سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

مانعی برای ثبت ‌نام از کاندیدای زن برای ریاست جمهوری نداریم/ طرح «وضع مالیات بر خانه‌های خالی» برای اصلاح به مجلس برگشت

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مانعی برای ثبت‌ نام از کاندیدای زن برای ریاست جمهوری وجود ندارد اما نظر فقها در این راستا هیچ تغییری نکرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه شس مصوبه مجلس در شورای نگهبان عدم مغایرت‌شان با قانون صورت گرفت اظهار کرد: مصوبه جذب داوطلبان بومی شهرستانی که صرفا شامل حال متولدین بود تغییر پیدا کرد و ساکنان بومی بیش از ده سال به آن اضافه شد.

«عباسعلی کدخدایی» افزود: طرح وضع مالیات بر خانه‌های خالی از سوی اعضای شورای نگهبان ایراداتی داشت و از نظر اعضا باید مشخص شود که مصداق خانه‌های خالی چیست و باید مشخص شود که حکم مالیات بر چه خانه‌هایی ابلاغ می‌شود و در حال حاضر این مصوبه به مجلس ارسال شد و در وضعیت فعلی شورا در حال بررسی نهایی این مصوبه است.

آخرین تصمیمات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح قیر رایگان نیز تصریح کرد: ایرادات متعددی به این طرح وارد شده به خصوص درباره بودجه‌ این طرح که باید رفع شود تا مورد بررسی مجدد در شورای نگهبان قرار گیرد.

کدخدایی با اشاره به بررسی دو اساسنامه در شورای نگهبان خاطرنشان کرد: برخی از نامه‌های ارسالی از دیوان عدالت اداری نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

همچنان منتظر اصلاح قانون انتخابات برای 1400

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصلاح قانون انتخابات به انتخابات رياست جمهوري در سال  1400 مي رسد یا خیر؟ گفت: خیلی نمی توان درباره این موضوع اظهارنظر کرد مصوبه هنوز به دست ما نرسیده است اگر به دست ما به رسد و ایرادات قابل رفع باشد به انتخابات ۱۴۰۰ می رسد، اما اگر ایرادات جدی داشته باشد باقی می ماند.

سخنگوی شورای نگهبان یادآوری کرد: شورای نگهبان مثل همه ادوار تجربه و نظرات مشورتی خود را از طریق پژوهشکده شورا و اعضا در جلسات مطرح می کند و تا زمانی که مصوبه ای از مجلس به ما ارائه نشود نمی توان در این باره اظهارنظر کرد.

رایزنی با وزارت کشور برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک

وی درباره اینکه در حال رایزنی با وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت الکترونیک هستیم اظهار کرد: فعلا در حال بررسی موضوع هستیم و به نتیجه برسیم اعلام خواهیم کرد.

کدخدایی درباره اینکه آیا شورای نگهبان به قرارداد ۲۵ ساله ایران و‌ چین ورود پیدا کرده است افزود: ما نسبت به این موضوع ورودی پیدا نکردیم و از رسانه ‌ها در این باره اطلاع پیدا کردیم.

هیچ کاندیدایی در ریاست جمهوری به دلیل زن بودن ردصلاحیت نشده است

سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: حضور زنان ثبت نام بلامانع است بحثهای دیگر ان باید به تدریج حل شود.

وی گفت: هیچ زمان کاندیدی به دلیل زن بودن رد صلاحیت نکرده ایم.

کدخدایی درباره اینکه بررسی لایحه خانه‌های خالی چه زمانی در شورای نگهبان به اتمام می‌رسد اظهار کرد: مصداق شورای نگهبان در بررسی لوایح و‌ مصوبات قانونی است از این رو ما بر طبق معیارهای قانونی در این راستا عمل می‌کنیم از این رو درباره مصوبات اینگونه عمل خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است خاطرنشان کرد: نظر فقها شورای نگهبان درباره حضور زنان در انتخابان ریاست‌جمهوری تغییری نکرده است و بنده در مصاحبه ای گفتم انشاالله در دوره‌های آتی این رویه نیر اصلاح شود.

شورای نگهبان نمی‌تواند اختیاراتش را کم و زیاد کند

سخنگوی شورای نگهبان درباره هجمه‌های وارده به شورای نگهبان پیرامون اصلاح‌ قانون انتخابات و اینکه شورا به دنبال افزایش اختیارات است افزود: ما طبق قانون اختیاراتی داریم و نمی توانیم آن را زیاد یا کم کنیم از این رو در زمان ارسال مصوبه درباره این موضوع اعلام نظر خواهیم کرد.

وی درباره طرح نمایندگان پیرامون بنزین تصریح کرد: اگر این طرح بار مالی داشته باشد قطعا مغایر اصل ۷۵ است اما در حال حاضر بنده درباره این طرح پیش‌بینی ندارم چرا که پیش نویس آن را نیز مشاهده نکردم.

شورای نگهبان مسئولیتی در انتخابات شوراها ندارد

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان درباره انتخابات شوراها هیچ مسئولیتی ندارد تاکید کرد: اگر قرار است دو تا حقوقدان در روند بررسی صلاحیت‌ها انتخابات شوراها حضور پیدا کنند قطعا از اعضای شورا نگهبان نیستند و‌ نخواهند بود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مصوبه نهایی مجلس درباره قانون انتخابات ملاک بررسی شورای نگهبان است گفت: مصوبه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شورا بررسی و برای رفع ایردات به مجلس ارسال شده است و منتظر اعلام نظر مجلس در این راستا هستیم.

تعریف رجل سیاسی کار بسیار سختی است

کدخدایی درباره تعریف و تعیین شاخص رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان اظهار کرد: ما در این راستا کار کارشناسی خود را انجام دادیم اما باید بدانیم که تعریف رجل سیاسی بسیار کار سختی و نباید آسان به آن نگاه کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه شورای نگهبان باید تمامی مصوبات را بررسی کند و این وظیفه قانونی است افزود: ما درباره میزان شفافیت در یک مجلس فقط در چارچوب قوانین می‌توانیم اعلام نظر کنیم و در این راستا قطعا همراه مجلس خواهیم بود.

صبر کنید اگر بخواهم کاندیدا بشوم ثبت‌نام می‌کنم

کدخدایی درباره اینکه تا سال ۱۴۰۱ در شورای نگهبان حضور دارم و اگر قصد حضور در انتخابات را داشته باشم باید کناره‌گیری کنم تصریح کرد: اگر قصد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته باشم ثبت‌نام کنم معلوم خواهد شد و اگر ثبت‌نام نکنم نیز همه چیز مشخص می شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.