مهمترین چالش‌های پیش روی وزیر جدید صنعت چیست؟

حالا کمتر از ۹ ماه تا پایان فعالیت دولت دوازدهم باقی است و اقتصاد ایران در شرایط کنونی یکی از سخت‌ترین دوره‌های خود را پشت سر می‌گذارد .

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ حالا نه فقط تحریم نفتی برای اقتصاد وابسته به درآمدهای ارزی حاصل از نفت که تشدید تحریم‌های ایران و فشار بر مبادلات بانکی به یکی از مهترین معضلات کشور تبدیل شده است. اقتصاد ایران روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد،فشار بر معیشت مردم از یک سو و کمبود ارز و افزایش قیمت دلار و دیگر ارزها وضعیت نامساعدی را به وجود آورده است.

حالا قیمت اقلام مصرفی در بازار نظیر مرغ و تخم‌مرغ و برنج و … معیشت ایرانیان را با وضعیتی بغرنج روبرو شاخته است. وابستگی تولید ایرانی به واردات مواد اولیه نه فقط در صنایع زرگ و بادوام نظیر خودرو و لواز خانگی و … که در اقلامی چون مرغ و تخم مرغ و گوشت و … نیز وجود دارد. بخش مهمی از نهاده‌های دامی ایران وارداتی است و افزایش نرخ ارز به صورت مستقیم و غیر مستقم هزینه تولید شیر و گوشت و تخم مرغ و دیگر اقلام مرتبط با آن را افزایش می‌دهد.

 رزم حسینی خود نیز در مجلس شورای اسلامی به این موضع اشاره کرد و از عبارت شرمندگی برای نشان دادن موضع خود در قبال معیشت مردم بهره برد.

به نظر می‌رسد یکی از مهمترین چالش‌های وزیر جدید در دوره پیش رویش اتفاقا همین مساله باشد چرا که رشد بهای ارز و افزایش قیمت‌ها از یک سو و سودجویی و دلالی در حوزه اقلا وارداتی از سوی دیگر فشاری را در ماه‌های آتی نیز متوجه فرآیند تولید اقلام اساسی خواهد کرد.

البته ابزاری که در دست این وزارتخانه یا به عبارت دیگر سیاستگذار برای مهار بحران کنونی است، ستاد تنظیم بازار است که با حضور ۱۴ دستگاه و نهاد تشکیل جلسه می‌دهد و ستادی فرادستگاهی محسوب می‌شود اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد استفاده از تمامی ابزارهای ممکن برای تنظیم بازار محقق نشده است. شاید یکی از مهمترین چالش‌ها در این فضا مواجهه با اصل تداوم تولید باشد. ستاد تنظیم بازار می‌تواند از طریق قیمت‌گذاری ، وضع عوارض برای واردات یا صادرات و حتی ابلاغ ممنوعیت واردات یا صادرات اقلام نسبت به تنظیم بازار کالاها اقدام نماید و شاید بتوان یکی از مهمترین چالش‌ها را تلاش برای بهره‌گیری ستاد تنظیم بازار از تمامی این ابزارها دانست.

اینجا بیشتر بخوانید: پیام تبریک مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به وزیر جدید صمت

رزم حسینی

گذشته از بازار و سفره مردم، کرونا، چالش مهمی است که پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد و عملکرد تمامی دستگاه‌های اجرایی و خصوصا وزارت صعت، معدن و تجارت را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس این گزارش تداوم تولید در شرایط ویژه کرونا در کنار افزایش نرخ ارز و همچنین بحران‌های ناشی از تحریم خود از چالش‌های بسیار بزرگی است که پیش روی وزارت صمت است.  کرونا در کنار تحریم حالا اقتصاد ایران را در شرایطی بسیار ویژه قرار داده است. برقرار نگه داشتن روند تولید در این شرایط البته با موضوع حفظ اشتغال گره خورده است و از این منظر کرونا دوره سخت مدیریتی را برای رزم حسینی رقم خواهد زد.

از معدن تا تحریم داخلی

 رزم حسینی برای احیای ظرفیت معادن در اقتصاد ایران نیز با شرایطی خاص روبروست. کمبود منابع، تشدید تحریم‎ها و ویروس کرونا این برنامه را با چالش‌های جدی روبرو می‌کند و اجرایی کردن این برنامه بی‌تردید تلاشی مضاعف را طلب می‌کند.

 بر این اساس شاید بتوان تحریم‌های داخلی را یکی از مهمترین چالش‌ها برای رزم حسینی در دوره مدیرتش در جایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست. هر چند وی تاکید کرد این وزارتخانه وزارتخانه ای تخصصی است و بنای فعالیت جناحی را ندارد اما بی‌تردید در روزهای پیش رو با برخوردهای جناحی و تحریم‌های داخلی روبرو خواهد شد چرا که تجربه نشان می‌دهد در سال پایانی فعالیت دولت‌ها همواره گروه‌های منتقد با هدف بهره‌گیری از فضای انتخاباتی دست به اقداماتی می‌زنند که در نهایت مدیریت را با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد کرد.

 به نظر می رسد سومین زویر صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم روزهای پرالتهاب  سختی را پیش رو داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.