهران یا فرابورس ایران خبر از تایید شدن شورا داد.

بورس

اما بورس امروز چه خواهد شد؟

مصطفی صفاری، تحلیلگر بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه در اولین روز بازگشایی بازار پس از اعمال تحریم‌های ثانویه علیه ۱۸ بانک ایرانی گفت: مطمئن باشید این دست تحریم‌ها تاثیری بر بازار ندارد . ایران چهل سال است تحت تحریم قرار دارد و بود و نبود این شوک‌ ها یک هفته تا ۱۰ روزه است.

اینجا بیشتر بخوانید: خبر مهم وزیر اقتصاد برای سهامداران بورس

وی گفت: البته این شوک ‌ها اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌بینید که نرخ ارز بالا رفته است اما در کل این افزایش قیمت به نفع بازار است و رشد نرخ ارز با تاخیری دو سه ماهه اثر خود را روی بازار می‌گذارد.

وی تاکید کرد به استناد این دلایل، انتشار گزارش شرکت‌ها، انتشار سود پیش بینی شده برای یک سال و همچنین رشد قیمت دلار باید منتظر ورود شاخص بورس به دوره رشد متوازن و متعادل باشیم. در عین حال نقدشوندگی بازار نیز به دلیل اجرای قانون بازارگردانی افزایش یافته است.

وی در توضیح این مطلب افزود: سودهای ۶ ماهه تا ۱۵ آبان اعلام می‌شود و در این حالت بازار برگردد چرا که همان طور که اشاره کردن اجرای قانون بازارگردان و سهام خزانه نیز نقدشوندگی بازار را بالا برده ، در کل من معتقدم با اعلام سود ۶ ماهه بازار برمی‌گردد.

وی در پاسخ به این سئوال که شاخص  بورس امروز چه می شود؟ گفت: باید سودها شفاف شود و ای‌ پی‌ اس ها اعلام شود. هرچه به انتهای مهر برسیم و اطلاعات بیشتری اعلام می شود و وضعیت بازار بهتر خواهد شد. البته قرار شده است که شرکت ‌ها سود پیش بینی سال را نیز اعلام کنند، در نتیجه در این صورت بازار کاملا بازخواهد گشت.

انتهای پیام/

منبع: خبرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.