مصرف گوشت کشور در سال 98 به نسبت سال ۹۵ چه تغییری کرده است؟

رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با حضور در برنامه در انتهای الوند از شبکه دو سیما در مورد عرضه بر بازار سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ در ادامه مهم بخش این حرف های را می خوانید.

♦نرخ ارز ترجیحی از بهار 97 شروع شد، در ابتدا برای همه کالاها این نرخ تعیین شد اما به علت ثبت سفارش کالاهای غیر ضروری زیاد در نیمه دوم سال 97 برای 25 کالای اساس نرخ گذاری شد.

♦افرادی که بیشتر مصرف می کردند از یارانه ای که برای کالای اساسی پرداخت می شد بهره بردند و فقرا از آن کمتر استفاده کردند همین باعث افزایش قیمت و البته به ضرر فقرا شد.

سال گذشته 14 میلیارد دلار از محل فروش نفت برای 25 کالای اساسی در نظر گرفته شد تا برای واردات این کالا ها استفاده شود اما درآمد نفتی به دست نیامد و مجبور به استفاده از ارز نیمایی شد مابه تفاوت ارز نیمایی که 25 میلیارد هزار تومان بود پرداخت شد و باعث شد  7 درصد به تورم بازار افزوده شود.

♦در واقع همه سیاست هایی که برای ارز ترجیحی در نظر گرفته شده بود بر ضد خود عمل کرد و  به ضرر دهک پایین جامعه شد.

اینجا بیشتر بخوانید: قیمت مصوب انواع میوه نوبرانه، حبوبات و گوشت اعلام شد

مصرف گوشت در سال 98 نسبت به سال 95، 34 درصد و سایر کالا ها نیز 15 درصد کاهش پیدا کرده است.

♦مجلس در این خصوص دو گام برداشته است یکی مکانیزم نظارتی بر ارز 4200 تومانی است که از ذخایر خارجی بانک مرکزی نباشد وقتی دولت درآمد نفتی نداشته باشد مجبور می شود تا از ذخایر خارجی قرض کند که باعث بالا رفتن پایه پولی، تورم ارزی و قیمت کالا ها می شود.

♦مجلس در نظر دارد تا ارز 4200 تومانی را حذف و طرحی که در حال حاضر در کمیسیون برنامه و بودجه  با عنوان «طرح تنظیم کالاهای اساسی و دارو اقشار آسیب پذیر با قیمت مناسب» مطرح شده است را به صورت یارانه و معیشتی برای سرپرست خانوارها واریز کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرنیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.